Quan comença el bon temps, a partir de la primavera, arriba el sol i, per fi, la vitamina D, però per a algunes persones arriben també les taques a la pell. Hi ha temporades que no ens taquem tant, i d’altres, en canvi, que sembla que les taques s’agreugin i que no hagin de marxar mai. Això preocupa moltes dones, ja que més del 40% té taques a la pell i una de cada deu valora la possibilitat de seguir un tractament de despigmentació.

antiaging natural

Les taques, que tècnicament reben el nom de melasmes –els lentígens són les taques sense component hormonal, i els melasmes, amb component hormonal–, apareixen per tres factors: la base genètica, els estrògens o hormones i la llum ultraviolada. El 90% de casos d’aquesta patologia són dones i, per tant, els factors hormonals –com els anticonceptius o els embarassos– l’empitjoren, perquè els estrògens hi tenen un paper molt important. Però, si només fos pels estrògens tindríem taques al pubis o a les cuixes i no és el cas, oi? El sol és un factor clau i sovint ajuda a fer que el problema es desencadeni.

Segons el nostre nutricionista Marc Vergés, es pot començar hidratant la pell amb omega-7, que trobem a les baies d’arç groc, a l’oli de macadàmia, a l’oli de dent de lleó, a l’oli d’alvocat, a l’oli de magrana, a la tonyina, al salmó o a les sardines. Hi ha complements d’omega-7 que també poden servir, ja que, a part de l’oli d’arç groc, contenen vitamines E, A i olis monoinsaturats i poliinsaturats.

Però i què fem per treure les taques?

La dermatòloga integrativa Cristina Zemba adverteix –i Vergés hi està d’acord– que, quan les taques apareixen per culpa dels rajos ultraviolats, és gairebé impossible eliminar-les tractant-les des de l’interior i cal aplicar cremes per aclarir-les. De fet, no les eliminarem mai: les aclarirem.

“Les taques de la pell es poden aclarir però no eliminar”.

Segons la doctora Zemba, les cremes bio de vegades es queden curtes i necessitem àcids actius com l’àcid azelaic –obtingut a partir del sègol, ordi i blat– o l’àcid kòjic –derivat de la fermentació del sake japonès–,  que ajuden a inhibir la formació de melanina i acceleren la renovació cel·lular.

El pignogenol és un antioxidant potentíssim que s’obté de l’extracte de pi francès i que té un efecte despigmentant molt potent. Es pot prendre oralment i, per reforçar-ne l’eficàcia, combinar-lo amb una crema hidratant que contingui vitamina C, que ajudi a blanquejar i a despigmentar. És difícil que les cremes naturals puguin tractar els melasmes, però les persones que vulguin un format tan natural com sigui possible poden demanar a la farmàcia una fórmula magistral de vitamina C, àcid azelaic i crema sense parabens rica en vitamina C, per exemple.

Quins components han de portar les cremes despigmentants?

  • Àcid azelaic
  • Àcid kòjic
  • Vitamina C

Quin protector solar ens anirà bé?

El FPS és l’índex que mesura la capacitat protectora d’un protector solar davant els efectes nocius de la radiació ultraviolada tipus B (UVB) sobre la pell, i indica el temps que la pell pot estar al sol sense posar-se vermella ni cremar-se.

Posem com a exemple un protector solar amb un factor de protecció 15. Això vol dir que la pell pot estar exposada als raigs UVB sense cremar-se quinze vegades més temps que la mateixa pell sense protecció solar. Així doncs, una persona que es crema al cap de deu minuts d’estar exposada al sol, quan s’aplica un fotoprotector de FPS 15, se n’hi pot estar 150 (10 x 15 = 150 minuts).

Si no posa el contrari, el factor de protecció indica la protecció dels rajos ultraviolats B, però de vegades hi apareix una lletra adjacent: per exemple, “factor de protecció 50 UVB 20 UVA”. Això indica que la crema protegeix 50 vegades dels UVB, però només 20 dels UVA.

A més, en el cas dels melasmes hi ha un problema afegit: la llum visible, que també taca. Així doncs, el fotoprotector ideal en cas de tenir melasmes ha dir: “Fotoprotecció UVB, UVA i llum visible”.

Antiaging cel·lular

5 claus per
descobrir si toleres
bé el gluten

Et regalem la GUIA GRATUÏTA + RECEPTA per aprendre :

  • Quines proves cal fer per descartar la celiaquia.
  • Entendre quines alteracions hi ha més enllà de la celiaquia, com ara la intolerància al gluten i l’al·lèrgia al blat.
  • Una recepta deliciosa de pa mediterrani sense gluten.
Accepto la política de privacitat

Núria Coll
Núria Coll

Directora d'Etselquemenges.cat, Soycomocomo.es, la Consulta nutricional d'Etselquemenges.
Creadora del Cómo Como Festival

  @nurcoll   @nuriacoll