Cada dia trobem més aliments liofilitzats al mercat: fruites, verdures, espècies, cafè, algues, xocolata, espècies, plats sencers. Però què vol dir que estiguin liofilitzats? És un procés saludable? Perjudica l’aliment? Implica que hi ha components tòxics? Quan ens poden anar bé? Què hem de tenir en compte a l’hora de consumir-los?

Organic Healthy Assorted Dried Fruit

Què vol dir que un aliment estigui liofilitzat?

La liofilització és un procés de conservació dels aliments en el qual es congela i es descongela l’aliment passant pel buit i a pressió atmosfèrica baixa. El resultat és un aliment similar al deshidratat, sense aigua, que es pot conservar durant molt de temps.

Liofilitzat o deshidratat?

Les fruites i verdures liofilitzades es mantenen intactes fins a dotze mesos en un espai fresc i sec (sense treure-les de l’envàs). Com que no hi ha aigua ni humitat, els patògens no poden desenvolupar-s’hi. En el cas de la deshidratació, en canvi, no s’acaba de treure del tot tota l’aigua i duren menys. A més, la liofilització també permet conservar el gust original, cosa que no s’aconsegueix amb certs aliments deshidratats.

Es tracta, però, d’un procés més llarg i costós, en què es gasta molta energia, fet que implica també que el preu final del producte sempre sigui més car.

Per a què va bé?

Al principi, la liofilització era un mètode que es feia servir per conservar aliments i complements per a esports de llarga durada, expedicions al mar, muntanya o espai. Actualment cada cop trobem més snacks per menjar a mig matí o a mitja tarda a base de fruita o verdura liofilitzada. En aquests casos, permet conservar intacte el color dels fruits vermells, per exemple, que són molt delicats.

Una bona manera de poder menjar fruita i verdura de fora de temporada que, per necessitats específiques, necessitem prendre durant tot l’any

Un altre avantatge de la liofilització és que genera un producte que pesa molt poc i manté l’aliment intacte, cosa que permet que es pugui portar a sobre sense que ocupi gaire espai ni es faci malbé. Quan anem d’excursió, doncs, podem portar a la motxilla menjar per a una temporada llarga sense haver d’anar carregats amb aliments sencers ni carmanyoles.

Segur que heu vist alguna vegada bosses hermètiques d’un plàstic que sembla d’alumini. Ara cada cop, hi ha més varietat de vegetals liofilitzats trossejats en aquest tipus de sobres o bosses: maduixes, fruits vermells, carbassa, remolatxa, poma, tomàquet… Però també es troben molts cops en pols (sopes, plats de pasta, carns, postres, ingredients per a rebosteria…), i fins i tot amb indicacions per a persones celíaques, intolerants a la lactosa i vegetarians.

Més enllà de la practicitat i facilitat d’ús, és una bona manera també de poder menjar fruita i verdura de fora de temporada que, per necessitats específiques, necessitem prendre durant tot l’any.

Foil bag package

Es manté l’aliment al natural?

L’únic que canvia amb la liofilització és que l’aliment s’asseca, és a dir, que no conté aigua. Per tant, és més dur i més cruixent, pesa menys, però manté el color i els nutrients, així com el sabor, que és pur. Si us agrada un vegetal en concret, quan tasteu el mateix aliment liofilitzat encara us agradarà més, perquè es troba en estat pur.

La necessitat fisiològica de l’aliment cruixent

No som conscients de com n’és d’important la sensació de notar un aliment cruixent a la boca. Això envia missatges al cervell de sacietat i plaer, i energèticament és important per mantenir l’equilibri. Cada àpat hauria de tenir un ingredient cruixent. Si no, per què ens agraden tant les xips, el pa cruixent o els crostons? No podem viure sense cruixents, i els aliments liofilitzats ens aporten més varietat i facilitat que mai. Es posen al servei de la nostra necessitat gustativa i d’estil de vida.

Curiositat: aliments que no trobareu mai liofilitzats:

El meló, la síndria, l’enciam, la ruca… ja que contenen massa aigua per poder ser congelats i descongelats i mantenir-se en les mateixes condicions.

Són saludables?

No és un procés natural, és manipulat, perquè es congela i descongela en cambres, però no s’afegeixen conservants ni s’altera l’aliment més enllà de treure les molècules d’aigua.

Si és saludable, depèn de cada aliment o plat: les barreges de sopes i postres de sobre, les xocolates, les galetes… plenes d’additius, sucres, sal… La qualitat del producte liofilitzat és el que importa; així doncs, no hem de patir per la carbassa o la maduixa liofilitzada.

I què passa amb la bosseta contenedora?

No deixa de ser una bossa o capsa de plàstic; així que, si hi afegim aigua calenta (com es fa amb els plats preparats per a esports de llarga durada o expedicions), deixarà anar components tòxics i alteradors hormonals (bisfenol A) cap a l’aliment. Tanmateix, però, hi ha algunes marques –poques a Espanya– que preparen liofilitzats en bosses sense alumini i ecològiques, i fins i tot en envasos de vidre.

Neus Elcacho

Dietista integrativa i coach nutricional

  @NeusElcacho   @healthy_neuselcacho
Neus Elcacho

Ara pots demanar cita amb la
Neus Elcacho a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic