Important: trieu una carmanyola de vidre!

Tenint en compte que la majoria que mengem de carmanyola l’escalfem amb el microones –que no és pas el més adient–, és preferible escollir carmanyoles de vidre, ja que, quan s’escalfa, el plàstic traspassa part de les substàncies tòxiques que conté al menjar! Sobretot si aquest menjar porta ingredients greixosos, com oli o salses o carn, pollastre…

Ja som molts els que ens enduem una carmanyola per estalviar i també per menjar més sa. A vegades per mandra, a vegades per falta de temps o per falta d’organització, mengem al restaurant o comprem qualsevol cosa que ompli el buit de gana.

 

El secret: l’organització

Amb una bona planificació podrem aconseguir preparar carmanyoles fàcils de fer i ràpides. Primer de tot, necessitem un paper i un llapis per anotar en una quadrícula els dies de la setmana i els ingredients principals que hi posarem. Per exemple:

  • Dilluns: arròs integral + seitan
  • Dimarts: quinoa + mill + ametlles
  • Dimecres: arròs integral + llegum
  • Dijous: mill + seitan
  • Divendres: pasta integral + tofu

A partir d’aquí, hem de pensar com i quan ho farem tot plegat. Una bona manera és bullir el cereal base en quantitat (per a dos o tres dies). Un cop bullit segons la manera que sempre recomanem i posteriorment refredat, el guardarem en una carmanyola, i a la nevera! I ja tenim la base per a un, dos o tres dies.

També és important pensar en les verdures i en la manera com les presentarem: podem afegir a la planificació l’esquema bàsic següent:

  • Dilluns: arròs integral + seitan + verdures saltades (p. ex.: carbassó i ceba)
  • Dimarts: quinoa +mill + ametlles + amanida variada
  • Dimecres: arròs integral + llegum + amanida variada
  • Dijous: mill +seitan + crema de verdures (si us voleu endur dues carmanyoles) o verdura al vapor (del sopar anterior, p. ex.)
  • Divendres: pasta integral + tofu + salsa de tomàquet (o verduretes)

La idea seria deixar les verdures que s’han de coure per dilluns, per exemple, per tenir temps de preparar-les diumenge a la nit o aprofitar el sopar per fer més verdura o crema de verdures per omplir la carmanyola.

Més coses que cal tenir en compte

Podem afegir a la carmanyola fruita seca, llavors oleaginoses (ja torrades), com ara pipes de carbassa, pipes de gira-sol per assegurar un plus de minerals i àcids grassos omega-6 i omega-3.

També podem recórrer a les algues. Si no tenim temps, les podem comprar ja deshidratades i llestes per afegir als plats o bé tenir-ho en compte i cuinar-les amb les verduretes.

l’hora d’amanir la carmanyola, en el cas d’una amanida amb cereal, intenteu fer-ho el mateix dia que us l’emporteu a la feina. L’oli d’oliva, el vinagre d’umeboshi el tamari poden ser les solucions més ràpides i saludables.

Algunes idees de verdura o amanida: mongeta tendra, carbassó, carxofes, enciam, canonges, pastanaga ratllada, ruca, germinats, espàrrecs…

Carmanyola sense olor!

Moltes vegades, ens tiren enrere les carmanyoles amb preparacions culinàries molt elaborades! Quan l’obrim… Buf! Perquè això no passi hem d’evitar fer preparacions culinàries amb moltes salses, i la ceba i l’all, sobretot!

I les postres?

Doncs el que diem sempre: val més reservar-les per berenar!

I, per acabar, us deixem alguns enllaços d’interès que promouen el moviment de la carmanyola i que ens ofereixen moltes més idees i receptes saludables!

 

Jordina Casademunt

Nutricionista i especialista en comunicació en salut

Jordina Casademunt

Ara pots demanar cita amb la
Jordina Casademunt a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic