Què necessito aquest matí: dolç o salat? El mill es pot cuinar de tantes maneres que pot satisfer les necessitats de qualsevol persona que es llevi amb ganes de fer un esmorzar nutritiu, energètic i satisfactori, cosa que permet oblidar-se de menjar fins a l’hora de dinar. És un cereal sense gluten molt alcalinitzant i molt digestiu que beneficia la melsa i l’estómac.

Un cereal molt digestiu i nutritiu, per començar el dia amb energia 

És ric en proteïnes i minerals, entre els quals destaquen el fòsfor, el ferro, el magnesi i el calci, a més del silici (àcid silícic), necessari per a la pell, cabells i ungles: 250 ml de mill bullit proporcionen el 26,4% de la ració diària de magnesi i el 24% de la ració diària de fòsfor, important per a la memòria i la salut del sistema nerviós.

És un cereal de cocció ràpida que permet moltes presentacions. Com que és un gra que queda més aviat eixut, convé cuinar-lo amb ingredients que aportin cremositat o que l’amoroseixin.

Vegem algunes variants segons si es vol dolç o salat.

Foto: Pau Esculies

Foto: Pau Esculies

Versions dolces

La fórmula cremosa, des de la papilla dels més menuts fins a la “crema de cereals” dels més grans, es fa cuinant el mill amb molta aigua i molta estona. Ingredients per fer una crema de cereals per a  4 persones:

  • 1 vas (250 ml) de mill i 5 vasos d’aigua bona
  • Una branca de canyella, pell de llimona i un pessic de sal marina

Procediment:

  1. Renteu el mill i poseu-lo en una olleta amb la resta d’ingredients.
  2. Tapeu i feu que arrenqui el bull.  Escumeu i bulliu-ho a foc lent durant 30-40 minuts o fins a obtenir una consistència cremosa.

La crema de cereals es prepara la vigília perquè, quan es refredi, adquireixi consistència; al matí següent s’escalfa la quantitat que es vulgui amb llet d’arròs, de civada o de coco, afegint-hi canyella en pols, ratlladura de llimona i algun ingredient cruixent, com fruita seca i llavors de sèsam, carabassa i/o gira-sol poc torrades, que obliguen a mastegar i ensalivar. Al mill se li pot afegir un altre cereal de cocció ràpida com la quinoa, l’amarant, el fajol, la polenta (sèmola de blat de moro) o uns flocs de civada o d’ordi.  Si la volem més dolça, hi podem afegir panses de Corint o alguna orellana a trossos, coco ratllat, melassa d’arròs o sucre integral de canya. Una versió lleugera de primavera-estiu: incorporeu-hi una poma a daus i ¼ de vas de polenta al final de la cocció i deixeu-la coure 5 minuts més, remenant. Serviu-la amb llet d’arròs freda i, si agrada més aviat cremosa, tritureu-la. El flam de mill és una versió dolça, però de textura més compacta, com podeu veure a la recepta de flam de mill i ametlla.  

Versions salades

La crema de cereals salada es cuina igual que la dolça, però varien els ingredients: cuineu el cereal amb verdures i algues, condimenteu-la amb salsa de soja o vinagre d’umeboshi i tireu-hi sal de sèsam (goma-shio) pel damunt i fruita seca. Una versió salada, però de textura més compacta, és el pastís de mill i coliflor o les croquetes de mill. Al matí, escalfeu la ració de pastís o croquetes en una paella amb un rajolí d’oli i una cullerada d’aigua. Tapeu-ho i escalfeu-ho a foc baix fins que la superfície comenci a enrossir-se.

Montse Vallory
Montse Vallory

Xef graduada al Natural Gourmet Institute, NY.

  @montsevallory