Tenint en compte l’enorme varietat de cereals que existeixen, la nostra dieta sol ser enormement pobra: ens limitem a menjar blat (en forma de farina, al pa o a la pasta), blat de moro i arròs.

Una dieta equilibrada ha d’estar basada en el consum d’hidrats de carboni complexos (midons) a partir de cereals integrals, i com més varietat de cereals millor. Per això, us volem parlar del mill: un dels grans cereals terapèutics i un dels grans desapareguts del nostre rebost.

Abans de l’arribada de la patata i el blat de moro era un dels cereals més consumits a Europa i a l’Àfrica se segueix consumint habitualment. És un dels aliments més antics fets servir per humans i s’ha fet servir tradicionalment per fer pa; també se’n parla a la Bíblia.

Beneficis i propietats del mill

Els Hunza, una comunitat que viu en una regió remota de l’Himàlaia i que són coneguts per la seva salut i longevitat consideren el mill com un aliment bàsic de la seva dieta.

És un dels cereals més energètics i concentrats (en medicina xinesa en dirien un cereal yang) i té quantitats enormes de minerals, en especial de ferro i magnesi. Té un gust dolç i és molt versàtil a la cuina: ens serveix tant per fer una crema per esmorzar com per fer unes croquetes.

Fonts: “Healing with whole Foods”, Paul Pitchford, North Atlantic Books, 2003
“Nutrición energética y salud”, Jorge Pérez-Calvo Soler, Grijalbo, 2003

Propietats nutricionals

El mill conté un 15% de proteïna, en especial metionina –un aminoàcid essencial– a més de lecitina, grans quantitats de fibra i vitamines del grup B com la tiamina (B1), la riboflavina (B2), o la niacina (B3) i vitamina E. Té molt de ferro, magnesi, fòsfor, iode i potassi, i serveix per combatre l’anèmia ferropènica. A més, no conté gluten, així que és apte per a celíacs.

Com molts altres cereals integrals, és bo per mantenir les ungles, la pell i el cabell en bon estat.

Efectes sobre l'organisme

Com que potencia el sistema digestiu, el mill, de forma indirecta, contribueix a fer millorar totes les funcions de l’organisme. Però en concret és bo per solucionar tots els problemes digestius: les seves propietats antifúngiques combaten les càndides i també s’ha demostrat excel·lent per tractar casos de dones amb propensió a patir placenta prèvia (com a part d’una dieta adequada) o avortaments.

Tracta diarrees (en aquest cas torreu-lo una mica abans de bullir-lo), vòmits (en forma de crema) i diabetis. També serveix per reforçar els ronyons, el sistema nerviós i els ossos i equilibrar l’acidesa de la sang, i és fantàstic per als infants perquè potencia el bon funcionament de tot l’organisme. Ah, i si patiu de mal alè sovint, el suavitza perquè retarda l’aparició de bacteris a la boca.

Canvis vitals

Si teniu problemes digestius (panxa inflada, gasos, indigestió, diarrees, restrenyiment...), aquest ha de ser el cereal estrella de la vostra dieta: mengeu-ne tres o quatre cops a la setmana.

Tenir un sistema digestiu que funcioni correctament és essencial per a una bona salut, perquè la digestió és el principi de tot i el que supleix el cos de tot el que necessita per a les cèl·lules. Per això, les males digestions tenen conseqüències sobre el nostre nivell d’energia, òbviament, però també sobre la memòria, el sistema nerviós, el cardiovascular o fins i tot les emocions.

Els orientals donen molta importància a tota la zona de la panxa (Tan tien, en xinès; Hara, en japonès) i li atorguen una sèrie de funcions que van molt més enllà de les pròpiament digestives. Estrany? Esotèric? Si no fos perquè la ciència els ha donat la raó, segurament ens sonaria estrany, sí.

El doctor Michael Gershon, neurobiòleg del Presbyterian Medical Center de la Universitat de Columbia de Nova York explica al seu llibre The Second Brain que a la panxa hi ha una xarxa independent de més de mil milions... de neurones!

Potenciar el sistema digestiu és fonamental per estar en equilibri i sentir-nos bé. Molts dels problemes que patiu desapareixeran o es reduiran si li doneu aliments que pugui assimilar bé. El mill és, en aquest sentit, un dels cereals clau.

Puré de mill, de Montse Vallory | Foto: Pau Esculies

Com es cuina

És molt senzill de cuinar. Primer és important rentar-lo bé per treure’n les impureses. Si us ve de gust, torreu-lo lleugerament i així el fareu encara més digestiu. Després, poseu cinc parts d’aigua per una part de mill, tapeu, porteu a ebullició i abaixeu el foc al mínim perquè segueixi bullint tranquil·lament. 35 minuts i ja estarà; en aquest transcurs de temps haurà hagut de perdre l’aigua.

Aquesta és la cocció base, però hi podeu afegir des del principi de la cocció verdures d’arrel (que suporten més la cocció llarga) com la pastanaga o la ceba o rodones com la coliflor. Si voleu un esmorzar excel·lent, feu una ullada a la recepta.

Les 13 millors receptes amb mill

Descobreix les receptes que et proposen els nostres xefs, nutricionistes i dietistes per treure el màxim partit a la cúrcuma:

  1. Crema d’api i mill amb oli d’ortiga i llimona, de Montse Vallory
  2. Puré de mill, de Montse Vallory
  3. Escudella barrejada de mill i cigrons, de Montse Vallory
  4. Portobello farcits de mill, col arrissada i tomacons, de Montse Vallory
  5. Croquetes de mill a la cúrcuma, de Montse Vallory, de Montse Vallory
  6. Pastís de mill i coliflor amb crema de carbassa, de Montse Vallory
  7. Kitchari netejador, nutritiu i reequilibrador de mill i llentia vermella, de Cristina Arroyo
  8. Brandada ràpida de bacallà i mill, de Montse Vallory
  9. Hamburguesetes de mill i bacallà, de Montse Vallory
  10. Farcellet verd de mill i quinoa amb salsa d’ametlla i dulse, de Montse Vallory
  11. Mill cremós amb llenties, hortalisses i xiitakes, de Delicias Kitchen
  12. Flam de mill i ametlla, de Montse Vallory
  13. Pastís de mill i polenta amb pastanaga i coco, de Montse Vallory
Adam Martín
Adam Martín

Periodista, escriptor, pare, especialista en nutrició i salut.

  @adammartinsk   @adammartinsk