Ens retrobem amb tot un súper gra que havíem desterrat de la nostra taula, malgrat les seves enormes propietats terapèutiques i nutricionals. És petit, rodó, de color groc i és molt fàcil de cuinar. També és molt digestiu: tant, que estimula els processos digestius en general i és ideal per moments en què tenim problemes per pair bé els aliments.

Tenint en compte l’enorme varietat de cereals que existeixen, la nostra dieta sol ser enormement pobra: ens limitem a menjar blat (en forma de farina, al pa o a la pasta), blat de moro i arròs. Una dieta equilibrada ha de estar basada en el consum d’hidrats de carboni complexos (midons) a partir de cereals integrals, i com més varietat de cereals millor. Per això, us volem parlar del mill: un dels grans cereals terapèutics i un dels grans desapareguts del nostre rebost. Abans de l’arribada de la patata i el blat de moro era un dels cereals més consumits a Europa i a l’Àfrica se segueix consumint habitualment. És un dels aliments més antics fets servir per humans i s’ha fet servir tradicionalment per fer pa; també se’n parla a la Bíblia.

Els Hunza, una comunitat que viu en una regió remota de l’Himàlaia i que són coneguts per la seva salut i longevitat consideren el mill com un aliment bàsic de la seva dieta.

És un dels cereals més energètics i concentrats (en medicina xinesa en dirien un cereal yang) i té quantitats enormes de minerals, en especial de ferro i magnesi. Té un gust dolç i és molt versàtil a la cuina: ens serveix tant per fer un crema per esmorzar com per fer unes croquetes.

Fonts: “Healing with whole Foods”, Paul Pitchford, North Atlantic Books, 2003
“Nutrición energética y salud”, Jorge Pérez-Calvo Soler, Grijalbo, 2003

Propietats nutricionals

El mill conté un 15% de proteïna, en especial metionina –un aminoàcid essencial– a més de lecitina, grans quantitats de fibra i vitamines del grup B com la tiamina (B1), la riboflavina (B2), o la niacina (B3) i vitamina E. Té molt de ferro, magnesi, fòsfor, iode i potassi, i serveix per combatre l’anèmia ferropènica . A més, no conté gluten, així que és apte per a celíacs.

Com molts altres cereals integrals, és bo per mantenir les ungles , la pell i el cabell en bon estat.

Efectes sobre l'organisme

Com que potencia el sistema digestiu, el mill, de forma indirecta, contribueix a fer millorar totes les funcions de l’organisme. Però en concret, és bo per solucionar tots els problemes digestius: les seves propietats antifungicides combaten les càndides i també s’ha demostrat excel·lent per tractar casos de dones amb propensió a patir placenta prèvia (com a part d’una dieta adequada) o avortaments. Tracta diarrees (en aquest cas torreu-lo una mica abans de bullir-lo), vòmits (en forma de crema) i diabetis. També serveix per reforçar els ronyons, el sistema nerviós i el ossos i equilibrar l’acidesa de la sang, i és fantàstic per als nens perquè potencia el bon funcionament de tot l’organisme. Ah i si patiu de mal alè sovint, el suavitza perquè retarda l’aparició de bacteris a la boca.

Canvis vitals

Si teniu problemes digestius (panxa inflada, gasos, indigestió, diarrees, restrenyiment…) , aquest ha de ser el cereal estrella de la vostra dieta: mengeu-ne tres o quatre cops a la setmana. Tenir un sistema digestiu que funcioni correctament és essencial per a una bona salut, perquè la digestió és el principi de tot i el que supleix el cos de tot el que necessita a nivell cel·lular. Per això, les males digestions tenen conseqüències sobre el nostre nivell d’energia, òbviament, però també sobre la memòria, el sistema nerviós, el cardiovascular o fins i tot les emocions. Els orientals donen molta importància a tota la zona de la panxa (Tan tien, en xinès; Hara, en japonès) i li atorguen una sèrie de funcions que van molt més enllà de les pròpiament digestives. Estrany? Esotèric? Si no fos perquè la ciència els ha donat la raó, segurament ens sonaria estrany, sí. El doctor Michael Gershon, neurobiòleg del Presbyterian Medical Center de la Universitat de Columbia de Nova York explica al seu llibre The Second Brain que a la panxa hi ha una xarxa independent de més de mil milions… de neurones!

Potenciar el sistema digestiu és fonamental per estar equilibrats i sentir-nos bé. Molts dels problemes que patiu desapareixeran o es reduiran si li doneu aliments que pugui assimilar bé. El mill és, en aquest sentit, un dels cereals clau.

Com es cuina

És molt senzill de cuinar. Primer és important rentar-lo bé per treure’n les impureses. Si us ve de gust, torreu-lo lleugerament i així el fareu encara més digestiu. Després, poseu cinc parts d’aigua per una part de mill, tapeu, porteu a ebullició i abaixeu el foc al mínim perquè segueixi bullint tranquil·lament. 35 minuts i ja estarà; en aquest transcurs de temps haurà hagut de perdre l’aigua. Aquesta és la cocció base, però hi podeu afegir des del principi de la cocció verdures d’arrel (que suporten més la cocció llarga) com la pastanaga o la ceba o rodones com la coliflor. Si voleu un esmorzar excel·lent, feu una ullada a la recepta.

Receptes bàsiques

Crema dolça de mill per esmorzar

Per a 4 persones

  • 1 tassa de mill rentat
  • Una punteta de sal (opcional)
  • 6 tasses d’aigua mineral
  • Panses biològiques o orellanes bio, una branqueta prima i curta de canyella i mig dit de  pell de llimona
  • 1 cullerada de melassa d’arròs per endolcir (opcional)

Preparació

  1. Poseu tots els ingredients a la cassola.
  2. Bulliu seguint les instruccions de l’apartat ‘Com es cuina’
  3. Hi podeu afegir llavors de carbassa i de girasol o fruites ecològiques deshidratades com les maduixes.

Ideal per potenciar la digestió i començar el dia amb energia.

Montse Reus

Montse Reus
Dietista i Ambientòloga
mreus@etselquemenges.cat