És ben sabut que el Nadal són festes plenes d’abundància en tots els sentits, també en el gastronòmic. El Nadal gira entorn de reunions familiars celebrades al voltant de plats. En aquesta època és complicat imaginar-nos sense tenir alguna cosa a la mà per menjar o beure. Els àpats s’allarguen, les postres es prologuen i les copes encara més. I abans d’haver acabat el primer, ja estem començant el següent banquet.

Compota de poma

Compota de poma

El sucre, la línia que molts sobrepassarem per festes

Sabem que és difícil controlar-se en un moment així, en què estem relaxats i l’únic que volem és gaudir de les festes. No obstant això, en la mesura del possible podem controlar i minimitzar l’impacte que cert tipus d’aliments poden tenir sobre nosaltres.

El sucre és omnipresent durant aquesta època, ja sigui en forma de torrons, polvorons, plum-cakes, panettones o qualsevol preparació d’aquest estil. Sabem que el sucre es relaciona amb obesitat, dèficit de vitamines i minerals, un augment en el dipòsit de greixos, alts i baixos emocionals, entre d’altres. Per això, i si optem per substituir aquests productes per uns altres que en continguin menys?

Reduir el sucre sense renunciar a un bon dolç

Que no parin de passar safates plenes de xocolata, pans de pessic i torrons i que us els ofereixin sense compassió, potser us fa encara més complicat això de renunciar al toc dolç final de les postres o de mitja tarda. Per això, tenir a mà alguna cosa que ajudi a satisfer aquest desig pot fer-vos la vetllada molt més satisfactòria.

Què us sembla un trosset de pa de pessic casolà amb una bona capa de compota de mores? O un dàtil farcit de mantega de cacauet i compota de gerds? No sona tan malament, oi?

La compota és un ingredient molt versàtil, per això, segons la fruita queda bé amb plats dolços i salats

Compota, i no pas melmelada, confitura, chutney ni gelea

Trobar productes atractius, saborosos, de qualitat i que no tinguin sucre o xarops encara segueix sent complicat –tret que els elaboreu a casa. Però, per sort, cada vegada hi ha més cases que s’uneixen a oferir propostes i alternatives saludables. Biocop ha augmentat la seva gamma de compotes amb bones opcions per saciar la necessitat de dolç. Molts associem la paraula compota, generalment, a la poma i prou; no obstant això, sabeu que hi ha compota de pràcticament qualsevol fruita? Però, abans de res, sabeu quina diferència hi ha entre confitura, melmelada, gelea, chutney i compota?

  • Confitura: És una barreja gelificada i espessa de sucres, polpa de fruita o puré de fruites i aigua. Aquest preparat conté més quantitat de sucre que la melmelada (pot arribar al 60% de la composició).
  • Melmelada: És un preparat que s’obté cuinant fruites i afegint-hi sucre (de ½ a ¾ parts del total) fins a aconseguir la textura desitjada (semilíquida o espessa). Ha de contenir un 30/35% mínim de fruita; si en té més (45/50%), es considera melmelada extra.
  • Gelea: Es fa a partir de suc de fruites i sucres fins a obtenir també una consistència semisòlida o prou gelificada (per aconseguir-ho s’hi afegeix gelatina o pectina). La seva aparença és de gelatina de colors.
  • Chutney: Aquesta preparació dista bastant de la resta perquè s’elabora amb fruites o verdures cuites en vinagre, sucre i espècies. És típic de l’Índia.
  • Compota: A diferència de la resta, és una conserva dolça que es prepara bàsicament amb la fruita sencera cuita i una solució ensucrada que no sol superar el 15% (molt menor que a la melmelada).

Compotes endolcides amb suc de poma

Per endolcir les seves compotes, Biocop fa servir suc de poma concentrat (600 g de fruita per cada quilo de producte). A més, la cocció és mínima, per garantir i potenciar tot el gust i l’aroma natural de la fruita. Així mateix, els seus productes són vegans i no tenen gluten, el que els converteix en aptes per a gairebé qualsevol tipus de públic.

La millor part d’aquestes compotes –i que en fa el substitut perfecte de les melmelades i altres tipus de preparacions– és que tenen poca sacarosa, ja que només tenen el suc de poma concentrat i la fruita escollida per preparar-les.

Entre la seva gamma, podem trobar compotes per a tots els gustos: des de maduixa, mora, gerd, nabius fins albercoc i pruna, entre d’altres. A més, ara que arriben festes han tret tres versions noves que ens ajudaran a donar aquest toc diferent i atractiu als plats: taronja amb gingebre, préssec amb cúrcuma i nabius amb gingebre.

Aquestes espècies acompanyen perfectament aquesta època freda de l’any. El gingebre ajuda a augmentar la temperatura corporal, a reforçar les defenses i a més és un bon digestiu, ideal per acabar una vetllada plena de plats contundents. Per altra banda, la cúrcuma és un antiinflamatori molt potent i també ajuda a reforçar el sistema immunitari.

Usos de la compota

La compota és un ingredient molt versàtil, per això, segons la fruita queda bé amb plats dolços i salats. Així, resulta ideal per substituir la melmelada. Us deixem algunes idees per donar un toc diferent i més sa a les preparacions:

  • Unteu unes torradetes de fajol amb paté de qualitat (vegetal o no) i acompanyeu-les d’un toc de compota de nabius i gingebre (perquè tinguin encara més color, afegiu-hi uns germinats).
  • Prepareu una pota de pernil o gall dindi al forn amb la compota de préssec i cúrcuma i gaudiu del contrast de sabors!
  • Talleu un tros de pa de pessic de plàtan casolà i substituïu la mantega i melmelada per una mica de compota de taronja i gingebre.
  • Substituïu la melmelada de gerds típica dels pastissos de formatge per la compota de nabius i gingebre per a un toc més exòtic.
  • Prepareu un amaniment deliciós per a les amanides d’hivern amb la compota de taronja i gingebre.

Les possibilitats són infinites, així que aquestes festes deixeu volar la imaginació!