Molts de nosaltres busquem sense parar alguna cosa que ens motivi o ens inspiri per trobar el nostre camí i emprendre. No obstant això, de vegades el moment arriba justament quan menys ho esperem.

Vyta Staponkute és una emprenedora nata i no era difícil endevinar que tindria alguna idea brillant; de totes maneres, fins al moment, els seus èxits sempre havien girat al voltant de l’organització d’esdeveniments. Per això, mai va creure que el seu camí es desplaçaria cap a una direcció tan allunyada del seu estil de vida habitual: la creació d’una marca de llegums.

La inspiració li va arribar ni més ni menys que mentre feia cua en una parada de llegums cuits. Després d’un temps visitant parades i passejant-se entre cigrons, llenties pardines i mongetes blanques es va preguntar on quedaven totes les varietats de llegums que ningú oferia, cosa que va fer que ella mateixa es decidís a materialitzar la seva idea en Cuits&Beans.

Apostar per llegums desconeguts

Els llegums són aliments molt nutritius; però, per alguna raó, la majoria de gent en consumeix pocs o ho fa de manera esporàdica. Potser això és perquè encara se’n desconeixen els beneficis i se segueixen associant a idees com que fan gasos o engreixen.

Cuits&Beans és varietat, són colors, salut, ajuda social i mediambiental i una forma fàcil i ràpida d’incloure llegums a la dieta. I neix amb la intenció de tornar a aquests aliments tan nutritius el seu espai al mercat.

Llegums vius de tots els colors

A Cuits&Beans no fan servir sal per produir els seus productes (així n’hi podeu posar la quantitat que vulgueu) i són ecològics (per tant, amb menys fertilitzants, insecticides i herbicides sintètics, cosa que protegeix la salut): dos aspectes clau per trobar un producte de qualitat. Però, el més important de tot, és que, a diferència de les conserves –que se solen fer amb mètodes de cocció com olles a pressió industrials, que es tracta d’un tractament tèrmic agressiu que esterilitza el producte i retalla el temps de preparació, fet que provoca una pèrdua de nutrients–, a Cuits&Beans apliquen mètodes de cocció tradicional, amb remull inclòs. Aquest procés permet que els productes conservin tots els nutrients i els converteix en la millor versió de llegum cuinat.

Trobem varietats diferents, com la llentia caviar –una llentia gurmet de mida petita i color fosc amb moltes antocianines, un antioxidant molt apreciat–, cigrons pedrosillanos –mantegosos i de sabor intens–, un mix de mongetes –amb mongeta arrossera i fesol negre, dos llegums molt digestius perquè tenen poca fècula–, mongeta mungo –un dels llegums amb més proteïna– i, a més, una barreja de tres quinoes –un pseudocereal que conté tots els aminoàcids essencials.

Per si fos poc, tenen impacte social, ja que persones amb disminució psíquica i en risc d’exclusió social participen en el procés de cocció i envasat. Encara us pregunteu per què hauríeu incloure-les a la dieta?

Raons per incloure llegums a la dieta

Els llegums són bons per a les persones, i també per a la Terra. Si compareu la quantitat d’aigua que cal per produir un quilo de llegums i un quilo de carn de boví al·lucinaríeu. Mentre que els llegums necessiten tot just cinquanta litres d’aigua, per a la carn en calen, uns tretze mil. Increïble, oi?

Mentre que els llegums necessiten tot just cinquanta litres d’aigua, per a la carn en calen, uns tretze mil

A més, són unes aliades molt potents contra el canvi climàtic, ja que l’àmplia diversitat genètica de llegums que hi ha permet seleccionar varietats més adaptades al canvi climàtic. A més, com que tenen una petjada de carboni més petita, els llegums redueixen de forma indirecta les emissions de gasos d’efecte hivernacle, ja que tenen la capacitat de fixar el nitrogen de l’atmosfera i proporcionar-lo a terra.

D’altra banda, els llegums tenen una llarga llista de beneficis que els converteixen en els aliats perfectes per als àpats.

  • Tenen molta fibra i, en conseqüència, redueixen el risc de malalties coronàries.
  • Contenen calci, de manera que contribueixen a la salut dels ossos i a reduir el risc de fractures per osteoporosi.
  • Són rics en fitoquímics i antioxidants, el que aporta possibles propietats anticancerígenes.
  • Contenen fitoestrògens, que ajuden a reduir el declivi cognitiu i els símptomes de la menopausa.
  • Tenen un índex glucèmic baix, fet que ajuda a evitar pics de glucèmia i a mantenir-nos tips durant més temps. A més, són indicats per a persones diabètiques.
  • Tenen força ferro, de manera que ajuden a prevenir anèmia en dones i en nens si es prenen amb vitamina C.
  • Són una bona font de vitamines, com, per exemple, folats, que ajuden a reduir el risc de defectes en el tub neural.

Per aquesta raó, incloure llegums a la dieta i reduir el consum de proteïna animal fa un favor a la Terra, ja que millora la fertilitat del sòl i allarga la productivitat de terres agrícoles, alhora que permet aprofitar-se de tots els beneficis que tenen. Podeu començar substituint la proteïna animal per llegums un parell de vegades per setmana. Tot petit canvi ajuda.

Com s’han de consumir els llegums?

Els llegums són molt versàtils. Així que és molt fàcil incloure’ls de forma habitual en les preparacions. El millor és que, com que tenen força proteïna, es poden consumir sense necessitat d’acompanyar-los de carn o de cap altra proteïna animal. En canvi, ompliu el plat de verdures, hortalisses i cereals per nodrir-vos al màxim.

Es poden afegir a plats de cullera o saltats, es poden preparar delicioses hamburgueses, afegir a amanides, preparar dips i purés –que no falti l’hummus!–, incloure en sopes i cremes en lloc de fideus de pasta, incorporar en truites i remenats, fer servir en farcits saludables o en pans i un altre tipus de masses per aportar més proteïna. En definitiva, deixeu córrer la imaginació.

De comprar a la parada de llegums a rebre’ls directament a casa o al restaurant

I, ara, la millor notícia de totes! Si teniu curiositat i us heu quedat amb les ganes de provar aquestes noves varietats i formats, us aconsello que us aventureu a demanar una de les seves caixes a domicili o a encarregar-la per al vostre restaurant. Contenen una selecció de llegums i alguns cereals que varien segons l’estació de l’any o disponibilitat; en tindreu per cuinar fins a més de vint plats. Així que, a més de rebre un producte de qualitat, no haureu de moure-us de casa. Al seu web trobareu tota la informació que necessiteu.

Si teniu la sort de tenir algun Veritas a prop, també els hi trobareu.

Glenn Cots
Glenn Cots

Dietista, graduada en publicitat i relacions públiques i divulgadora de nutrició i receptes saludables a glenncots.com

    @glenncots