L’activitat diària en una ciutat obliga a fer molts desplaçaments, tant individuals –per anar a treballar, a l’escola, a comprar, a fer vida social…– com col·lectius, de transport de mercaderies i altres de necessaris per a l’activitat econòmica que es desenvolupa en l’àmbit urbà. La manera de moure’s és un factor determinant per determinar la qualitat de vida de la ciutat.

barcelona movilitat sostenible

En aquest sentit, la contaminació de l’aire urbà és un problema seriós que, afortunadament, preocupa les institucions, ja que el trànsit intens, a més de fàbriques que emeten sense control, converteix l’aire de ciutats en autèntics núvols de fum i, en molts casos, els nivells de partícules contaminants sobrepassen el límit de seguretat per a la salut que marca l’OMS.

A més, l’efecte de la contaminació atmosfèrica a les ciutats s’estén pels corrents d’aire a les poblacions properes, que també es veuen afectades i perjudicades, encara que no siguin les causants directes d’aquesta contaminació.

Per això, les administracions públiques elaboren polítiques de mobilitat sostenible que se centren a reduir la congestió de les vies –alhora que es redueix el consum de combustibles contaminants– impulsant l’ús de vehicles de propulsió alternativa, els desplaçaments a peu, en transport públic o en bicicleta, racionalitzant el transport de persones cap a les grans ciutats a través del carril VAO…

Què és la mobilitat sostenible?

La mobilitat sostenible neix de la preocupació pels problemes mediambientals i socials que, a partir de la segona meitat del segle XX, va ocasionar el creixement de les ciutats per culpa de l’arribada massiva de població provinent de zones rurals i pel creixement econòmic, que dona pas a un model de transport urbà basat en el cotxe particular.

Aquest model de transport contamina l’aire, implica un consum excessiu d’energia, té efectes sobre la salut de la població i satura les vies de circulació, cosa que fa que calgui trobar alternatives que ajudin a pal·liar aquests efectes negatius i a idear un model nou de ciutat sostenible.

Quines actuacions es fan per promoure la mobilitat sostenible?

Totes les que ajuden a reduir els efectes negatius de la contaminació i la saturació en les grans ciutats, ja sigui des de l’àmbit particular –conscienciant i sensibilitzant la població–, o del de les empreses, administracions i altres agents socials.

Què podem fer individualment?

Responsabilitzar-nos del problema i canviar hàbits per alleugerir la càrrega contaminant:

  • Desplaçar-se a peu
  • Fer servir la bicicleta com a transport
  • Agafar el transport públic en lloc del cotxe sempre que sigui possible
  • Compartir cotxe per anar a la feina o a estudiar

Aquestes decisions, a més de beneficiar la salut, representen un estalvi i eviten moltes emissions nocives de contaminants que provenen dels vehicles de motor.

I altres sectors?

  • Empreses i altres agents socials:
    • Desenvolupar tecnologies que ampliïn les opcions de mobilitat sostenible, com ara vehicles elèctrics, híbrids…
    • Fomentar i fer servir energies alternatives
    • Fer un consum racional dels recursos energètics
  • Àmbit públic:
    • Impulsar un model de transport públic eficient per millorar la competitivitat del sistema productiu, amb prou mitjans que cobreixin distàncies cada cop mes llargues
    • Millorar la integració social de la ciutadania amb una accessibilitat més universal
    • Incrementar la qualitat de vida de la ciutadania
    • Aportar més seguretat en els desplaçaments
    • Possibilitar una ordenació del territori i una organització socioeconòmica que s’adapti a les necessitats del ciutadans

Precisament, amb motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat, la Generalitat de Catalunya ha celebrat, del 16 al 22 de setembre, la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. Aquest esdeveniment s’ha convertit en una tradició des que l’any 1999 es va organitzar per primer cop el Dia sense Cotxes; el 2001 la celebració es va estendre a una setmana.

Aquesta vegada, amb el lema “Camina amb nosaltres”, s’han organitzat tot un seguit d’activitats per conscienciar del fet que la mobilitat sostenible és saludable i econòmica impulsant l’ús dels mitjans de transport sostenibles i, en particular, el transport públic, la bicicleta, la mobilitat a peu i els vehicles elèctrics. L’objectiu era sensibilitzar de l’impacte negatiu que tenen la contaminació atmosfèrica i la congestió sobre el sistema respiratori i cardiovascular, i erradicar el sedentarisme i la inactivitat física.

En total, s’han organitzat 700 activitats, com pedalades populars, cursos per aprendre a anar en bicicleta o saber arreglar-la, caminades, col·loquis sobre mobilitat o la festa Adiscap per la diversitat funcional, cursos de fotografia o curses populars, entre moltes altres.

Una altra mesura de la Generalitat és controlar els nivells de contaminació, de manera que, quan se superi el límit establert i les previsions no indiquin millora, es declari un “episodi de contaminació atmosfèrica”.

D’altra banda, l’Ajuntament de Barcelona, amb el lema “Qualitat de l’aire”, ha tret una ordenança per regular una zona de baixes emissions dins de la ciutat (ZBE 2020), per tal de protegir l’atmosfera en una àrea que inclou Barcelona i municipis circumdants a les rondes, on es restringeix progressivament la circulació dels vehicles més contaminants. La idea és que, dins d’aquesta zona i en els dies de màxima contaminació, no hi circulin vehicles sense l’etiqueta de la DGT. A més, quan s’activi un episodi de contaminació, s’incentivarà l’ús del transport públic reduint preus (T-Aire).

En resum

La contaminació i la mala qualitat de l’aire que respirem a les ciutats té, com a causa principal, la circulació dels vehicles de motor. Per això és molt important i necessari adoptar mesures i hàbits col·lectius que contribueixin a reduir les emissions contaminants, si volem una ciutat que ens permeti tenir una bona qualitat de vida. La lluita contra la contaminació és una tasca que afecta tothom, tant particulars, com empreses, organismes públics i altes agents socials.