Tots tenim un rellotge intern de 24 hores que marca el comportament fisiològic i les reaccions químiques de l’organisme. Es coneix com a ritme circadià i s’encarrega, entre altres coses, de controlar els cicles de son i vigília i la producció d’hormones (en concret del cortisol o hormona de l’estrès).

El seu estímul principal és la llum solar; però, hi ha altres aspectes que poden interferir en la seva evolució, com els estimulants: en concret el cafè i el te (en menor mesura, ja que la seva concentració en teïna no és tan forta com passa amb la cafeïna), que poden afectar el desenvolupament de l’hormona cortisol durant el dia. Aquesta hormona està més concentrada entre les 8 i les 9 del matí, tot i que també hi ha pics entre les 12 i les 13 i les 17.30 i 18.30. Per això, potser prendre un cafè acabats de llevar no és la millor idea.

Els estimulants interfereixen en el rellotge biològic, de manera que tenen la capacitat d’alterar el ritme del son i vigília i l’equilibri del sistema nerviós, entre d’altres. Per això, entre les 8 i 9 del matí, quan el cortisol (i per això el nostre estat d’alerta), està molt elevat, no notarem els efectes de la cafeïna i hi estarem desenvolupant tolerància (és a dir, provocarem que, a la llarga, la secreció natural de cortisol disminueixi). Per aquesta raó, és molt més interessant i efectiu consumir cafè fora d’aquestes hores i centrar-les entre les 9.30 i 11.30 del matí, quan els nivells de cortisol estan més baixos. Així que, per què no aprofitem la típica pausa de mig matí per poder-nos-en beneficiar?

Així doncs, una bona alternativa és portar a sobre les nostres begudes i consumir-les en el moment adequat.

Quan hem de consumir cafè o te?

Sabem que tant el te com el cafè tenen propietats beneficioses, però, és important tenir en compte l’hora per poder gaudir-ne al màxim.

Totes dues begudes contenen certa quantitat d’estimulants: la cafeïna i la teïna. De tota manera, la teïna s’absorbeix de manera més lenta que la cafeïna (es creu que gràcies al contingut de polifenols del te), de manera que, si busquem una dosi més ràpida d’energia, la millor opció és consumir el cafè al matí en lloc de te. En canvi, a partir de les 5 o 6 de la tarda és millor prendre te que cafè, per evitar que la dosi més alta de cafeïna que conté aquest últim interfereixi a l’hora d’adormir-nos. A més, el te conté L-teanina, un aminoàcid capaç de produir sensació de relaxació, que aconsegueix reduir l’ansietat i depressió en diferents estudis fets en models d’estrès en animals. Així que, a diferència del cafè, probablement ens ajudarà a agafar el son i a fer-lo més reparador.

D’altra banda, el cafè sol causar més sensibilitat o acidesa, per la qual cosa val més prendre’n amb moderació, i deixar més espai al te, que no actua tan agressivament.

El cafè, gràcies a la cafeïna, activa les secrecions gàstriques i la mobilitat intestinal; així doncs, està recomanat després dels àpats, ja que facilita la digestió. De la mateixa manera, està recomanat per a esportistes, ja que sembla que millora la transmissió d’impulsos nerviosos en esforços explosius de curta durada, retarda la fatiga i eleva la capacitat anaeròbica (cosa que augmenta els guanys de força).

En canvi, el te ajuda a protegir la mucosa gàstrica i alleuja les digestions pesades, així que també és recomanable després d’haver fet un àpat copiós. A més, ens manté hidratats perquè conté molta aigua, alhora que millora l’aspecte de la pell i el cos, ja que no conté calories. És una bona beguda per consumir al llarg del dia si ens avorreix l’aigua.

Cafè i te per endur

Ara que ja sabem quan hauríem de prendre aquestes begudes, ens plantejarem com podem fer-ho per poder gaudir-ne. Em compro un termos? Em preparo les begudes cada matí per endur-me-les? Vaig al bar més proper?

Per sort, el mercat actual no para de créixer i cada vegada és més fàcil trobar opcions adaptades als diferents gustos dels ciutadans.

Honest ha tret una gamma de begudes dedicades als amants del cafè i el te feta amb productes 100% naturals, amb gran sabor, que cuiden el medi ambient i la vida silvestre i que tenen certificació ecològica. I sense colorants ni conservants!

La primera es tracta de cafè 100% aràbiga de l’Amèrica Llatina barrejat amb llet i sucre de canya (fins a un 44% menys per cada 100 ml que la resta de les begudes no carbonatades amb cafè). Té tres sabors adaptats al gust del consumidor: Latte, Cappuccino i Mocca, amb una aroma deliciosa i un sabor equilibrat.

I la segona, i no menys important, és una gamma de tes elaborats amb fulles seleccionades acuradament, aromes naturals de fruites i un toc de sucre de canya. Hi trobem tres sabors baixos en calories: te blanc amb préssec i romaní, te negre amb llimona i flor de taronger i te negre amb gerd i alfàbrega.

Així que, a partir d’ara, oblideu-vos de la vostra primera dosi d’energia i deixeu que el cos treballi sol, com a mínim fins a les 9.30, quan només haureu de treure una de les vostres begudes i gaudir de la millor forma possible de la vostra pausa de mig matí.

Glenn Cots
Glenn Cots

Dietista, graduada en publicitat i relacions públiques i divulgadora de nutrició i receptes saludables a glenncots.com

    @glenncots