Tothom parla de la flora intestinal o microbiota. Fins fa poc, ningú pensava a alimentar o cuidar la seva flora bacteriana o a mantenir en equilibri la seva microbiota –el conjunt de microorganismes vius que podem localitzar al tub digestiu. Però, per sort, en els últims anys, la paraula probiòtic ha guanyat popularitat gràcies a la quantitat de beneficis i bondats que se li han atribuït.

Un suc de fruites també pot ser una beguda probiòtica

Quan naixem, el nostre intestí és estèril. Per això, el part resulta un moment clau que afectarà el nostre futur, ja que és quan adquirirem la major part de la colonització microbiana a través del contacte amb la mare i de l’entorn on naixem, fet que condiciona la nostra microbiota del futur. Per sort, podem ajudar a millorar-la o a mantenir-la en bon estat gràcies a l’alimentació, al control de l’estrès, al contacte amb el sol i l’ús de probiòtics, entre altres coses.

Què són els probiòtics?

La salut és la màxima a la qual gairebé tota la població aspira. Però no hi ha salut si la flora intestinal no està en bon estat, ja que una mala condició pot provocar al·lèrgies, problemes intestinals, malalties autoimmunes… Per això, l’ús de probiòtics pot ser molt efectiu.

Els probiòtics són, bàsicament, microorganismes vius que es troben en aliments o complementació i que ajuden a millorar el desenvolupament de la microbiota intestinal i els beneficis que això comporta.

De quina manera ens ajuden els probiòtics?

Els probiòtics tenen múltiples beneficis, com, per exemple:

  • Ajuden a enfortir –si és necessari– i a estabilitzar la flora bacteriana existent.
  • Ajuden a reforçar i a incrementar les defenses.
  • Ajuden a absorbir vitamines i minerals.
  • Ajuden a millorar i a regular trastorns digestius (diarrea, restrenyiment, males digestions…).

Quins aliments contenen probiòtics?

Hi ha una gamma força àmplia d’aliments amb probiòtics dels que fins fa relativament poc tot just teníem coneixement. Per sort, cada vegada la gent es preocupa més per mantenir un estil de vida i alimentació saludable i va adquirint consciència de la importància de consumir certs aliments. És important que aquests siguin naturals perquè conservin els beneficis. Entre els probiòtics més habituals trobem quefir de llet (llet fermentada), iogurt, formatge cru, quefir d’aigua (beguda una mica gasosa a la qual solen afegir-hi aromes diferents), kombutxa (te fermentat), miso (pasta feta a base de soja fermentada), xucrut (col fermentada típica de països del nord d’Europa), kimchi (col fermentada picant típica de corea), tempeh (soja fermentada), kvass (beguda tradicional de l’est d’Europa), natto (una altra forma de soja fermentada) i confitats en general. Encara que també es poden trobar en forma de complements alimentaris, amb soques diferents, segons la marca.

El primer suc de taronja amb probiòtics

Però, a més de tots aquests, ara també podem trobar sucs amb probiòtics. Via Nature ha llançat al mercat el primer suc de taronja amb probiòtics. Aquest suc és de taronja espremuda (motiu pel qual manté la fibra, necessària per alentir l’absorció de la glucosa en sang), extracte de dent de lleó (una planta medicinal antiinflamatòria, hepatoprotectora, diürètica i que ajuda al benestar digestiu) i ferments vius: Bacillus coagulans (un bacteri avalat per estudis clínics amb beneficis demostrats que ajuda a augmentar la població bacteriana i, en conseqüència, el benestar intestinal i el sistema immune).

A més d’aquest suc, la gamma inclou una altra sèrie de begudes sense sucres, conservants, gluten ni lactis amb propietats diverses perfectes per a diferents necessitats i moments del dia: Light, a base de síndria, pinya i àloe, ideal per refrescar-se i mantenir a ratlla la ingesta calòrica; Energía, amb mango, maracujà i ginseng, que contribueix a millorar el rendiment físic i mental; Antiox, fet amb magrana, poma i nabiu vermell, per tenir una bona dosi d’antioxidants, i Detox, que conté kale, pinya, poma i pera, una beguda rica en calci i potassi per sentir-se net per dins i per fora.

Heus aquí una bona manera de fer que bacteris beneficiosos formin part de la dieta i d’aprofitar-se els seus beneficis.

 

Glenn Cots
Glenn Cots

Dietista i divulgadora de nutrició i receptes saludables a glenncots.com

    @glenncots