Carbassa farcida

Després de tots aquests dies de celebracions, àpats copiosos i excessos ens ve de gust una mica de pausa i receptes lleugeres, però a la vegada tenim desitjos d’aliments calents, reconfortants i fins i tot de dolços. Aquesta recepta satisfà totes aquestes necessitats gràcies, sobretot, a la carbassa feta al forn.

El farciment que posem a la carbassa és totalment opcional, però en aquest cas he escollit només verdura i llevat nutricional per fer-la ben lleugera i a la vegada molt gustosa, tenint en compte que és una recepta per sopar i que volem alleugerir la càrrega calòrica que portem acumulant durant totes les festes de Nadal.

Aprofitant les receptes tan saludables que ens proposa la Lala Kitchen per esmorzar i les de la Consol Rodríguez per dinar, jo faria un menú depuratiu, lleuger i saludable format per un esmorzar ben verd, com pot ser el suc verd detox, l’smoothie verd detox o el batut verd alcalinitzant, i per dinar alguna proposta crudivegana de la Consol que ens ajudi a depurar i tenir energia. Per sopar farem aquestes carabasses farcides que, com veurem, ens aniran molt bé tant nutricionalment com emocionalment.

Tal com explica la Montse Reus a la secció El rebost d’aquesta revista, la carbassa té moltes qualitats bones per a la salut; per una banda és un aliment rehidratant gràcies al fet que és un 90 % aigua, aproximadament; i per altra banda la part seca conté un 20 % de proteïna, un 70 % d’hidrats de carboni (la majoria en forma de midó i, per tant, d’assimilació lenta) i un 13 % de greixos (bàsicament poliinsaturats).

Carbassa farcida

Però el millor de menjar carbassa a la nit, a part de saber que nutritivament estem donant un bon aliment al nostre organisme, és l’efecte que ens genera sobre les emocions i el benestar. Quan mengem carbassa a la nit cuinada al forn, o al vapor, o en forma de crema de verdures de seguida experimentem calma, repòs, tranquil·litat… Ens omple i, en cas de tenir desig de menjar dolç o hidrats de carboni, ens sacia, ja que el dolç que té la carbassa ajuda a regular els nivells de sucre en sang. Segons en Xevi Verdaguer, tenim necessitat de dolç a causa de “la falta de dopamina (un neurotransmissor), que fabriquem sobretot quan ens sentim recompensats per alguna cosa que hem fet. Quan està baixa, plorem amb facilitat i estem més irritables. És imprescindible, doncs, per tolerar situacions d’estrès: quan passem nervis ens ve de gust menjar dolç. En aquests casos, ens poden anar molt bé les faves i la carbassa”. Així que ja saps, si tens estrès a la teva jornada laboral pots acompanyar aquestes carbasses amb faves a la teva carmanyola per dinar.

Un aspecte molt interessant d’aquesta recepta és que és molt fàcil de preparar. Moltes persones eviten menjar carbassa perquè diuen que és difícil de pelar i els fa mandra. Per fer aquest plat no cal pelar la carbassa, simplement l’anirem menjant amb una forquilla o una cullera, com si arrosseguéssim el farcit desenganxant-lo de la pell. Les pipes que traiem del forat de la carbassa amb una cullera es poden germinar.

El llevat nutricional aportarà sabor al plat i l’enriquirà de nutrients. No és el mateix el llevat nutricional que el llevat de cervesa. Diferències principals:

  • El llevat de cervesa és un producte derivat de la indústria cervesera; el llevat nutricional, en canvi, es conrea en una barreja purificada de melasses de canya i remolatxa, després es fermenta, es cull, es renta, pasteuritza i s’asseca.
  • El llevat de cervesa conté possibles residus dels processos industrials; el llevat nutricional no conté cap residu tòxic, és net i pur.
  • El llevat de cervesa prolifera la Candida albicans; el llevat nutricional està inactiu i, per tant, no alimenta la candidiasi o altres fongs.
  • El llevat de cervesa té un gust amarg (fins i tot el que està desamargat); el llevat nutricional té un gust salat que recorda les nous i el formatge.
  • El llevat de cervesa s’utilitza per a la fermentació de cervesa i pans (perquè està actiu); el llevat nutricional no serveix per fermentar aliments i, en canvi, el fem servir per fer formatges vegans, afegir a les salses, per gratinar, per preparar kale deshidratada o en amanida i, en general, per donar un sabor exquisit a qualsevol plat.
  • El llevat de cervesa es troba en qualsevol herbolari o botiga de dietètica; el llevat nutricional no es troba en tots els herbolaris, la pots comprar a Biospace, per exemple.
  • El llevat nutricional és una font excel·lent de proteïna, fibra, vitamines del grup B, magnesi, ferro, fòsfor, coure, zinc i crom.

Carbassa farcida

Ingredients (ajustar les quantitats a la mida de les carbasses)

  • 2 carabasses (jo he usat de la varietat violí)
  • Porro
  • Pastanaga
  • Mongeta verda
  • 2 cullerades de llevat nutricional
  • Sal marina sense refinar
  • Oli d’oliva verge extra de primera premsada en fred

Preparació

  1. Rentar bé les carabasses i la resta de verdures.
  2. Escalfar el forn a 220º.
  3. Buidar les carabasses, reservar-ne allò que se’n pot aprofitar per al farciment en un bol gran (la polpa) i col·locar les closques en una safata qui pugui anar al forn.
  4. Tallar totes les verdures ben petites (la resta de la carbassa, el porro, la pastanaga i la mongeta). Reservar-ho al bol juntament amb la carbassa.
  5. Salar les closques de la carbassa.
  6. Amanir el farcit de la carbassa amb la sal, l’oli d’oliva i el llevat nutricional.
  7. Amb l’ajuda d’una cullera, farcir les carabasses amb les verdures de manera que quedin molt plenes perquè un cop cuites el farcit es reduirà.
  8. Posar-ho al forn i deixar-ho aproximadament 30-40 minuts, però sempre controlant-ho. Depenent de com sigui el forn, mirar si val la pena no posar la funció de coure per la part de dalt perquè no es cremin les verdures.
  9. Es pot menjar calent o a temperatura ambient.

Carbassa farcida

Núria Roura
Núria Roura

Coach de salut per l’Institute for Integrative Nutrition de Nova York. És autora del llibre Detox SEN. Acompanya les persones a fer canvis d'hàbits profunds i progressius a través de retirs, acompanyament individual, programes en línia, formació i conferències. Comparteix el seu camí de sanació per inspirar a viure i menjar sense culpa, ansietat, culpabilitat ni etiquetes. www.nuriaroura.com

    @nuriarourasen