Ja han passat uns dies des de les festes nadalenques i la sensació de molts de nosaltres és que el cos ens demana aliments més depuratius, no tan copiosos i més lleugers. Llavors ens ve al cap la típica i boníssima crema de carbassó, però, esclar, el cos no sempre vol el mateix i potser ja la tenim un pèl avorrida. Així que ser creatius, innovar i descobrir combinacions noves farà que ampliem el ventall de possibilitats a l’hora de fer cremes de verdures al vespre.

Aquests tipus de plats són una molt bona opció quan el fred se’ns ha posat dins el cos, quan no tenim gaire temps per cuinar o, senzillament, en qualsevol moment del dia, ja que són espectacularment gustosos i fàcils de pair.

El fonoll, present en la crema que us porto avui, té moltes propietats; la més coneguda és que afavoreix la digestió i fa disminuir el mal d’estómac. De fet, és un tipus de planta carminativa; o sigui que fa disminuir els gasos en el conducte digestiu i elimina flatulències i còlics. A banda:

  • És diürètic: afavoreix l’eliminació de líquid al cos.
  • És una planta expectorant: va molt bé en cas de tos o pit carregat.
  • Disminueix el dolor causat per la menstruació.
  • Ajuda a reduir el colesterol en sang.
  • És una font de ferro, ideal en casos d’anèmia o per evitar-la.

Normalment trobem el bulb sense les fulles, que les tallen. I és una llàstima, ja que les podríem fer servir per elaborar batuts verds o, fins i tot, per posar a la crema.

El fonoll es pot consumir cru a les amanides, cuinat en cremes o estofats de verdures, al forn, i és ideal posar-ne quan mengem llegums, ja que ajuda a disminuir els gasos. Les llavors del fonoll es poden fer servir per aromatitzar altres receptes, per exemple.

L’altre ingredient estrella d’aquesta recepta és el porro, molt present en la nostra cuina. De totes maneres, no sé si sabeu que la majoria del seu contingut és aigua, així que és molt depuratiu i ajuda a eliminar toxines. A banda de ser ric en vitamina C, E i B6, els folats que conté ajuden a tenir un bon nivell de glòbuls blancs i vermells.

Doncs bé, un cop hem destapat les propietats dels nostres dos ingredients principals, ens posem a cuinar, que en un tres i no res ho tindrem enllestit.

La recepta

Ingredients per a 1 persona:

  • 2 porros tallats ben fins
  • 1/2 fonoll gros o 1 de petit
  • 1 culleradeta de sal marina amb herbes del Mediterrani
  • 1 cullerada sopera d’oli d’oliva verge extra de primera premsada en fred
  •  Germinats de remolatxa
  •  Anet

Preparació:

  1. Salteu els porros amb l’oli d’oliva i una mica de sal durant 7 minuts, sense la tapa i a foc mitjà.
  2. Afegiu-hi el fonoll, una mica més de sal i una mica d’aigua que cobreixi 1/4 de volum de les verdures.
  3. Tapeu i deixeu coure durant 20-25 minuts.
  4. Tritureu amb un minipimer, passapurés o batedora fins a aconseguir una consistència cremosa i fina (si fa falta, passeu el puré per un colador xinès), afegint-hi aigua de qualitat a poc a poc si cal.
  5. Serviu amb germinats al mig i l’anet tallat a trossets pel voltant.

Ja veureu com les coses senzilles són les que més sorprenen. Estic convençuda que serà una recepta que segur que fareu més d’un dia.

Gaudiu-ne!

 

 

 

Núria Roura

Núria Roura
Coach de salut per l’Institute for Integrative Nutrition de Nova York. És autora del llibre Detox SEN. Acompanya les persones a fer canvis d'hàbits profunds i progressius a través de retirs, acompanyament individual, programes en línia, formació i conferències. Comparteix el seu camí de sanació per inspirar a viure i menjar sense culpa, ansietat, culpabilitat ni etiquetes. www.nuriaroura.com