El dàtil és un fruit d’una sola llavor obtingut de la palmera datilera (Phoenix dactylifera). Tot i que té una consistència i un aspecte similar a la fruita seca, no es deixa assecar després collir, sinó que madura i s’asseca al sol a la planta mateix i després es recol·lecta.

Es cultiva en regions subtropicals , seques i càlides, com per exemple l’Iraq, l’Aràbia, l’Àfrica del nord, l’oest del Marroc, el sud de Califòrnia i Arizona, als Estats Units.

Propietats i beneficis per a la salut dels dàtils

Tot i que la temporada de recol·lecció del dàtil s’estén generalment d’octubre a gener, per obtenir aquest fruit tan valuós cal plantar-lo durant la primavera. És a partir d’octubre quan se sol consumir més, sobretot durant el Nadal, ja que acostuma a formar part dels àpats festius.

El dàtil, la millor llaminadura natural que podem trobar

El seu alt valor energètic i nutricional fan que sigui una opció magnífica per recuperar forces després d’una activitat extenuant o per prendre durant un entrenament intens. Per als nens és una bona font energètica i la millor alternativa quan tenen ganes de dolç. Són ideals per substituir llaminadures i dolços diversos farcits de sucres senzills, tan contraindicats per a la salut, sobretot la dels més menuts.

El dàtil conté sucres d’assimilació fàcil que són alliberats de mica en mica, cosa que permet que la sensació de sacietat s’allargui més. Són, per tant, una elecció apta per a diabètics, sempre amb moderació.

Resulten ideals per picar entre hores i, a més d’aportar energia als músculs i al cervell, també incrementen la capacitat i agilitat mental. Si sou estudiants o teniu una feina que demana molta concentració, aquest és el vostre fruit estrella!

És recomanable prendre dàtils de manera freqüent, perquè són un aliment gustós i saludable que aporta una bona dosi d’energia a l’organisme, però han de ser de qualitat. Hi ha diverses varietats i, depenent dels períodes de maduració, ofereixen característiques diferents que acaben afectant el sabor final. Podem trobar dàtils tous, semisecs i secs.

Propietats i beneficis per a la salut dels dàtils

Les 7 varietats de dàtils més conegudes arreu del món

1. Deglet Noor, el dàtil de la llum

És una de les varietats més fàcils de trobar al mercat. Té una pell llisa i brillant, lleugerament arrugada. Es considera semisec, ja que té una textura tendra tot i que la carn és més ferma que altres varietats.

Com que no és gaire humit, es conserva bé durant molt de temps, sense necessitat de refrigeració. És un dàtil de tons clars i lleugerament translúcids que es pot menjar al natural o com a ingredient en l’elaboració de plats tant dolços com salats. Té un sabor equilibrat, ja que no és excessivament dolç, i fa una olor que recorda a la nou amb un toc de mel.

2. Medjoul, el rei dels dàtil

Al Marroc, el dàtil Medjool o “rei dels dàtils” era cultivat per obsequiar als xeics àrabs, ja que estava considerat com la varietat més deliciosa. Pot arribar a fer cinc centímetres de llarg i té un sabor amb matisos torrats i un punt de caramel.

El dàtil Medjoul és el que més es fa servir més en rebosteria i en diferents pastissets, ja que és extremadament dolç i molt sucós. Té una carn molt tendra i humida que resulta ideal per triturar i obtenir una pasta que serveix per endolcir ja que pot substituir el sucre o qualsevol altre edulcorant.

En el moment òptim de maduració, el dàtil Medjoul té una pell molt fosca, arrugada i tova al tacte que es desprèn fàcilment, de manera que és molt fàcil treure’n el pinyol.

3. Khadrawi, el petit i trencadís

Aquesta varietat de dàtil és més petita que les anteriors, de forma rodona i amb molta humitat que li confereix una textura més sucosa. La carn és molt tova i dolça, amb un sabor que recorda a la mel a mesura que el fruit madura. En el nivell òptim de maduració, la pell és de tons foscos i la textura, seca i trencadissa.

4. Halawi, el més delicat

Aquest dàtil és molt semblant al Hadrawi, de calibre petit, tot i que té una pell molt més suau i delicada. Té forma allargada i una composició adequada per farcir amb nous, ametlles…

En el punt òptim de maduració, té un gust dolç que recorda més als caramels de mantega que als típics sabors torrats d’altres dàtils. No és una varietat fàcil de trobar, però és de les més recomanables per degustar al natural ja que té una textura molt lleugera i cremosa, fins a tal punt que sembla que es fongui a la boca.

5. Barha, l’exclusiu

Normalment es consumeix quan encara està fresc, abans del procés de maduració i assecat natural, cosa que fa que s’hagi de vendre i consumir poques setmanes després de la collita. Això fa que sigui un dels dàtils més complicats de trobar, sobretot fora de les regions de producció.

Quan es recol·lecta, té una pell ferma i un color groc pàl·lid, i es pot menjar fresc perquè té molt pocs tanins. És de textura ferma i pell cruixent, gairebé com la d’una poma i, a mesura que madura a l’aire, es torna més tendre i sucós. Té un gust que recorda a la canyella o al coco, i mai arriba al nivell de dolçor d’altres varietats.

6. Mozafati, el dàtil Bam

És una varietat de dàtil exclusiu de l’Iran, on es produeix i coneix com a dàtil Bam, en honor a la ciutat de la regió on es cultiva. No és gaire gran; més aviat té una forma xata i rodoneta, i un color de pell molt fosc i brillant, gairebé negre. És un dels dàtils que es conserven més bé al natural durant força temps –fins a dos anys– sense perdre pràcticament propietats.

7. Zahidi, el menys dolç

Aquest dàtil de mida menuda, té aromes de fruits secs, amb tocs de cacauet, i recorda lleugerament a les orellanes i als albercocs. És ideal si no busquem un dàtil gaire dolç, ja que no té un sabor tan intens com la resta. La seva carn és més ferma i amb una textura menys sucosa, fet que el converteix en el dàtil perfecte per afegir a les preparacions salades; com trossejat a les amanides. No és gaire adequat per endolcir, ja que és difícil triturar-lo a causa de la seva textura, que és més seca.

Com conservar els dàtils correctament?

Segons el tractament que rebi el dàtil es pot conservar de maneres diferents:

  • Dàtil natural o fresc: Es conserva en càmeres frigorífiques i es va madurant en funció de les comandes.
  • Dàtil adobat: Es tallen les branques dels dàtils quan comencen a madurar i s’introdueixen en un bidó amb vinagre durant uns segons. Posteriorment es treuen i després de 24-48 hores el dàtil madura.
  • Dàtil congelat: Es fica al congelador sense madurar i, un cop congelat, es treu i al cap de dues hores ja es pot consumir. Això sí, els experts diuen que el sabor que té no s’assembla al dels que maduren de manera natural.

Les principals propietats nutricionals dels dàtils

El dàtil es un aliment molt calòric, ja que conté molt de sucre (70%), encara que aquesta circumstància no li impedeix que sigui molt valorat per les seves propietats nutricionals.

Aporta principalment hidrats de carboni en forma de sucres simples (glucosa i fructosa); minerals com magnesi, potassi i calci, i vitamines B6 (piridoxina) i B3 (niacina). És una gran font de fibra, pràcticament no té greixos saturats i és pobre en sodi.

  • Fibra: té un elevat percentatge de fibra, un 6% de la ingesta diària recomanada per tassa. Aquesta fibra és insoluble i s’uneix als greixos i al colesterol, i ens ajuda a eliminar-los de l’organisme.
  • Hidrats de carboni: una tassa de dàtils conté una mica més de 100 grams de carbohidrats, aproximadament el 30% de la ració diària recomanada.
  • Antioxidants: conté força antioxidants naturals, una bona dosi de vitamines i minerals, com, per exemple, vitamines del grup B, vitamina A, vitamina C, potassi, calci, zinc, magnesi, manganès i seleni, que eviten l’oxidació dels àcids grassos i milloren la combustió dels greixos. Conté fitonutrients amb efectes antioxidants que ens ajuden a prevenir l’envelliment i, per tant, a mantenir-nos joves més temps.
  • Greixos: el contingut en àcids grassos no passa de l’1% i són cardiosaludables: omega-3, 6 i àcid oleic.

Recepta de bombnos gourmet amb dàtils

Recepta de bombons gourmet amb dàtils

Els 6 principals beneficis per a la salut dels dàtils

El dàtil ens ofereix molts benefics per a la salut,  ajuda en la retenció de líquids, controla el colesterol i la pressió arterial, millora l'estat de les vies respiratòries i té un efecte laxant. També li atribueixen bons efectes sobre l'estrès, els nervis i la capacitat de concentració.

  • 1. El dàtil es perfecte per a esportistes, infants i estudiants

La seva riquesa en hidrats de carboni el converteix en el fruit idoni per ajudar a recuperar forces després d’una activitat física. Molt aconsellable per a nens i esportistes, i també per a estudiants, ja que ajuda a millorar l’agilitat mental i la capacitat de concentració.

És molt bo per a la gent que practica esport, donat que la vitamina B5 permet obtenir millors resultats.

  • 2. L'aportació de magnesi dels dàtils ajuda a combatre l'estrès, el cansamant i la fatiga

La quantitat de triptòfan que conté, li confereix propietats relaxants, ja que aquest aminoàcid està relacionat amb la síntesi de la melatonina i la sorotonina. Resulta ideal per a persones que tenen problemes per agafar el son.

  • 3. El dàtil és un perfecte depuratiu natural

És ric en fibra, i per tant és un bon depuratiu natural que estimula el peristaltisme intestinal.

Gràcies al seu lleuger efecte laxant, ajuda a evitar el estrenyiment i pot contribuir a reduir el colesterol en sang. Per altra banda, la fibra evita que s’absorbeixin els seus propis sucres o els sucres i greixos d’altres aliments i ajuda a eliminar-los.

  • 4. Els dàtils ajuden en la retención de lìquids i la hipertensió

Té força potassi, cosa que afavoreix la diüresi, redueix la retenció de líquids i altres malalties causades per toxines acumulades a les articulacions, com l’artritis.

A més, contribueix a una bona circulació i  regula la tensió arterial, cosa que el fa indicat en cas d’hipertensió. Com que és ric en aquest mineral i pobre en sodi, ajuda a regular el sistema nerviós i pot reduir el risc d’accident vascular cerebral.

  • 5. Els dàtils estan indicats en dietes probres en ferro o anèmia ferropènica

S’aconsella per combatre l’anèmia ferropènica i per a persones que facin una dieta vegetariana.

  • 6. El dàtil ajuda a regular els nivelss de colesterol

No té colesterol i conté molt pocs greixos; així doncs, ajuda a regular els nivells de LDL (colesterol “dolent”). La seva fibra soluble arrossega aquest colesterol perquè l’intestí no l’absorbeixi.

El dàtil té molts altres beneficis per a la salut:

  • Ajuda a combatre o a prevenir l’obesitat, malalties del cor i el càncer de còlon.
  • Col·labora a mantenir l’aparell digestiu en bones condicions, ja que conté fibra i diferents tipus d’aminoàcids.
  • Tot i que té força sucres naturals, no eleva els nivells de sucre en sang, i és considerat un aliment amb índex glucèmic baix.
  • Ajuda a mantenir la salut visual, millora la visió i participa en la curació de la ceguera nocturna.
  • És ric en àcid pantotènic (vitamina B5), que ajuda a la producció hormonal i a la transformació dels greixos en energia. És molt bo per a la gent que practica esport, ja que la vitamina B5 permet obtenir resultats més bons.
  • Gràcies al seu contingut en vitamina A, ajuda a prevenir l’aparició de la hipertensió i estimula les diferents funcions del cervell.
  • Conté iode, que estimula el metabolisme dels greixos, a través de l’activitat de la glàndula tiroïdal.

Precaucions en el consum de dàtils

No s’aconsella el consum de dàtils a pesones que tenen migranyes, ja que conté tiramina, una substància vasodilatadora

Canvis vitals dels dàtils segons la medicina ayurvèdica

El dàtil forma part del grup dels aliments coneguts com a sàtvics, que són frescos, sucosos, untuosos, nutritius i gustosos. Segurament són els més importants dins de la medicina ayurveda, ja que considera que ajuden a incrementar l’energia mental, l’alegria i el bon humor. Són els més recomanats per aconseguir una bona salut i un equilibri energètic en general.

Per tant, podríem dir que el dàtil ens fan estar de “bon rotllo” i, a més a més, afavoreix un estat de serenitat i claredat. És un aliment fresc, aporta energia, està carregat de nutrients i és deliciós al paladar. Ens permet alimentar l’organisme i mantenir-lo en equilibri energètic, sense necessitat de desgastar-lo.

Moniato chai endolçat amb dàtils

Recepta de moniato chai endolçat amb dàtils per Adriana Ortemberg

El dàtil a la cuina

El dàtil és un aliment que tant es pot incorporar en receptes salades com en postres. I és que és el substitut estrella per a un dels nostres pitjors enemics: el sucre refinat, que només ens aporta calories buides. En canvi, el dàtil, a part de regalar una dolçor única, subministra una bona càrrega de nutrients.

És important comprar el dàtil sempre al natural, per això és recomanable fixar-nos que no estigui recobert de glucosa, sucre o edulcorants. Si brilla gaire, possiblement tindrà algun edulcorant afegit.

Es va assecant a mesura que passa el temps. La forma ideal de guardar-lo és en un recipient de vidre hermètic a temperatura ambient durant dos mesos com a molt. Si el guardem a la nevera, quedarà més sucós i gustós i es conservarà més temps.

Les millors receptes saludables amb dàtils

Cada cop es fa servir més en cuina, rebosteria i pastisseria, ja que el seu sabor dolç i aire exòtic aporta un toc molt especial als plats. El podem afegir als batuts, amanides, pastissos, farcir-lo del que més ens agradi, en podem fer barretes energètiques, trufes, bombons, púdings, combinar-lo amb pasta, arròs, llegums, carn i un llarg etcètera.

Animeu-vos a introduir-lo als menús i ja veureu com us sorprendrà i donarà un toc diferent a les receptes. Us deixem unes quantes idees per inspirar-vos perquè pugueu gaudir d’aquest diamant en brut.

Resum

El dàtil és una fruita seca que aporta una bona càrrega de nutrients i grans beneficis per a l’organisme. És una font natural d’energia i endolceix les preparacions culinàries d’una manera saludable.