Rebost-RaïmÉs una fruita característica de la mediterrània, típica de l’estiu i rica en minerals com el potassi i  en flavonoides antioxidants com el resveratrol, el nutrient de moda.

L’origen del raïm se situa a la zona d’Orient però s’ha estès per bona part del mediterrani i es consumeix habitualment, ja sigui crua o fermentada, en forma de vi. Té moltes propietats, però sobretot cal destacar el seu poder desintoxicant i depuratiu de l’organisme. Per aquesta raó raó hi ha qui defensa dietes d’aprimament basades de manera gairebé exclusiva en el raïm. Com no ens cansem mai de repetir, una dieta basada en un sol aliment o en un sol nutrient mai no serà equilibrada ni sana, i a llarg termini pot resultar perjudicial per a l’organisme.

Propietats nutricionals

El raïm és especialmen ric en potassi, un mineral que controla l’equilibri dels líquids a l’organisme. La presència de vitamina B també hi té a veure, perquè intervé en el metabolisme dels greixos i els hidrats de carboni. Alguns estudis apunten que els tanins i l’àcid cafeic presents al raïm, a banda de tenir propietats bactericides, podrien reduir les possibilitats de patir càncer. Sembla que l’extracte de llavors de raïm prevé l’aparició del càncer de mama, pròstata o colon. El principal responsable d’aquest efecte és un flavonoide que hi ha a la pell del raïm negre que s’anomena resveratrol. El resveratrol té moltes propietats: és antioxidant i vasodilatador, raó per la qual augmenta el flux sanguini i  fa que la sang circuli més fluida, reduïnt el risc de formació de coàguls o trombes. També inhibeix l’oxidació del colesterol LDL-c, prevenint així l’aparició de l’arterioesclerosi. El raïm fermentat o el vi també sembla que contribueixen a reduir el colesterol, millorar la circulació i prevenir l’infart de miocardi; parlem d’un consum moderat de vi, de mitja copa a una copa al dia. Si en preneu més, els efectes indesitjables de l’alcohol sobre l'organisme, sobradament coneguts, anul·len els efectes beneficiosos del vi.

Efectes sobre l'organisme

És una fruita ideal per fer una dieta desintoxicant, però no cal fer una dieta exclusivament basada en el raïm per beneficiar-nos de les seves propietats depuratives. És ideal per malalts de reumatisme, gota o o artritis; tambe si patiu problemes de ronyó o problemes del sistema circulatori: hipertensió , arteriosclerosi o mala circulació en general. Si teniu un sistema digestiu fort, el raïm tindrà un efecte alcalinitzant en el vostre organisme i per aquesta raó és un excel·len  deupuratiu de la sang. Si teniu una salut dèbil, però, l’efecte serà acidificant, com la resta de fruites i serà millor no abusar-ne.

Canvis vitals

El raïm és un bon aliat per combatre un problema comú entre moltes persones: l'insomni. Com sempre, no és un remei miraculós, perquè l'insomni té múltiples causes, però pot ajudar significativament. Al seu llibre ‘Nutrición energética y salud’ el doctor Jorge Pérez-Calvo explica que el raïm, per la seva naturalesa neutra i fresca, combat l’excés de calor i energia al fetge, raó per la qual calma l’agitació i és ideal pels que pateixen insomni. Segons diu, en molts casos l’insomni es produeix quan hi ha massa calor en el cor i el suc de raïm actua com a sedant i ajuda a conciliar el son. Per últim, els que sou propensos a patir migranyes vigileu perquè els polifenols i els tanins, molt presents a les varietats de raïm vermell, poden desencadenar-ne.

Com es cuina

No cal dir que és millor prendre'l sense cuinar, amb la pell ben neta perquè aquesta conté alguns dels nutrients més importants del raïm. Si patiu d'estrenyiment, com dèiem abans, millor amb pell i amb llavor. Procureu comprar sempre raïm de bona qualitat, d'un pagès proper al lloc on viviu i, si pot ser, d'agricultura ecològica.

Montse Reus
Montse Reus

Dietista i Ambientòloga