El mes de setembre és un bon moment per depurar després d’un estiu ple d’excessos: cervesa, braves, tapes, arrossos, excés de fregits, gelats i proteïna animal… El fetge comença el curs amb molta feina, i cal que l’ajudem.

Què passa si els òrgans emuntoris (com el fetge) tenen molta feina?

Que treballaran pitjor: hi haurà més descontrol hormonal, més desequilibri a la pell, no anirem bé de ventre, acumularem més greix, colesterol i triglicèrids, ens sentirem cansats, apàtics i/o amb dolor (cap, articulacions) i, a la llarga, tindrem més probabilitat de tenir malalties degeneratives, cardiovasculars i càncer.

Com faig una dieta depurativa?

De processos de depuració n’hi ha molts i diversos, i poden variar a partir de l’alimentació de base, el dia a dia i les ganes:

  • Depuració d’una setmana amb 3-4 dies de peix o ou (sense carn ni lactis),
  • Depuració entre 7 i 10 dies sense proteïna animal ni lactis,
  • Semidejú (no menjar res o prendre líquid en un sol àpat),
  • Dejuni intermitent (un sol dia),
  • Dejuni amb líquids (liquats, brous, sucs, infusions i aigua amb llimona i xarop o saüc) durant 5-15 dies. Cal que el supervisi i el controli un dietista o naturòpata.

*No poden fer dejuni embarassades, lactants, menors de divuit anys, anèmics, esportistes d’elit, persones amb diabetis, insuficiència renal, hipotiroïdisme, entre d’altres. En cas de dubte, consulteu el nutricionista.

A més, cal que sempre hi hagi un procés de preparació i adaptació de dos dies abans i després (per treure l’aliment a poc a poc).

Puc fer una dieta depurativa si tinc càncer?

Sí; és més, caldria fer una dieta tan neta com fos possible, lliure de toxines, químics, sucres, refinats, proteïna animal i lactis de mala qualitat. Menjar de tot no és menjar sa!

Com triem la que ens va millor?

Si mantenim el ritme diari, no podem fer un dejuni perquè ens podem trobar malament i no rendirem a la feina. En canvi, una dieta depurativa fa sentir més despert, net i nodrit sense passar gana.

Si trobem uns dies per quedar-nos a casa, a la muntanya, al camp o a la platja i podem viure a un ritme tranquil, podem fer una dieta baixa en calories.

Foto: Pau Esculies

Foto: Pau Esculies

Quins aliments hem de menjar durant el procés de depuració?

Bròquil, Coliflor, Carxofa, Espàrrecs, Remolatxa, Ruca, Endívies, Espinacs, Escarola, Rave, Api, Pickles, Arròs basmati integral, Aranja, Llimona, Nabius, Gingebre, Llavors de lli (necessàries si costa anar al lavabo; se’n poden prendre fins a 5 cullerades al dia), Canyella, Fonoll, Saüc, Caiena (molt bona si es té fred).

És important comprar la fruita i la verdura per menjar el mateix dia, prendre un plat de verdura crua al dia, i la que coem, que sigui poca estona, per mantenir les propietats beneficioses al màxim.

Què no podem prendre?

Antiinflamatoris, antihistamínics o altres medicaments*, Sucre ni cap aliment que en contingui, Melmelada ni mantega o margarina, Embotit ni carn, Lactis, Fregits, Alcohol, Gluten (però sí sègol), Farina blanca, Patata, Cafè ni te que no sigui verd, Additius (aliments i begudes preparades), Aliments amb pesticides (tot el que estalviem no comprant els productes anteriors ho podem invertir en fruita, verdura, cereals i llegums ecològics).

*No deixar de prendre mai la medicació receptada pel metge.

Quina complementació podem prendre?

La fitoteràpia ens ajudarà, i molt, en aquest procés de desintoxicació dels òrgans emuntoris (fetge, ronyons, pell, pulmons, intestins).

El primer pas és no aportar cap aliment que doni feina extra perquè puguin netejar tot el que hi ha en llista d’espera. Aquestes plantes terapèutiques ens ajudaran a fer-ho millor i més ràpid.

Plantes hepàtiques (del fetge): boldo, card marià, carxofera

Diürètiques (per eliminar líquids): dent de lleó, te verd, cua de cavall

Intestinals: clorel·la, probiòtic

Pell: bardana

Si teniu algun d’aquests òrgans més tocat, és un bon moment per començar a prendre el complement específic; per exemple, si us costa anar de ventre, teniu retenció de líquids o la pell molt greixosa.

De vegades, durant una dieta depurativa podem notar marejos, una suor més forta, mal de cap, més granets o al·lèrgia. Això vol dir que les toxines emmagatzemades al teixit adipós ja han sortit a la sang per ser eliminades. Tanmateix, si veiem que el mareig és diari o molt incòmode, cal reduir la dosi de la complementació (per exemple, si prenem gotes de plantes hepàtiques tres cops al dia, fem-ho només un cop al matí en dejú).

Flickr juditk

Flickr juditk

Podem fer exercici físic?

Per fer una depuració ben feta, també va bé que oxigenem bé el cos i l’ànima, que ens prenguem un respir mental i físic. Si ens deixem un espai per reposar, ens ho agrairem, perquè moltes vegades en els processos de depuració estem més sensibles o irritables per culpa de tot el que surt i teníem guardat.

Així doncs, fer passejades per la natura o llocs nous, meditar, fer ioga o altres exercicis calmats de moviment i oxigenació com el tai-txi o el Pilates ens aniran molt bé. El que no podem fer, però, és anar a fer ioga enmig de la Diagonal; hem d’allunyar-nos de la contaminació dels cotxes, les fàbriques, els químics, el tabac…

Tot el que necessites saber sobre depuracions

Flickr Giuseppe Chirico

Què hem de tenir en compte?

  • No hem de passar gana, per això cal menjar abans de tenir-ne i no ens hem de saltar el mini àpat de mig matí i mitja tarda.
  • La cosmètica i les cremes també poden ser tòxiques. La pell ho absorbeix tot; per tant, de poc serveix fer una dieta depurativa si posem cada dia elements químics a la pell. És un bon moment, doncs, per passar-nos a la cosmètica natural o ecològica. Ens donarà els mateixos resultats o millors (sobretot en pells sensibles i mixtes).

Idees per a esmorzars depuratius:

  • Flocs de civada amb beguda vegetal, canyella i fruits vermells (gerds, móres, nabius)
  • Crema de cereals variada (arròs, quinoa i mill cuit) amb beguda vegetal i panses o altres fruits secs
  • Pa de sègol amb oli de lli, llavors triturades, alvocat i germinats d’alfalç o fenigrec
  • Pa de fajol, arròs o quinoa amb hummus i ruca
  • Liquat de fruita i verdura:
    • Tomàquet, pastanaga, api i remolatxa
    • Espinacs, poma, api i gingebre

Idees per a mig matí i mitja tarda:

  • Fruita de temporada
  • Infusió
  • Quefir de cabra o d’aigua
  • Suc de poma eco amb kudzú
  • Iogurt de cúrcuma (quefir amb una cullerada de cúrcuma cuita durant cinc minuts)
  • Llet daurada (beguda vegetal amb ametlles o oli d’ametlles comestible, mel i cúrcuma)

Idees per als dinars i sopars depuratius:

  • Amanida amb espinacs, ruca, nap i remolatxa rallats, xucrut, germinats i cigrons
  • Arròs integral amb ceba, porro, pastanaga i curri
  • Sopa de miso amb daikon, bròquil, kombu i quinoa
  • Ous passats per aigua amb xiitake, all i julivert fresc
  • Amanida d’endívia, escarola, fonoll, pickles i llavors amb tempeh
  • Bròquil, coliflor i pastanaga al vapor amb verat

Neus Elcacho

Dietista integrativa i coach nutricional

  @NeusElcacho   @healthy_neuselcacho
Neus Elcacho

Ara pots demanar cita amb la
Neus Elcacho a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic