migranya-410L’Esther fa anys que té migranyes. Des que té vint anys. Ha provat tot tipus de medicaments, massatges, herbes, però només li han fet efecte de manera temporal. Els fàrmacs que li recomanaven els neuròlegs la deixaven estabornida, així que va decidir no seguir cap medicació d’aquest tipus i seguir trampejant amb el viacrucis del seu dolor.

Durant els estats migranyosos, l’Ester tenia marejos, malestar, vertígens i fins i tot ganes d’estampar-se contra la paret per alleugerir aquest dolor espantós. Durant aquest últim any, les migranyes apareixien dia sí, dia també, fins al punt d’embogir i provocar-li ansietat i un canvi de caràcter impressionant. No sabia viure sense l’Espidifen, l’ibuprofèn o el Nolotil. Fa uns mesos va decidir fer un canvi amb l’alimentació, amb l’ajuda de l’assessorament nutricional en línia de l’Etselquemenges. A banda de les pautes nutricionals en què recomanàvem la reducció de proteïna animal, derivats lactis, cafè i altres begudes estimulants, i de sucre refinat, li vàrem recomanar una sèrie de complements alimentosos rics en oligoelements i, en especial, en magnesi i vitamines del grup B. Des de llavors, ja fa un mes que té molt bones sensacions, ja no recorre a l’ibuprofèn, es troba amb molta energia, animada, i ja no ha tingut gairebé cap crisi migranyosa. També va a l’osteòpata, i amb tot plegat comença a gaudir de la vida amb plenitud.

Vigila amb els medicaments!

Hi ha molts medicaments que inhibeixen la diaminooxidasa, com els ansiolítics, els antidepressius, els mucolítics, les pastilles per a la pressió, els relaxants musculars, etc. Aquests medicaments poden afavorir processos de dolor crònic, fatiga crònica, i èczemes crònics. Si la persona té nivells baixos de DAO, acumularà més histamina a l’organisme. I tenir més histamina a l’organisme és sinònim de mals cap o migranyes, o contractures o dolors articulars, o pell seca, atòpica o èczema, fatiga, al•lèrgies, etc.

Les principals causes de les migranyes

N’hi ha principalment dues: pot ser per un dèficit d’un enzim que metabolitza l’excés d’histamina, el DAO (diaminooxidasa), o bé per una mala desintoxicació del fetge que provoca un augment d’estrògens. Totes dues causes milloren amb una bona estratègia nutricional i, si cal, també amb una complementació nutricional adequada.

DAO i migranyes

El mal de cap pot estar relacionat amb un excés d’histamina per un dèficit de DAO. Per verificar-ho, en Xevi Verdaguer, psiconeuroimmunoendocrinòleg  recomana fer una analítica complerta de sang i també una analítica de femta per arreglar, primer de tot, el desequilibri intestinal. Si arreglem l’intestí amb probiòtics específics i ho acompanyem amb una dieta específica −evitant els aliments que generen més histamina− afavorirem el fet que la persona torni a fabricar aquest enzim. També hi ha gent que genèticament fabrica menys DAO, però són casos menys freqüents. Tot i això, per ajudar els pacients amb migranya durant aquest procés de canvi pot ser interessant, a més a més del canvi nutricional i el complement probiòtic específic, un complement de DAO.

Excés d’estrògens i migranyes

Ets dona i tens síndrome premenstrual? Dolor causat per la regla? Tens flux tot el mes? Acostumes a tenir la cara vermella i molt hidratada? Tens migranyes però quan et quedes embarassada desapareixen? Tots aquests símptomes poden ser indicadors d’una mala desintoxicació hepàtica (una mala metilació del fetge) que provocarà una acumulació en la circulació sanguínia d’estrògens i d’histamina, entre d’altres hormones. Què han de fer aquestes persones per arreglar el metabolisme dels estrògens? Doncs, com ens comenta en Xevi Verdaguer, el tractament en aquests casos no serà millorar l’activitat del DAO, sinó millorar la capacitat de desintoxicació del fetge. És a dir, recomana, a part d’una revaloració dels hàbits nutricionals, una sèrie de nutrients específics que ajuden a activar la desintoxicació hepàtica. I aquests nutrients són la vitamina B2, B6, B12, l’àcid fòlic, el magnesi, la colina, l’inositol i la metionina. Segons cada cas, serà convenient, un o altre nutrient”.

Jordina Casademunt
Jordina Casademunt

Nutricionista i especialista en comunicació en salut