Més enllà d’aquesta tríada, hi ha vida saludable per menjar a l’esmorzar? El psiconeuroimmunòleg Xevi Verdaguer ens en suggereix algunes idees.

healthy foodLa primera és optar per la llet de civada o la d’arròs. Sobretot quan la criatura té quatre anys o més i, per tant, ja ha deixat de prendre la llet materna; per consegüent, ja té totes les defenses necessàries. “Certament la llet de vaca és rica en calci, però també ho és en fòsfor, que impedeix que el calci es fixi en els ossos”. Dit amb altres paraules, “està demostrat científicament que la llet de vaca descalcifica malgrat el calci que aporta”, assegura Verdaguer.

Encara més. A mesura que la criatura es fa gran, és habitual que aquest got de llet de bon matí no se li posi bé, perquè l’intestí no tindrà tanta lactasa, que és la que digereix la lactosa de la llet. Per això, pot ser fins i tot que tingui males digestions després d’haver pres el got de llet de vaca.

Si el que interessa és el calci, hi ha molts aliments que n’aporten, com el sèsam, les sardines, les avellanes, les ametlles, les panses, la quinoa, la col, la mongeta blanca, el tofu, l’amarant o el fajol.

Per continuar, el mill és una bona proposta de cereals per prendre al matí. Al mercat també hi ha l’opció de mill amb mel, que encara poden ser més atractius per esmorzar. “El mill és un cereal alcalí i aporta aminoàcids, a més de ferro i magnesi”. A més, interessa molt que les criatures mengin mill perquè té lecitina, que ajuda a fabricar membranes de les neurones. Cal dir que el rovell de l’ou també porta lecitina, i com a conseqüència, també pot ser saludable prendre’n per esmorzar.

Així doncs, si al matí fan un bol de cereals de mill, i hi afegim omega-3, que el podem aportar amb una cullerada triturada de sèsam, nous, lli i pipes de carbassa, tenim un esmorzar complet. “El sèsam, el lli, les nous i les pipes de carbassa, les podem preparar en grans quantitats i moldre-les totes juntes; després les congelem i les anem agafant a mesura que les necessitem”. El cas és que aquesta barreja nutritiva d’omega-3 s’ha de moldre i menjar al moment, perquè, si no, s’oxida i perd les qualitats que busquem.

Per a les criatures a qui no agradin els cereals i siguin més de menjar pa, l’opció és un entrepà de pa integral ecològic untat de paté de xiitaque o de melmelada sense sucre de fruites del bosc. O també galetes d’arròs amb melmelada o amb paté de xiitaque.

Finalment, Marina Llobet, dietista-nutricionista de l’Hospital Sant Joan de Déu, sosté que “si les criatures no prenen lactis caldrà estar més pendents de les aportacions de calci, perquè la resta d’aliments que en contenen ho fan en molt menor quantitat. El que passa és que se’n fa un abús, i, a més, no s’opten pels més saludables, que haurien de ser els naturals”.

“Un got de llet de 100 g són 115 mg de calci; a aquesta proporció no hi arriba ni el bròquil, ni el marisc ni altres aliments que en tenen en quantitats grans”.

Llobet comenta que actualment no hi ha cap estudi clínic que asseguri que la llet de vaca no és una bona opció alimentària, i “no és cert que la indústria lletera impedeixi fer-lo”. Hi ha d’haver interès dels investigadors per tirar endavant l’estudi. És l’únic que cal.

 

Trinitat Gilbert
Trinitat Gilbert

Periodista