El zaatar es compon principalment de farigola, sumac, llavors de sèsam i sal, i pot incloure també algunes herbes aromàtiques al gust com orenga, comí o fonoll. Aquests ingredients tan senzills ja eren valorats per les antigues civilitzacions pels seus poders curatius. Una crema deliciosa i rica en antioxidants que ens descobrirà uns dels grans secrets curatius dels faraons.

Per la seva banda, el carbassó té tants beneficis que val la pena tenir-ne sempre al llarg de tota la temporada. Cal destacar que constitueix un aliment ideal per a estómacs delicats i actua sobre el sistema digestiu com a emol·lient, refrescant i sedant. La polpa té un gust subtil i resulta refrescant i molt agradable al paladar, fins i tot ideal per consumir en cru. El carbassó, a més, té una molt bona quantitat de vitamines excel·lents per a la bona salut i aparença de la pell. Conté un 93% d’aigua i està compost per enzims i vitamines A, B1, B2, B3 i C; com a mineral principal té potassi, i en menys quantitat calci, fòsfor i ferro. Aquests nutrients es troben sobretot a la pell, per la qual cosa cal procurar consumir-lo tan ferm i fresc com sigui possible i, sobretot, de cultiu ecològic.

És indispensable posar patates en una crema de verdures? Doncs no necessàriament; gràcies al poder espessidor de les llavors de chía, fins i tot la crema de carbassó us quedarà densa. No és d’estranyar que les llavors de chía estiguin tan de moda, ateses les seves múltiples virtuts culinàries i nutricionals. Originària de Mèxic, en l’època precolombina, la chía era la base alimentària dels asteques i maies, juntament amb les mongetes, el blat de moro i l’amarant, a més de considerar-la una planta medicinal i d’ofrena als déus. Des del punt de vista de la salut, en primer lloc, les seves llavors no porten gluten i contenen fins a un 30% de proteïnes completes, molts minerals com el calci, ferro, fòsfor i magnesi, així com les vitamines C i B9. Les llavors de chía a més són una de les principals fonts vegetals d’omega-3, un àcid gras essencial imprescindible per al sistema cardiovascular, l’equilibri psíquic i les reaccions inflamatòries.

Si voleu beneficiar-vos d’una aportació equilibrada d’omega-3, podeu consumir dues cullerades soperes de llavors al dia en forma de pols. Les podeu triturar amb un molinet fins a obtenir una farina i incorporar-les al musli, iogurt, amanides o plats de verdura. Finalment, destacar, a més, la seva riquesa en fibra i la seva acció en el benestar digestiu, ja que contenen fibres insolubles reguladores del trànsit intestinal i fibres solubles que els confereixen propietats mucilaginoses considerables. A la cuina, les llavors de chía alleugereixen qualsevol plat: barrejades amb algun líquid, sense necessitat de moldre-les ni escalfar-les, en pocs minuts formen un gel que aporta cremositat a qualsevol recepta; aprofiteu per incorporar-les en preparacions esponjoses com pans de pessic i muffins o líquides com smoothies.

Ja en l’Edat Mitjana, el filòsof i metge jueu Maimonides va descriure la barreja de zaatar com a aliment excel·lent del cervell. Actualment és un ingredient fonamental al Líban, Israel, Palestina i altres cuines de l’Orient Mitjà. El zaatar es pot fer a casa en les proporcions i variants que més agradin; es pot fer amb orenga, amb ceba picada, amb sèsam i fins i tot hi ha qui substitueix el sumac per baies de pebre. L’ús d’aquest guarniment tampoc té normes: a mi m’encanta per marinar olives, escampar sobre l’hummus, les verdures, amb oli per al pa de pita o com a ingredient d’altres salses. Aquesta deliciosa barreja d’espècies i llavors, a més de realçar qualsevol plat, aporta molts beneficis.

El zaatar és una barreja rica en antioxidants, digestiva i amb moltes substàncies com olis essencials i flavonoides, que actuen com a ajuda per reduir el risc de tenir càncer, hipertensió arterial, malalties cardiovasculars o diabetis. Entre les plantes emprades, cal destacar la farigola i l’orenga, que contenen timol, un oli essencial excel·lent amb efectes bactericides, carminatius, desinfectants i immunoestimulants. L’ús d’espècies ajuda a estimular les secrecions, tant de saliva com estomacals, indispensables per a una bona digestió i per protegir els receptors del gust, cosa que ajuda a gaudir més dels aliments.

La recepta

Ingredients

  • 2 carbassons
  • 1 gra d’all
  • 2 cullerades de llavors de chía

  • 200 ml de brou de verdures
  • 1 c.p. de zaatar (jo ho he fet amb orenga i farigola, comí en pols i llavors de sèsam torrades)
  • Sal marina i pebre al gust
  • 1 c.s. d’oli d’oliva

Preparació

  1. Escalfeu l’oli d’oliva amb l’all laminat i daureu els carbassons tallats a rodanxes fines, durant 10-15 minuts fins que estiguin tendres. Moleu les llavors de chía. Tritureu els carbassons amb el brou, la pols de chía i un pessic de zaatar. Corregiu de sal i pebre, tapeu i deixeu que espesseixi i que es refredi uns minuts. Consumiu ben fresquet de la nevera amb zaatar empolvorat per sobre.

Que en gaudiu,

Molta salut!

Cristina Arroyo

Cristina Arroyo
Tècnica en dietètica i nutrició, naturòpata, assessora nutricional i cuinera saludable