Què dino?

Inici / Què dino? 6 d'octubre 2016 per Cristina Arroyo

Recuperant les nostres arrels amb crema morada rejovenidora

Una crema alcalina i deliciosa de pastanagues morades, llet de coco i coriandre amb tòping d'anacards torrats. Silici, seleni, betacarotens, antioxidants... una explosió de color i joventut. Una combinació que ens aportarà a més una energia molt estabilitzadora; enfortirà la confiança, la concentració, la persistència i la voluntat. I és en l’intestí i òrgans digestius on les arrels vegetals actuen energèticament augmentant el potencial d'absorció i assimilació.

Sabíeu que les pastanagues no sempre van ser taronges? Diuen que el color taronja de les pastanagues és degut a un caprici que van tenir els holandesos: a mitjan segle XVI, com una manera de retre tribut a la casa reial holandesa d’Orange, els holandesos van decidir donar-li aquest color, ja que al segle XVI Holanda es va convertir en el productor principal de pastanagues a Europa i després exportaria el seu producte a la resta del món.

pastanaga morada

 

L’important és que la pastanaga morada o safarnària és una arrel que a Mallorca es feia servir antigament i que va caure en l’oblit i ara es torna a recuperar; el seu sabor és gairebé igual que el de la pastanaga taronja, encara que una mica més dolç i amb cert toc ‘picant’. El millor de la pastanaga morada és el seu color: un porpra fosc que és degut a uns pigments anomenats antocianines, potents antioxidants i protectors enfront de l’estrès oxidatiu cel·lular i que, a més, exerceixen una acció protectora del sistema cardiovascular. Actualment les pastanagues morades les trobem a Mallorca, l’horta valenciana, a Catalunya i a Màlaga, amb l’avantatge que són cultius ecològics de pagesos que han volgut recuperar-la.

Segons la medicina tradicional xinesa, la pastanaga és de naturalesa tèrmica neutral, sabor dolç; beneficia els pulmons; enforteix la melsa-pàncrees; millora les funcions hepàtiques; estimula l’eliminació de residus; és diürètica, dissol pedres i tumors; tracta la indigestió i l’acidesa i elimina bacteris dels intestins. També conté quantitats considerables de silici, mineral important per enfortir els teixits connectius i ajudar en l’absorció del calci.

Pastanaga morada pelada

 

Tallar els extrems de les pastanagues i descartar les fulles ens priva d’un ingredient ple de color, saborós i saludable; per exemple, beure una decocció de fulles de pastanaga (un grapat per cada dos gots d’aigua) és un remei tradicional per curar les aftes bucals. No llenceu les fulles de les pastanagues! Això sí, talleu-les abans de guardar-les, si no absorbeixen la humitat de les pastanagues, les s’assequen i fan que es facin malbé abans.

Segur que ja sabeu que els fruits secs poden convertir-se en un dels principals aliats de la cuina vegetariana a l’hora d’obtenir greixos saludables, fibra, proteïna i un complement energètic de qualitat. A més, ofereixen innombrables possibilitats a la cuina com en aquesta recepta amb anacard, que destaca pel seu contingut en seleni, magnesi i coure –aquest últim, mineral essencial per nodrir el sistema nerviós, ja que ajuda a la producció de neurotransmissors. A més, el coure produeix energia i manté els teixits connectius forts, fet que contribueix a la producció de col·lagen.

crema pastanaga morada

 

Per donar un toc refrescant i amb personalitat a aquesta crema, hi he posat una mica de coriandre, una de les plantes medicinals més antigues. Ja s’utilitzava en l’època dels egipcis i assiris i és rica en vitamines A, B1, B2, C i ferro; facilita la digestió, és carminativa i ajuda a expulsar paràsits intestinals, afavoreix la lactància i combat l’halitosi.

La intervenció de la pastanaga és imprescindible en infinitat de receptes, no pot faltar en cap sofregit, brou o potatge; però en aquesta recepta trobareu la pastanaga cuinada com a protagonista i amanida amb ingredients que en realcen el poder terapèutic. Una recepta tribut al poder de les nostres arrels.

La recepta

Ingredients:

  • Pastanagues morades (uns 200 g)
  • 1/2 ceba
  • Branquetes de coriandre fresc
  • Anacards
  • Llet de coco
  • 1 tassa de brou de verdures o aigua mineral
  • Oli de coco verge extra bio
  • Sal i pebre

Preparació:

  1. Peleu les pastanagues i talleu-les a trossos; feu el mateix amb la ceba. Ofegueu tots els ingredients en una cassola amb una cullerada d’oli de coco, afegiu-hi una mica de sal i pebre, tapeu-ho i manteniu-ho a foc molt suau durant uns 7 minuts. Afegiu-hi el brou vegetal o l’aigua i cuineu-ho 15- 20 minuts més, fins que la pastanaga estigui ben tendra.
  2. Tritureu els anacards en un morter i torreu en una paella amb una mica d’oli de coco fins que estiguin daurats.
  3. Poseu la pastanaga cuita a la batedora i afegiu-hi les fulles de coriandre fresc. Bateu-ho fins a obtenir una crema fina. Serviu en bols o tasses i decoreu amb els anacards torrats, un rajolí de llet de coco i unes fulles picades de coriandre.

Que en gaudiu,

Molta salut!

Cristina Arroyo

Cristina Arroyo
Tècnica en dietètica i nutrició, naturòpata, assessora nutricional i cuinera saludable
crispuarroyo@gmail.com

amunt