Durant molt de temps, el fajol va ser l’aliment bàsic d’algunes de les races més fortes i robustes d’Europa, com eslaus i bretons; es conreava a gairebé a tot arreu, ja que creix en qualsevol tipus de sòl i necessita poques cures, però, compte!, no li agraden els tòxics ni pesticides del cultiu intensiu. Segons el seu efecte energètic sobre l’organisme, és un aliment de tardor-hivern, ja que genera calor i energia i, per això, està especialment indicat per a persones febles o fins i tot amb trastorns psíquics (depressions, angoixa, esgotament crònic). És interessant, a més, pel seu alt valor proteic en comparació amb altres cereals i pel seu contingut en rutina, un bioflavonoide o pigment vegetal amb gran capacitat antioxidant, ideal per reforçar els vasos sanguinis i millorar, així, la pressió arterial alta, les varius o problemes circulatoris.

En alguna altra recepta ja he parlat de la importància de consumir bolets. Son molt més que una exquisidesa gastronòmica: són un dels aliments amb més contingut en molts components bioactius saludables; regulen el sistema immunitari, tonifiquen les articulacions, desintoxiquen… Per a aquesta recepta he triat el clàssic rovelló, un bolet de color taronja-daurat, de textura robusta i de sabor intens. Destaca el seu contingut en vitamina B5 o àcid pantotènic, útil per combatre l’estrès i les migranyes. És especialment interessant a la tardor pel seu contingut en coure, mineral que ajuda a mantenir en condicions òptimes el sistema immunològic, i per la seva abundància en seleni, un antioxidant molt poderós amb el qual podrem minimitzar la degeneració cel·lular i afavorir la desintoxicació de metalls pesats.

Tradicionalment s’ha recomanat l’ús terapèutic de l’oli de carbassa com a remei per combatre les infeccions de l’intestí i els cucs. Com que és molt ric en àcid salicílic, a més, pot ajudar a prevenir malalties reumàtiques, i el seu contingut en minerals com el zinc el fa especialment útil per reforçar el sistema immune i la salut d’ulls i mucoses. Reconec que el preu pica una mica, però val la pena consumir-lo de tant en tant com a complement medicinal. A més, té molts àcids grassos poliinsaturats, especialment àcid linoleic (omega-6, LA), essencial pels seus efectes protectors enfront de malalties com el càncer. Un risotto de tardor amb propietats extraordinàries i una textura cruixent d’espècies, nous del Brasil i pipes de carbassa, que, torrades, són un vici!

La recepta

Ingredients per al risotto (2 persones)

  • 1 tassa de fajol
  • 2 tasses d’aigua mineral
  • 1 tassa de rovellons trossejats
  • Ceba tendra
  • 1 gra d’all
  • ¼ tassa llet per muntar de coco
  • Sal marina
  • Un tros de carbassa
  • Oli de pipes de carbassa extracció en fred bio
  • Cibulet fresc
  • Julivert fresc

Ingredients per al cruixent

  • Pipes de carbassa torrades
  • Comí en gra
  • Cúrcuma
  • Nous del Brasil

Preparació

  1. Pinzelleu una olla baixa amb oli d’oliva i salteu-hi la ceba tendra amb una mica de sal marina i fins que estigui picada. Afegiu-hi l’all picat i els bolets trossejades i espereu que deixin anar l’aigua i es daurin lleugerament. Afegiu-hi el fajol i torreu-lo fins que adquireixi una mica de color i comenci a desprendre aroma. Això n’intensificarà el sabor.
  2. Afegiu-hi l’aigua mineral i deixeu coure a foc mitjà, durant uns 25 minuts. A mitja cocció, afegiu-hi la llet vegetal de coco i barregeu-la bé amb la resta d’ingredients. Quan estigui gairebé sense aigua, cobriu amb la picada de pipes de carbassa torrades, nous i espècies prèviament triturades (al gust!) i apagueu el foc perquè s’acabi de coure amb la calor residual.
  3. Per acabar, escampeu el cibulet i el julivert picats per sobre i afegiu-hi encenalls de carbassa i un bon raig d’oli de pipes de carbassa.

Que en gaudiu; molta salut!

Cristina Arroyo
Cristina Arroyo

Tècnica en dietètica i nutrició, naturòpata, assessora nutricional i cuinera saludable