Ingredientes amanida embaràsQuan una dona es queda embarassada, sovint nota com els nivells d’energia baixen. A més, moltes vegades necessita complementar l’alimentació amb àcid fòlic (vitamina B9), un nutrient fonamental per prevenir defectes en el tub neural i que ajuda a produir cèl·lules sanguínies crucials per al creixement tan ràpid que experimenten tant la placenta com el fetus.

Alguns aliments rics en àcid fòlic són precisament les verdures de fulla verda, com els espinacs, poc cuinades o crues, la quinoa, els llegums, les fruites, els cereals integrals, la fruita seca i les llavors oleaginoses, com les de sèsam que hi ha en aquest plat.

La quinoa, a part de contenir molt àcid fòlic, també té vitamines E i del grup B. A més, té una bona proporció de minerals com el calci, ferro, magnesi, fòsfor, potassi, manganès, coure i zinc. A més, com que és un aliment amb força proteïnes i hidrats de carboni d’absorció lenta, és ideal per a persones que tenen més desgast físic, com les embarassades, els esportistes, els nens i la gent amb molt d’estrès i desgast mental i emocional.

Els espinacs milloren el cansament i la falta d’energia perquè tenen molt coenzim Q10, una molècula indispensable, també coneguda com a ubiquinona, que sovint fabriquem en poca quantitat per culpa d’una alimentació incorrecta, l’estrès, el tabac, l’alcohol o els fàrmacs. També aporten ferro, mineral que s’ha d’incrementar en aquesta etapa.

La tahina és la pasta de sèsam, per tant, prové d’una llavor oleaginosa i és rica en àcid fòlic. A més, després de les algues, les llavors de sèsam són l’aliment més ric en calci.

El paté d’umeboshi té les propietats de la pruna que li dóna el nom. Combat el cansament i la fatiga crònica, millora les digestions, ja que afavoreix la secreció de sucs gàstrics, i va bé en casos de nàusees i vòmits.

La ceba també és rica en àcid fòlic. També conté ferro, fòsfor, vitamina E, hidrats de carboni i potassi. Durant l’embaràs és habitual que algunes dones tinguin ganes de menjar ceba, mentre que d’altres no en suporten l’olor o els produeix molèsties estomacals. En principi, la ceba crua no està contraindicada en l’embaràs, però un consum excessiu pot produir flatulència i cremor. Per això, si hi ha tendència a tenir gasos intestinals, recomano un consum moderat o prendre-la cuita, ja que es paeix més bé. En canvi, si hi ha restrenyiment, la ceba pot ajudar a combatre’l.

Ingredientes i elavoració amanida embaràs

Ingredients per a fer l’amanida:

  • fulles d’espinacs frescos
  • quinoa
  • ceba deshidratada
  • paté d’umeboshi
  • tahina (pasta de sèsam torrat)
  • aigua

Bulliu la quinoa uns 20 minuts (mireu etiqueta del fabricant) amb aigua i sal.

Per preparar la salsa:

  • una culleradeta rasa de paté d’umeboshi
  • 4 cullerades plenes de tahina torrada
  • aigua calenta, que afegirem a poc a poc mentre triturem i deixem la consistència que volem

Emplatem els espinacs, afegim la quinoa amb la salsa ja barrejada i afegim la ceba deshidratada per sobre.

Molt bon profit!

Núria Roura
Núria Roura

Coach de salut per l’Institute for Integrative Nutrition de Nova York. És autora del llibre Detox SEN. Acompanya les persones a fer canvis d'hàbits profunds i progressius a través de retirs, acompanyament individual, programes en línia, formació i conferències. Comparteix el seu camí de sanació per inspirar a viure i menjar sense culpa, ansietat, culpabilitat ni etiquetes. www.nuriaroura.com

    @nuriarourasen