Tabule d'arròs crudivegà

Suposo que la majoria vosaltres estareu d’acord amb mi que quan arriba la calor i l’estiu tenim menys gana i, a més, no ens ve gens de gust cuinar amb foc. Només pensem a menjar o beure aliments refrescants, fàcils de preparar, que puguem digerir sense dificultats i que ens donin energia, perquè la calor extrema ens aixafa i ens treu part de la nostra vitalitat, sobretot si no ajustem l’alimentació i la hidratació a la nova època de l’any. Al vespre, després de passar tot el dia acalorats, volem sopar alguna cosa que ens hidrati i ens saciï però que no ens deixi gens pesats perquè si no som incapaços de dormir.

Aquesta recepta està pensada precisament per a aquests mesos de calor durant els quals ens hem d’alimentar amb molta verdura crua i fruita fresca, és a dir, amb ingredients que ens ajudin a fer baixar la temperatura corporal, ens aportin vitamines i minerals i ens donin un plus d’energia.

El tabule és un plat d’origen siri molt típic a la cuina àrab. És bàsicament una amanida vegetariana feta amb búrgul, ceba, julivert, menta i suc de llimona. Per fer que aquesta recepta sigui lliure de gluten es podria substituir el búrgul per quinoa o mill, per exemple, però també farem que sigui lliure de cereals perquè sigui més lleugera, per això utilitzem la coliflor. Al picar/ triturar/processar la coliflor amb la batedora o processador d’aliments s’aconsegueix una textura i aspecte molt semblant al de l’arròs. Així es converteix en una recepta ideal per a aquelles persones que segueixen una dieta crudivegana, les que volen o necessiten reduir el consum de cereals o totes les que volem preparar un sopar lleuger amb 10 minuts i, a més, deixar-ne fet per l’endemà portar-lo a la carmanyola de la feina, o a la platja o a la piscina. Amb aquest apunt culinari, doncs, ens estalviem coure amb foc, passar calor a la cuina i haver de pair cereals quan el que volem és una alimentació lleugera. Ens en convertirem en fans absoluts, segur!

Com que la base d’aquest plat és la coliflor, pot semblar que si no us agrada aquesta verdura ja no el podeu menjar. Però no és així per dos motius. Per una banda, perquè si en realitat el que no us agrada és l’olor que desprèn en cuinar-la, com que és crua, us ho evitareu. Per altra banda, com que el plat està molt aromatitzat amb la llimona, el julivert i la resta de les verdures, els sabors queden molt refrescants i no ens recorda el de la coliflor bullida o al vapor. Les persones que segueixen una alimentació anticàncer o antiinflamatòria i no els agrada la coliflor, amb aquesta recepta tenen una gran aliada per poder incorporar crucíferes a la dieta.

Idees:

  • Substituir la coliflor per bròquil.
  • Cuinar la coliflor uns 3-5 minuts com a màxim.
  • Fer servir aquesta base de coliflor per fer el típic plat d’arròs al curri, per exemple, o com a farciment d’uns makis o sushi, substituint també l’arròs blanc.
  • Fer un cuscús substituint aquest cereal (té gluten) per coliflor.
  • Ara a l’estiu es pot combinar aquest plat amb altres verdures crues refrescants pròpies de l’estació, com per exemple el pebrot, i a l’hivern es pot acompanyar la coliflor (crua o cuinada) amb un saltat de verdures o unes verdures fetes al forn o al vapor, com per exemple la carbassa, l’albergínia, el moniato o la xirivia.

La coliflor és una verdura amb un alt contingut en aigua que estem acostumats a prendre cuinada, però la podem menjar també crua o macerada (excepte les persones que tenen hipotiroïdisme, que l’han d’evitar). La coliflor, tot i que és blanca, és de la família de les cols i, per tant, té efecte anticancerígen i reforça el sistema immunològic. És una verdura amb molta fibra i sacia moltíssim; també és rica en minerals i antioxidants i és una bona font de vitamines, com la C i del grup B, que juntament amb el magnesi fa que si la mengem al vespre ens ajudi a relaxar el sistema nerviós.

Així què, us animeu a provar-la? Comencem amb els ingredients:

• Una coliflor
• 1 cogombre petit o mig cogombre pelat
• 1 carbassó sense pelar si és ecològic
• 1 ceba tendra
• 1 pastanaga pelada
• Tomàquets cirerol de diferents colors (12 en total, aproximadament)
• El suc de mitja llimona
• 2-3 C d’oli d’oliva ecològic de primera premsada en fred
• Sal rosa de l’Himàlaia o sal marina sense refinar
• Julivert
• Opcional: menta

I ara que ja tenim tots els ingredients a punt i una batedora, anem a preparar la recepta:

Ingredients i elavoracio tabule d'arròs crudivegà

1. Preparar la coliflor: treure-li el tronc i rentar-la bé.
2. Picar la coliflor amb la batedora-la o fer-ho en el processador d’aliments. Es tracta que la textura que quedi sigui com d’arròs, no com si fos farina o massa triturada.
3. Reservar la coliflor en un plat o bol prou gran com per barrejar-hi després la resta d’ingredients i poder remenar.
4. Tallar el cogombre, el carbassó, la pastanaga i la ceba tendra en trossos grans i picar-los a la batedora o processador d’aliments. Si es fa a la batedora quedarà millor si ho fem dues vegades.
5. Barrejar les verdures amb la coliflor.
6. Tallar els tomàquets cirerol per la meitat i després tornar-ho a fer en trossos més petits. Afegir-los al plat o bol on hi ha la resta de les verdures.
7. Afegir el suc de mitja llimona, l’oli i la sal. Remenar bé.
8. Servir amb una mica de julivert picat fi i, de manera opcional, amb una mica de menta.

Núria Roura
Núria Roura

Coach de salut per l’Institute for Integrative Nutrition de Nova York. És autora del llibre Detox SEN. Acompanya les persones a fer canvis d'hàbits profunds i progressius a través de retirs, acompanyament individual, programes en línia, formació i conferències. Comparteix el seu camí de sanació per inspirar a viure i menjar sense culpa, ansietat, culpabilitat ni etiquetes. www.nuriaroura.com