Verdures al forn

Tot en l’Univers és energia. Nosaltres som energia. Tot vibra, flueix, de manera més ràpida o lenta, encara que no ho percebem a simple vista. I més concretament, tot en l’Univers vibra amb dues energies, pols oposats i complementaris: yin i yang. Una energia no pot existir sense l’altra, i després de l’una entra en joc l’oposada per compensar l’anterior. Ho podeu veure clar amb aquests exemples: “el dia i la nit”, “la terra i el cel”, “la llum i la foscor”, “el fred i la calor”, “el sol i la lluna”.

Segons la medicina tradicional xinesa hi ha dos tipus d’insomni, el yin i el yang, i en general l’insomni es considera un desequilibri entre el yin i el yang. Quan hi ha insomni yin, la persona tarda a adormir-se perquè té pensaments recurrents de por; en l’insomni yang, la persona s’adorm ràpidament però es desperta a les tres o quatre de la matinada. Tant si tenim un insomni com un altre, els aliments i estils de cocció que ens poden ajudar a relaxar-nos, a descansar la ment i a dormir millor són els que tenen una energia yang. De fet, la nit, el cel, la foscor, la calor i la lluna són energies yang.

L’energia yang és de contracció, concentració, tancament; té un efecte i vibració lenta (no se’n percep l’efecte), acumulativa i interior. En canvi, la yin és d’expansió, dispersió, obertura, i té un efecte i vibració molt ràpida (es percep en uns quants minuts), volàtil i superficial. Tot l’Univers té aquestes dues energies –les persones, els òrgans, els aliments, el sabor dels menjars, les plantes, els estils de cocció, la nit i el dia, les estacions de l’any, les emocions, les activitats que fem i el que mengem. Així doncs, si el que volem a la nit és concentrar-nos per dormir, relaxar-nos, tenir una vibració lenta, no dispersar la ment i “tancar-nos” al llit, el que hem de fer és generar energia yang a partir d’unes quatre hores abans d’anar a dormir. Això ho farem amb activitats yang com llegir o meditar, i amb una alimentació basada en aliments de l’estació cuinats de tal manera que aconseguim més energia yang. L’energia dels aliments i del que ens envolta afecta les nostres vibracions, i quan mengem aliments que interfereixen en la freqüència del cos, aquest és incapaç de funcionar al màxim de capacitat. En canvi, quan els aliments que consumim són apropiats per a la nostra constitució corporal, tot funciona correctament.

Per això, els sopars dins d’una alimentació saludable, energètica i nutritiva han de ser vegetarians o vegans, és a dir, no haurien d’incloure aliments d’origen animal perquè deixen un residu molt àcid dins nostre i, com que tenen poca fibra, l’endemà al matí podem tenir problemes de restrenyiment. D’altra banda, com que és l’últim àpat del dia i en condicions normals no necessitem energia per gastar, ens centrarem a prendre plats amb predomini o exclusivitat de verdures juntament amb alguna proteïna vegetal lleugera com bolets, pèsols, llavors o una mica de fruita seca.

A la nit, doncs, hem de menjar sobretot verdura i, si tenim insomni, la que tingui una energia més yang cuinada també d’una manera que ens relaxi.

Per poder classificar les verdures o qualsevol aliment en yin o yang cal considerar molts punts, perquè són yin o yang en relació amb d’altres (és un concepte relatiu). Un bròquil, per exemple, és més yin que una carabassa, però més yang que un alvocat.

  • Creixement: molt ràpid (yin), molt lent (yang); a la superfície (yin), dins de la terra (yang); creix vertical cap amunt (yin), creix vertical cap avall (yang).
  • Mida: gran (yin), petit (yang).
  • Alçada: alt (yin), baix (yang).
  • Contingut en aigua: sucós (yin), sec (yang).
  • Densitat: tou (yin), dur (yang).
  • Olor: fort (yin), inodor (yang).
  • Estació de creixement: creix a la primavera i estiu (yin), creix a la tardor i hivern (yang).
  • Origen: tropical (yin), clima fred (yang).
  • Qualitat biològica: origen vegetal (yin), origen animal (yang).
  • Estil de cocció: cru (yin), cuinat amb temps i amb tapa (yang).

S’han de considerar tots els punts anteriors per poder classificar un aliment, però sempre observant de manera global i general. En general, les verdures rodones i d’arrel com la carbassa, la xirivia, el moniato, la ceba, el carbassó o la pastanaga tenen una energia més yang que les verdures de fulla verda, ja que creixen més lentament, dins la terra, cap avall, tenen menys aigua i són aliments de tardor i primavera. Si a més, cuinem aquestes verdures durant temps al forn, en potenciem l’efecte yang. Aquestes verdures ens les ofereix la terra durant la tardor i l’hivern, una època de més inactivitat corporal, en què ens centrem a mantenir la calor. Les verdures de temporada, com les hortalisses d’arrel són d’energia calenta i ajuden a aïllar el cos del fred.

Les verdures rodones i d’arrel com les que proposo en aquesta recepta tan senzilla ens generen dolçor de manera natural. El sabor dolç és molt important perquè reforça l’estómac, la melsa i el pàncrees, a la vegada que una cocció llarga i lenta ens fa l’efecte de relaxar i fer venir son. Aquestes verdures cuinades lentament les deixarem sempre per la nit, com a postres al migdia si ens cal dolçor o com a snack; i les verdures més yin, les de fulla verda, per prendre durant la resta del dia. Com que les coccions llargues fan que perdem enzims, vitamines i minerals de les verdures, en aquesta recepta he proposat menjar el carbassó cru amb una mica de llevat nutricional (per aportar més vitamines, minerals, proteïna i fibra). El meu consell és menjar el carbassó primer de tot, i després les verdures, que generen dolçor i tranquil·litat. Si no volem prendre cru a la nit, podem fer el carbassó al forn juntament amb la resta de verdures.

Ingredients

  • 3-4 pastanagues petites
  • 1 xirivia
  • 1 moniato
  • 12 cols de Brussel·les
  • ½ carbassó
  • 1 cullerada de llavors de carbassa torrades a casa sense oli
  • 1 cullerada de llevat nutricional (no és el mateix que el llevat de cervesa)
  • Oli d’oliva ecològic de primera premsada en fred
  • Sal marina sense refinar o sal rosa de l’Himàlaia

Ingredients verdures al forn

 

Preparació

  1. Preescalfeu el forn a temperatura màxima.
  2. Renteu bé les verdures.
  3. Peleu el moniato, la xirivia i les pastanagues, i talleu-les a trossos mitjans.
  4. En una safata que pugui anar al forn, posar aquestes tres verdures amb una mica d’oli d’oliva i sal marina sense refinar o sal rosa de l’Himàlaia. Poseu la safata al forn a 180º durant aproximadament 30 minuts. Mireu de tant en tant sense obrir la porta, i al cap de mitja hora, valoreu si cal deixar-les més estona i remenar si convé. Si veieu que queden molt eixutes podeu esquitxar-les amb una mica d’aigua de qualitat.
  5. Talleu el carbassó i emplateu-lo amb la resta de verdures.
  6. Afegiu el llevat nutricional i les llavors de carbassa per sobre del carbassó.

Núria Roura
Núria Roura

Coach de salut per l’Institute for Integrative Nutrition de Nova York. És autora del llibre Detox SEN. Acompanya les persones a fer canvis d’hàbits profunds i progressius a través de retirs, acompanyament individual, programes en línia, formació i conferències. Comparteix el seu camí de sanació per inspirar a viure i menjar sense culpa, ansietat, culpabilitat ni etiquetes. www.nuriaroura.com