El pistatxo o festuc és procedent de l’Orient Mitjà i antigament era considerat un privilegi destinat exclusivament a la reialesa i a una minoria molt selecta. Avui dia, el seu cultiu està molt estès al Mediterrani, l’Índia i Mèxic, tot i que el més apreciat és l’iranià.

De nom científic Pistacia vera L., Anacardiaceae, el festuc ve d’un arbre petit amb una vida molt llarga: uns 150 anys. A partir del cinquè any comença a donar fruits, necessita poca aigua i pot viure en terres àrides i seques. És, per tant, una molt bona opció per cultivar.

Propietats nutricionals

Nutricionalment, els pistatxos són aproximadament 50% greix, un 20% proteïna i una mica menys del 30% de carbohidrat, inclosa la fibra. Es tracta, per tant, d’un aliment molt calòric: gairebé 600 kcal per cada 100 g de producte.

És un aliment molt ric en micronutrients –vitamines i minerals–­, baix en sucres i amb un contingut molt interessant en greixos saludables i proteïna completa.

Vitamines

Els pistatxos son rics en vitamina E, molt important per als aliments rics en greixos, ja que contribueix a evitar l’enranciment. També contenen vitamines del grup B, sobretot la vitamina B1, que intervé en el metabolisme dels hidrats de carboni; vitamina B6, que intervé en el metabolisme dels aminoàcids; i B9, necessària per a la formació de proteïnes estructurals i l’hemoglobina de la sang. A més, tenen quantitats moderades de vitamina A i C, a diferència d’altres fruits secs.

Minerals

Els pistatxos són una font interessant de diversos minerals, entre els quals destaquen el ferro, el calci, el potassi, el fòsfor, el magnesi, el crom i el manganès.

Greixos saludables

Principalment compostos per greix monoinsaturat (aproximadament el 50% dels greixos totals) i, en menor mesura, poliinsaturat. Entre l’últim destaca el contingut en àcids grassos omega-6, tot i que també hi ha presència d’omega-3, però en menor quantitat. La part de greix saturat és molt minoritària.

Contingut proteic

Els pistatxos són una font de proteïna vegetal molt interessant i completa, ja que contenen tots els aminoàcids essencials. I són especialment adequats per als que fan dietes vegetarianes o practiquen exercici físic.

Fibra i sucres

Els pistatxos són aliments baixos en sucres (aproximadament 7 g per cada 100 g de producte) i amb presència de fibra, tant soluble com insoluble.

Efectes sobre l'organisme

Nombrosos estudis científics avalen el consum de fruita seca per protegir la salut de diverses afeccions. Per les seves característiques nutricionals, el pistatxo es pot considerar un gran aliat de la salut cardiovascular i, en general, una eina nutricional interessant per combatre la síndrome metabòlica.

Reforcen la salut cardiovascular

Com que tenen força fibra i són especialment rics en àcid oleic, els pistatxos tenen la capacitat de millorar el perfil lipídic i de regular la presència de colesterol i triglicèrids a la sang (els perillosos per a la salut del cor i les artèries). A més, com que també són rics en substàncies antioxidants, ajuden a evitar l’oxidació de les partícules LDL del torrent sanguini.

Un altre motiu pel qual els pistatxos tenen cura de la salut cardiovascular és perquè tenen L-arginina, un aminoàcid precursor de l’òxid nítric, que exerceix múltiples efectes sobre la funció cardíaca, com facilitar la vasodilatació i atorgar elasticitat a les artèries. La L-arginina també ajuda a millorar la circulació de les extremitats, per exemple, les cames inflades. Interessants per a persones amb diabetis.

Els pistatxos tenen nivells baixos de sucre i, per tant, en si mateixos són un aliment que no genera pujades d’insulina. Però, a més, tenen la capacitat d’equilibrar els nivells de sucre en sang, entre altres coses, pel seu contingut en fibra i crom, un mineral que millora l’eficàcia de la insulina.

Ajuden a perdre pes

D’una banda, els pistatxos proporcionen sensació de sacietat tant per la fibra com per l’alt contingut en greix i proteïna. A més, un estudi fet per l’European Journal of Clinical Nutrition* explica que els pistatxos també exerceixen efecte sobre les hormones de la sacietat, i fan que la ingesta sigui menor. Així mateix, està àmpliament demostrat que substituir altres productes alimentaris per fruits secs, com els pistatxos, amb la mateixa quantitat de calories, genera pèrdua de pes.

Ajuden a combatre l’estrès i l’ansietat

Els pistatxos són rics en magnesi, micronutrient que afavoreix la relaxació muscular i també el bon funcionament del sistema nerviós. A més, el magnesi és de gran ajuda per millorar el trànsit intestinal en cas de restrenyiment i té un paper fonamental en la salut d’ossos i dents.

Afavoreixen l’eliminació de líquids

Com que contenen potassi, els pistatxos tenen la capacitat d’afavorir la diüresi i tenen una funció hipotensora.

Canvis vitals

Els pistatxos han rebut el nom de “fruit de l’amor”, d’una banda, per la seva capacitat per millorar la funció erèctil a través d’una irrigació sanguínia més gran en els òrgans sexuals i, de l’altra, perquè augmenten el desig sexual i incrementen la funció orgàsmica.

En el cas de les embarassades, l’alt contingut de magnesi dels pistatxos (comparable amb el del plàtan) pot prevenir les rampes a les cames, tan freqüents en aquest moment de la vida. A més, poden ajudar-nos a prevenir la diabetis gestacional.

Els pistatxos, com qualsevol fruit sec, s’han de prendre amb moderació, ja que donen força feina al sistema digestiu i poden provocar indigestió. Com a regla general, una quantitat raonable és el que cap en un puny amb la mà tancada.

Cal anar amb compte perquè poden provocar al·lèrgies i també han de vigilar les persones sensibles d’estómac, ja que poden provocar dolors, problemes gàstrics, diarrea o restrenyiment  i flatulències.

Es fan servir molt en rebosteria o per fer gelats, i poden servir com a colorant alimentari.

Com es cuina

Encara que els primers productors de pistatxo són l’Iran i els Estats Units, a l’Estat espanyol i, concretament, a Catalunya és possible trobar productors d’aquest fruit sec tan preuat. Com sempre, el més sostenible mediambientalment i econòmicament serà sempre consumir productes de proximitat i, si són cultiu ecològic, molt millor.

Es poden menjar de totes maneres: triturats, en pols, crus, torrats, laminats, en forma d’oli… Una bona opció és com a snack entre hores. Es poden fer servir per arrebossar i donar un toc diferent o fer-ne una salsa.

Receptes bàsiques

Salsa de festucs

Ingredients:

  • Pistatxos
  • Oli d’oliva
  • Alfàbrega
  • Julivert
  • Cebes tendres
  • All
  • Sal
  • Pebre

Elaboració: tan fàcil com afegir tots els ingredients dins una batedora i triturar-los fins que quedi una mescla homogènia. La salsa queda bé amb verdures, amanides, carns, peixos…

A la secció “Què dino?”, la nostra col·laboradora Cristina Arroyo ens ofereix diverses receptes amb el pistatxo com a ingredient, per aportar sabor i nutrició de manera deliciosa als plats del migdia (o de la nit):

Resum

Bibliografia