PauEsculies-Ordi

A la revista defensem una dieta basada sobretot en els cereals integrals, i és per això que us donem tant la llauna amb aquests aliments. N’hem repassat uns quants, però ara que som a ple estiu convindria tenir en compte l’ordi, un cereal refrescant, depuratiu i que, inexplicablement, hem eliminat del nostre rebost.

Prové d’Etiòpia i el sud-est d’Àsia, on es cultiva des de fa més de 10.000 anys, però s’han trobat restes d’ordi per a consum humà en poblacions neolítiques de la vall del Rif (Israel) de fa 21.000 anys! S’ha fet servir per alimentar persones i animals i també per elaborar begudes alcohòliques: la primera recepta de vi d’ordi prové de Babilònia, del 2.800 aC. Ara es fa servir per preparar maltes per a la cervesa o el whisky. Per als grecs era el gra bàsic per fer pa i es considerava un aliment fonamental per als atletes, que atribuïen la seva fortalesa al seu consum. Els romans van continuar la tradició d’honorar l’ordi per la força que els donava: tant és així que els gladiadors es coneixien també pel nom de hordearii, que vol dir “els que mengen ordi”.

Propietats nutricionals

A banda de les seves qualitats com a hidrat de carboni complex –el 76% del seu pes–, que proporciona energia a l’organisme de forma regular i sostinguda en el temps, l’ordi és un aliment fonamental per la qualitat de la seva fibra. Gràcies a la fibra que conté és un cereal excel·lent per regular el trànsit intestinal –vaja, que és perfecte per anar al lavabo amb més regularitat. Escurça el trànsit de la matèria fecal als budells, cosa que redueix el risc de patir càncer de còlon i hemorroides. La fibra alimenta els bacteris “bons” que habiten l’intestí gros, i quan aquests bacteris fermenten la fibra insoluble de l’ordi  produeixen una cadena curta d’àcids grassos que s’anomena àcid butíric, que serveix de font d’energia a les cèl·lules de l’intestí gros i ajuda a mantenir el còlon saludable. Aquests bacteris també generen dues altres cadenes curtes d’àcids grassos, l’àcid propiònic i l’àcid acètic, que també són una font d’energia bàsica per a les cèl·lules del fetge i els músculs.

Si teniu colesterol, aquest és el vostre cereal: l’àcid propiònic i els betaglucans de la seva fibra són responsables de la reducció de colesterol en sang.

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy

És una font excel·lent de seleni i un bon proveïdor de fòsfor, coure, calci i magnesi. S’ha demostrat que el seleni redueix de forma considerable les possibilitats de patir càncer de còlon. També és especialment ric en vitamines del grup B, en especial, la niacina, que protegeix davant possibles accidents cardiovasculars.

Efectes sobre l'organisme

Segons la nutrició energètica, l’ordi enforteix el pàncrees i els intestins i regula l’estómac. També resulta beneficiós per a la vesícula biliar, el fetge i el sistema nerviós. Es considera un cereal refrescant i és ideal per a l’estiu. També té propietats depuratives considerables: serveix per eliminar els residus que s’acumulen a l’organisme a conseqüència de la ingesta de proteïna animal i n’estimula l’eliminació a través de l’orina per les seves propietats diürètiques. Per aquesta mateixa raó, millora l’estat general de la pell.

Ja hem dit que regula el tracte intestinal, però també és molt bo per combatre la diarrea perquè millora l’estat de l’aparell digestiu. Tanmateix, per aconseguir aquest efecte s’ha de torrar i prendre en forma de te. Pres així, també combat la calor. Si el torreu abans de bullir-lo, també el feu tornar més alcalí, un aspecte interessant perquè es considera el cereal més acidificant que hi ha. De tota manera, s’ha de tenir present que si el torreu perd les seves propietats laxants. Si teniu problemes per anar de ventre, doncs, és millor no torrar-lo, perquè pot ser contraproduent.

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy

Com veieu, les propietats energètiques dels aliments es modifiquen radicalment en funció de la cocció que en fem.

Canvis vitals

És un cereal molt important per introduir canvis importants a la vostra vida per moltes raons, però en destacarem tres:

–       Per les seves qualitats depuratives i lleugerament laxants, és ideal per aconseguir trobar una vegada per totes aquella regularitat per anar al lavabo perseguida des de fa tant de temps.

–       Si teniu problemes cardiovasculars també és excel·lent.

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy

–       Si patiu de colesterol, l’ordi pot ser un cereal de gran ajuda, molt més que no pas aquells aliments bevibles que es venen a les grans superfícies comercials.

Com es cuina

Com passa amb tots els grans, no cal dir-ho, és millor consumir-lo integral que refinat –ordi perlat. El gra sencer s’ha de rentar i posar en remull com a mínim una hora abans de cuinar-lo, però a canvi d’aquesta petita molèstia, conserva tots els seus nutrients, que són els que li confereixen les seves propietats. L’ordi perlat és molt més còmode de cuinar, però ha perdut bona part de les seves qualitats i no paga la pena.

Per cuinar-lo feu servir una part de cereal per tres parts i mitja d’aigua bullent. Després d’incorporar l’ordi, espereu que l’aigua torni a bullir, tapeu-lo, abaixeu el foc al mínim i cuineu-lo: una hora, si és ordi perlat, i 90 minuts, si és el gra sencer.BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy

 

Receptes bàsiques

Recordeu que les receptes que hi ha en aquesta secció són molt bàsiques. A la seva secció la xef Montse Vallory també us ha proposat una sopa elaborada amb ordi.

Ordi amb verdures

Ingredients

  • 1 tassa d’ordi
  • Una ceba mitjana
  • Mitja tassa de pastanaga tallada a daus
  • 1 bolet xiitake fresc (si és deshidratat, deixeu-lo en aigua tèbia durant 15 minuts)
  • 1 culleradeta d’oli de sèsam de primera premsada en fred
  • 1 pessic de sal

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy

  1. Poseu l’ordi en remull com a mínim 60 minuts abans de cuinar-lo, tot i que seria ideal deixar-l’hi tota la nit.
  2. Salteu les verdures (opcional).
  3. Torreu lleugerament l’ordi i bulliu-lo seguint les instruccions de l’apartat ‘Com es cuina.’
  4. Un cop cuinat, afegiu-hi les verdures.
  5. Serviu-lo de seguida.

Montse Reus
Montse Reus

Dietista i Ambientòloga