Sabem que l’alimentació és un factor clau a l’hora de tenir un estil de vida saludable. No obstant això, més enllà hi ha una sèrie de factors que també són crucials. És a dir, per molt bé que ens alimentem, si som fumadors potencials, per exemple, ens quedarà molt camí per recórrer per poder, realment, arribar amb un bon estat de salut a una edat tardana. Aquest tipus de casos són més fàcils de controlar perquè només depenen de nosaltres. No obstant això, quan comencem a tractar altres temes com la contaminació (aparentment invisible i, per tant, de la qual tot just prenem consciència), en la qual la responsabilitat també recau sobre la resta dels ciutadans i hi estem tots exposats de manera constant, resulta més complicat lluitar-hi en contra. De fet, la contaminació atmosfèrica tant global com local és el tòxic ambiental més important, i és un dels primers factors de risc per a la salut, amb efectes devastadors. Per desgràcia, a Barcelona, ​​la contaminació és molt elevada i, en conseqüència, l’ingrés a l’hospital de persones amb malalties respiratòries és comú.

Efectes de la contaminació sobre la salut

La inhalació de partícules en suspensió i òxid de nitrogen que emeten els vehicles amb motor de combustió (els més nocius, en aquest cas, són els dièsel) s’associen amb diverses malalties, reaccions inflamatòries, ictus (provocat pel despreniment de plaques d’ateroma, formades per colesterol, calci i altres substàncies que s’acumulen a les artèries) i amb una reducció de l’esperança de vida. A Barcelona mor una mitjana de 659 persones a l’any a causa d’aquest problema. De fet, segons un estudi d’ISGlobal, Barcelona supera en un 30% els límits de contaminació de l’aire que marca l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Els efectes devastadors que pot tenir sobre la salut abasten des del sistema respiratori, fins a càncers, problemes en el sistema circulatori cerebral… Segons l’Ajuntament de Barcelona, ​​si es reduïssin els contaminants de l’aire a la ciutat s’evitaria la mort d’aquestes persones.

Els problemes que poden desencadenar segons ISGlobal són:

  • Al cap: Ictus (fins a un 34% de morts prematures anuals segons l’OMS) i danys en el desenvolupament neuronal (demostrat en animals, encara que es troba en fase d’estudi en humans), problemes de salut mental (autisme i problemes de conducta en nens) i malalties neurodegeneratives (tipus Alzheimer).
  • Aparell respiratori: Malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC), càncer de pulmó, pneumònia, afectació de la funció pulmonar i asma.
  • Cor: Infart de miocardi, arrítmia i insuficiència congestiva cardíaca.
  • Dany a les artèries: Hipertensió, inflamació sistèmica, trombosi venosa profunda, diabetis.
  • Danys al fetus i la placenta: Naixement prematur, baix pes en néixer i preeclàmpsia.
  • Salut mental: També hi ha estudis que relacionen la contaminació amb l’augment de la depressió.
  • Contaminació acústica
  • Etcètera.

Per sort, cada vegada la població és més conscient de la situació, s’estan reduint els carrils de cotxes en favor d’espais on els vianants puguin caminar, més gent fa servir el transport públic i hi ha més campanyes en favor de la reducció de l’ús de cotxes o altres vehicles de transport que contaminen més. De fet, d’aquí uns anys es prohibirà la circulació dels vehicles que més problemes ambientals generin. A més, també és cada vegada més comú trobar espais per llogar bicicletes o motos a la ciutat per poder disposar-ne sense necessitat de tenir-ne en propietat. Això facilita reduir l’ús de vehicles (ja que la gent que els fa servir ho sol fer de forma puntual) i reduir la contaminació en cas de les bicicletes. L’única limitació d’aquestes últimes és que, en una ciutat com Barcelona, ​​amb més desnivells dels que ens imaginem, poden resultar una mica pesades de dur segons on ens hàgim de desplaçar. Això pot fer que sigui cansat o que, fins i tot, arribem suant al destí. Per sort, les opcions cada cop són més variades, adaptades a l’usuari i amb més interès per reduir l’impacte mediambiental.

Mobilitat urbana sostenible, la solució a la contaminació

Scoot, Una nova marca de motos i bicicletes per compartir arriba des de San Francisco trepitjant fort a la ciutat de Barcelona, ​​considerada segons el seu director com una ciutat amb “alt interès en l’ecologia i la sostenibilitat del model de mobilitat urbana”.

Scoot ofereix el servei per compartir vehicle, en què combina el lloguer de motos i bicicletes. La novetat? Que tots dos són 100% elèctrics i per això resulten ideals per ajudar a reduir el nociu efecte del soroll i la contaminació i per millorar la qualitat de vida de les ciutats i dels ciutadans. En el cas de les bicicletes, a més, com que són elèctriques, tenen pedaleig assistit, de tal manera que l’esforç que cal fer sigui molt menor; és a dir, es fa un desplaçament actiu però sense arribar a suar (una molt bona opció per als carrers amb més pendent de la ciutat). Un altre dels aspectes positius d’aquest servei és que es paga per la quantitat de minuts que es facin servir sense necessitat de mínim i que el preu per minut és de 0,10 cèntims. Una opció ideal per anar des de casa a la feina o des de la feina a casa i desplaçar-se de manera ràpida, sostenible i econòmica. A més, per als més presumits, les bicicletes estan dissenyades per Mina Hamada, una artista japonesa establerta a Barcelona.

L’usuari pot accedir al servei a través de l’aplicació, on podrà localitzar els vehicles disponibles de la zona en temps real. És tan fàcil com descarregar-se-la, seleccionar una ciutat (de moment les dues ciutats disponibles són San Francisco o Barcelona), omplir les dades personals, afegir un codi promocional (una mica més avall us en facilitarem un), confirmar el vostre número de telèfon, habilitar la vostra ubicació i, en el cas de les bicicletes, únicament haureu d’afegir un mètode de pagament i signar l’acord d’afiliació. Després només caldrà entrar a l’aplicació i buscar on hi ha la més propera. Si voleu assegurar-vos que ningú agafi el vehicle abans que vosaltres, podeu reservar-lo i també indicar el lloc el destí final on el deixareu.

A més, disposareu d’un perfil on podreu veure quant CO2 heu estalviat gràcies a haver-vos decantat per aquesta opció de transport, podreu saber l’autonomia del vehicle escollit, una guia d’aparcament al carrer, vídeos explicatius, un codi d’invitació que s’activarà cada vegada que animeu els vostres amics a provar l’aplicació (ells rebran 1 hora gratuïta i, un cop l’hagin fet servir, vosaltres rebreu una hora) i el preu del servei.

Scoot al Cómo Como Festival

El Cómo Como Festival serà ple de sorpreses, expositors del sector saludable i sostenible, xerrades amb les cares més populars de la salut nutricional, els restaurants més healthies i de moda de la ciutat i també un espai perquè els usuaris puguin provar les bicicletes elèctriques de Scoot.

Com podeu provar les bicicletes?

Sempre és bona idea provar algun producte o servei per veure si és el que estàvem buscant. Per això, durant el Cómo Como Festival, tindreu l’oportunitat de gaudir d’una estona de pedaleig i de sentir si aquest vehicle està fet per a vosaltres. L’únic que heu de fer és descarregar-vos l’aplicació abans; així de fàcil. A més, si voleu gaudir d’una hora en moto o dues amb bicicleta gratuïtament, només heu de fer servir el codi promocional COMOCOMO.

Així que, si ja heu fet canvis en l’alimentació, heu substituït les bosses de plàstic per les de roba, beveu aigua d’ampolla de vidre i voleu que el món cada vegada sigui una miqueta millor, aquesta és una de les millors maneres de continuar el camí. Ens veiem al festival!

Glenn Cots
Glenn Cots

Dietista, graduada en publicitat i relacions públiques i divulgadora de nutrició i receptes saludables a glenncots.com