Preparats per a la calor? Aquest estiu ha costat d’arribar, però ara ja el tenim aquí, i amb molta força! Com podem combatre aquesta sensació d’ofegament de manera natural? Hi ha moltes maneres possibles de fer-ho! Us les expliquem, perquè no us faltin aquest estiu.

Sabeu què és la pressió arterial? És la força de la sang que batega contra la paret de les artèries. El moment en què un batec del cor bomba sang ens dona la pressió arterial màxima o sistòlica. En canvi, el temps de repòs entre dos batecs del cor ens dona la pressió arterial mínima o diastòlica. La pressió òptima és de 80 mmHg la mínima i 120 mmHg la màxima, tot i que baixa a l’estiu, per la calor.

Cal entendre que la tensió varia segons molts factors. Per exemple, canvis entre el dia i la nit (durant les hores de son normalment baixen els valors). Pot pujar si fem un esforç intens o en un moment d’estrés. En canvi, pot baixar si ens relaxem com, per exemple, practicant ioga o meditació. Altres factors com la temperatura, la humitat de l’ambient o l’altitud del lloc on ens trobem també afecten la pressió arterial, però a l’estiu la calor causa al cos una necessitat de baixada de temperatura, cosa que produeix la suor i la baixada de pressió, que provoquen sensacions de mareig i inestabilitat. Com es poden evitar?

Us oferim dos tipus de recomanacions. Primer, algunes recomanacions més generals per a la forta calor, i seguidament, unes de més específiques d’aliments que poden ajudar a fer pujar la pressió arterial (i que també serveixen per a qualsevol època de l’any).

Recomanacions generals per als dies calorosos

  • La recomanació més important és la hidratació. No hem d’oblidar hidratar-nos! La font d’hidratació principalment hauria de ser l’aigua. Una bona idea és afegir fruites a l’aigua com llimona, maduixa, menta o llima per aportar-li encara més propietats.
  • Podem hidratar-nos també amb sucs naturals de verdures i fruites, te kombucha ben fresc, sorbets casolans, batuts frescos d’hortalisses com ara un bon gaspatxo casolà, etc. Us recomanem que tingueu preparades cremes fredes vegetals. Així, en arribar a casa, podreu refrescar-vos de seguida. Algunes idees poden ser gaspatxo de síndria, síndria amb menta, crema de meló i alvocat, una bona llimonada casolana amb unes fulles d’estèvia natural, etc.
  • Durant els mesos de més calor, cal evitar els plats calents i més copiosos. L’estiu és el moment de tenir la nevera plena de verdura fresca, per fer tot tipus d’amanides. També és el moment de la fruita. La podem prendre tal qual, en forma de batuts, incorporar-la a les amanides…
  • També podeu preparar gelats de fruita casolans; la recepta és molt senzilla. Només heu de triar la fruita que més us agradi, tallar-la a trossos i congelar-la. Un cop congelada, la tritureu amb una trituradora de gran potència i ja tindreu el gelat a punt! És fàcil i molt divertit de preparar amb els més petits de la família.
  • Hauríem d’evitar exposar-nos directament al sol massa hores i evitar el sol entre les 12 i les 16 h. No us deixeu els barrets, gorres,… per estar ben protegits!
  • Feu dutxes fredes a les cames, de baix a dalt i de forma circular. Les saunes i dutxes calentes val més deixar-les per quan refresqui.
  • L’exercici és recomanable fer-lo a primera hora del matí o a última de la tarda. La calor i el sol directe ens pot provocar sensacions de decaïment quan el practiquem.

Recomanacions d’aliments per fer pujar la pressió

Si teniu la pressió baixa, la podeu fer pujar amb alguns aliments. Els més coneguts són la sal, el cafè o el sucre. Un excés de sal pot causar problemes renals i cardíacs. El cafè pot provocar taquicàrdies i problemes al sistema nerviós, i el sucre o productes que contenen molt sucre, com ara la coca-cola, alteren la glucèmia en sang de manera brusca. A més, aquestes begudes contenen edulcorants, saboritzants, colorants i químics alimentaris molt perjudicials per a la salut. Per tant, tot i que tot això ens podria ajudar a fer pujar la tensió arterial en un moment puntual, no seria el més recomanable.

Gelat casolà de mango

A més, hem d’anar amb compte, ja que podem fer pujar la tensió arterial de manera massa sobtada i pot empitjorar la sensació de cames pesades o la retenció de líquids, molt comú en els mesos de calor. Per tant, com ho fem si tenim pressió baixa però també retenim líquids? Hem de renunciar a una cosa per l’altra?

Us deixem unes recomanacions naturals perquè, aquest estiu, pugueu fer pujar la pressió sense l’efecte secundari de la retenció de líquids:

  • La regalèssia: la podeu prendre en infusió o en pastilla (no les tradicionals Juanola, sinó pastilles exclusivament de regalèssia que podeu trobar als herbolaris).
  • Que no falti el cacau pur! L’aportació en cafeïna ajuda a fer pujar la pressió sense retenció de líquids. El podeu afegir en un iogurt, batut vegetal, púding de chía, etc.
  • El guaranà i el te són també bones opcions, tot i que tenen efectes sobre el sistema nerviós. Hi ha persones realment sensibles als seus estímuls.
  • La canyella, l’estèvia o el fenigrec.
  • L’aigua de mar és una opció excel·lent, ja que conté molts beneficis per a la salut, a diferència de la sal, que només aporta 100% de sodi. En canvi, l’aigua de mar conté 84 tipus d’oligoelements diferents. Es recomana beure’n uns 30 ml en un got d’aigua, cada vegada que ens sentim fluixos.
  • No podia faltar l’exercici físic. Caminar, nedar, bicicleta… (però, recordeu, només a primera hora del matí o a última de la tarda).
  • Tots els aliments rics amb vitamina del grup B (llevat nutricional, cereals integrals, ous, fruits secs…) també ajuden a fer pujar la tensió sense provocar retenció de líquids.

I us deixem també uns petits consells casolans per alleugerir aquesta sensació de cames pesades:

  • Plantes com el castany d’índies o el ginkgo són plantes extraordinàries per augmentar la circulació sanguínia i millorar la sensació de pesadesa de cames.
  • Un consell molt fàcil de seguir és tallar un tros de la planta d’àloe (si en teniu a casa) i deixar-la a la nevera. Quan estigui ben freda, la talleu per la meitat i podeu estendre’n el gel per les cames. Un cop descobriu aquesta solució, ja no podreu passar sense! Si no en teniu a casa, podeu comprar gel 99-100% d’àloe biològic, guardar-lo a la nevera i seguir el mateix procediment.
  • I què me’n dieu, d’un bon bany al mar o en un riu de muntanya? L’aigua freda és fantàstica per millorar la sensació de cames pesades. I com més freda, més alleugera i més agradable resulta.

En resum, aquest estiu cal hidratar-se bé, refrescar-se amb les opcions més saludables possibles i evitar les més artificials i plenes de sucres. Recomanem fer exercici, però en hores de menys calor, i protegir-se del sol amb barrets quan piqui fort. Introduïu aliments amb vitamina B, cacau pur, i aigua de mar, sempre que us sentiu defallits per la calor. Banyeu-vos al mar, rius de muntanya, gaudiu de l’estiu! I, sobretot, mengeu cada dia fruites i verdures plenes de colors!

Berta Bertran
Berta Bertran

Nutricionista i PNI clínica, tècnica en farmàcia, divulgadora de xerrades sobre nutrició i cuina saludable.