Aquest ingredient de moda és un producte d’origen vegetal que podem trobar en forma de pols o escames i que es fa servir per condimentar els plats, ja que té un gust que recorda al formatge parmesà.

D’aspecte és molt similar al llevat de cervesa, contenen el mateix fong (Saccharomyces cerevisiae) i es fan servir amb la mateixa finalitat, però el seu origen és força diferent. El llevat de cervesa és un subproducte del procés d’elaboració de la cervesa i sol tenir un sabor més amargant pels components del llúpol d’aquesta beguda. A més, si no és ecològica també pot contenir sulfits procedents de l’elaboració.

El llevat nutricional, en canvi, s’elabora de forma específica per al consum humà. És un llevat pur, cultivat en la remolatxa sucrera o melassa de canya, inactiu i assecat a baixa temperatura, i per tant no conté altres components com el llúpol o els sulfits, i el sabor sol ser molt més agradable.

Les propietats poden diferir lleugerament per les diferències en el procés d’obtenció. El llevat nutricional s’asseca a temperatures inferiors a 50 ºC i això fa que se’n preservi millor el contingut nutricional.

Propietats nutricionals

És un complement nutricional molt interessant ja que és ric en aminoàcids, minerals, vitamines i fibra.

  • Proteïna vegetal: la meitat del pes d’aquest llevat està format per proteïna, i aporta una quantitat significativa d’aminoàcids essencials. És una font de proteïna fàcil de pair i d’alt valor biològic, i això la fa especialment interesant per a persones vegetarianes i veganes.
  • Minerals: conté magnesi, crom, coure, calci, zinc, ferro i seleni. A més, és un gran enriquidor dels plats, ja que és baix en sodi i aporta molt de sabor.
  • Vitamines: té moltes vitamines del grup B, un complex essencial per al funcionament òptim de l’organisme. Entre altres funcions, les vitamines del grup B intervenen en el metabolisme energètic, ja que ajuden a produir energia a través dels aliments ingerits. També són essencials per mantenir el sistema nerviós en bones condicions, cuidar la salut mental, mantenir cabells, pell i ungles en bon estat, i enfortir el sistema immunològic, entre d’altres. El llevat nutricional no conté vitamina B12 de forma natural, però podem trobar marques que n’hi afegeixen.
  • Fibra: conté molta fibra, que ajuda a combatre el restrenyiment, a reduir l’absorció de colesterol i actua com a mecanisme de protecció contra malalties del còlon.
  • Altres: conté beta-1,3-glucà, trehalosa, manà i glutatió, que s’associen al funcionament normal del sistema immunològic. El glutatió, a més, també és un element clau per a la desintoxicació hepàtica.

Efectes sobre l'organisme

Gran complement proteic per als atletes

Com que conté molta proteïna, pot ser recomanable en esportistes d’alt rendiment, ja que contribueix a millorar la recuperació després de l’exercici. Sobretot seria interessant per a esportistes vegans o vegetarians.

Enforteix el sistema immunològic

Dins la família dels hidrats de carboni, els beta-glucans són un tipus de polisacàrids que es troben en cereals (com la civada), algues, llevats i fongs, i que resulten una gran eina preventiva i terapèutica gràcies als seus múltiples beneficis.
Una de les propietats dels beta-glucans que més destaquen és la capacitat de potenciar i modular la resposta immunitària. Cal no oblidar, tampoc, les propietats antioxidants.

Ajuda a regular el colesterol

Els beta-glucans ajuden disminuir l’absorció de colesterol a l’intestí (tant exogen com endogen) i, per tant, ens ajuden a regular els nivells de colesterol en sang.
A més, algunes vitamines del grup B també ajuden a regular els nivells de colesterol i prevenen l’enduriment de les artèries.

 Ajuda a controlar els nivells de sucre en sang

Els beta-glucans també ajuden a amortitzar les oscil·lacions en els nivells de glucosa després dels àpats. És a dir, ajuden a evitar que, després de menjar, tinguem pics elevats de glucosa en sang. A més, el llevat nutricional també conté crom, un mineral que potencia l’acció de la insulina i, per tant, també ens ajuda a regular els nivells de sucre en sang.

Canvis vitals

Contraindicacions

El llevat nutricional és un condiment que es fa servir en petites quantitats i no s’han trobat contraindicacions pel que fa al consum.
No obstant això, el llevat nutricional és molt ric en fòsfor i, si se’n consumeix regularment en grans quantitats, és recomanable assegurar-se una bona ingesta d’aliments rics en calci, per evitar que hi hagi un desequilibri entre aquests dos minerals.

La dosi màxima recomanada sol ser de 2-3 cullerades soperes al dia.

Sovint es creu que el llevat nutricional podria estar contraindicat per a persones que han tingut o tenen candidiasi, però aquest llevat és inactiu i, per tant, no afecta el creixement de la Candida; així doncs, les persones amb sensibilitat a aquest tipus de fong en poden prendre de manera segura.

Com es cuina

El llevat nutricional es fa servir com a complement nutricional (per afegir un plus en aminoàcids, vitamines del grup B i minerals) i com a condiment culinari, ja que aporta un sabor deliciós que recorda al parmesà i pot ser un fantàstic substitut del formatge ratllat.

El podem afegir a sopes, estofats i curris; remenats d’ou amb verdures; amanides; batuts; plats elaborats amb verdures o llegums; salses i vinagretes o pasta integral, per exemple. A més, també resulta molt útil a l’hora de preparar formatges vegans a casa.

Receptes bàsiques

Resum

El llevat nutricional és un condiment que es fa servir per donar sabor als plats, ja que té un gust que recorda al formatge parmesà. A més, també resulta un bon complement nutricional gràcies al seu alt contingut en proteïnes, minerals i vitamines del grup B.

 

Gina Estapé

Dietista i creadora de myhealthybitesblog.com

    @myhealthybites
Gina Estapé

Ara pots demanar cita amb la
Gina Estapé a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic