Orange mit Frucht-Mix auf Holz III

Som a l’hivern, època de cítrics com la llimona, la llima, la taronja, l’aranja, la mandarina i la clementina. No és casualitat que la naturalesa ens doni aquests fruits en època de fred, ja que són rics en vitamina C, que ens ajuda a escurçar la durada dels refredats, i estimulen el sistema immunitari. És una vitamina hidrosoluble, és a dir, no s’emmagatzema a l’organisme i l’hem d’anar ingerint a través dels aliments per no generar dèficits.

Què en sabem, però, d’aquestes fruites més enllà de la vitamina C? Quina és la més adequada per depurar? Tenen cap contraindicació? A continuació respondrem les preguntes que tantes vegades ens hem pogut fer.

Les taronges i les mandarines tenen la mateixa quantitat de vitamina C?

No, les taronges tenen més vitamina C: 50 mg de vitamina C per cada 100 g d’aliment; mentre que la mandarina en conté 30.

Els cítrics són les fruites amb més vitamina C?

No, tenen més vitamina C la grosella negra, el kiwi –té el doble de vitamina C que la taronja–, les móres, el camu-camu –té quaranta vegades més vitamina C que la taronja– o la guaiaba.

Quin és el cítric més àcid?

La llima, ja que gairebé el 8% del seu pes és àcid cítric. L’àcid cítric és molt usat en la indústria farmacèutica, i és una substància que afavoreix la digestió.

detox cocktail of green apple, celery and lime

És cert que prendre un suc de taronja cada dia ens ajuda a prevenir els refredats?

Les investigacions sobre l’acció de la vitamina C en la prevenció dels refredats no són concloents, tot i que sí que ajuden a escurçar la durada dels refredats un cop tenim la infecció. Ara bé, tant la vitamina C com la resta de vitamines són substàncies indispensables per a la vida que l’organisme no pot fabricar i que, per tant, s’han de prendre principalment a través de l’alimentació. Com diu la Montse Reus, “la vitamina C intervé en múltiples reaccions metabòliques, actua com a antioxidant i ajuda a absorbir el ferro de la dieta”. Hem de tenir en compte que podem prendre vitamina C diàriament a través de les verdures verdes i les fruites comentades en la pregunta anterior.

homemade orange and lemon juice

És cert que la llimona deixa un residu alcalí dins l’organisme?

Les llimones, tot i ser àcides al paladar, són alcalines un cop metabolitzades i ajuden a restablir l’equilibri en el pH del cos. A més, les llimones, sobretot si en consumim el suc en mig got d’aigua tèbia en dejú, estimulen el fetge, els pàncrees i els intestins, promouen la secreció de bilis, ajuden a eliminar els residus i a anar al lavabo amb regularitat. Totes aquestes propietats fan de la llimona un aliat per evitar la tendència natural que tenim cap a l’acidificació del cos deguda a l’estrès, la contaminació i hàbits d’alimentació amb un excés de productes processats i refinats.

És aconsellable començar la jornada amb algun cítric com l’aigua tèbia amb llimona o el suc de taronja? Què és millor?

Prendre aigua tèbia amb llimona en dejú ajuda a mobilitzar els intestins i a anar de ventre, i el suc de taronja també va bé en molts casos per evitar el restrenyiment. Ara bé, algunes persones amb debilitat digestiva, sobretot fetge i vesícula biliar mandrosos o amb càlculs biliars, pot ser que no tolerin bé el suc de taronja i sentin nàusees, gasos, pesantor abdominal, dolor al costat dret, mal de cap o que fins i tot tinguin còlics. En aquests casos és millor fer una cullerada d’oli d’oliva amb una mica de suc de llimona en dejú, tot i que si tenim l’estómac delicat cal vigilar.

llimona_limón_nuria_roura_coach_nutricional

En cas de quines altres patologies hauríem de reduir o eliminar el consum de cítrics?

Si hem de fer una dieta baixa en histamina, també en casos de reflux gastroesofàgic i si tenim úlceres a l’estómac o a la boca. Tal com explica en Xevi Verdaguer en aquest article, tampoc hem de consumir aranja si prenem alguns medicaments concrets, ja que “frena o bloqueja uns enzims anomenats CYP 3A (CYP 3A4 al fetge, i CYP 3A5 a l’intestí), que desintoxiquen el 50% dels medicaments que prenem habitualment, com estatines (per al colesterol), antihistamínics (per a les al·lèrgies), miconazole (per als fongs), antihipertensius (per a la pressió arterial alta), benzodiazepines (per a l’ansietat i l’insomni), bloquejadors dels canals de calci (per a la hipertensió, arítmies o angina de pit), amitriptilina (per a les migranyes, cefalea tensional, depressió, ansietat, insomni, fibromiàlgia) o tamoxifè (càncer de mama)”.

Com podem prendre vitamina C si no podem prendre cítrics?

Podem obtenir la vitamina C d’altres aliments com el julivert i les verdures de color verd fosc crues –en sucs i batuts verds o amanides–, o els carbassons, que també podem menjar crus, al vapor o bullits. Si coem carbassons, bròquil, cols de Brussel·les o en general verdures de fulla verda o crucíferes ecològiques amb aigua de qualitat en podem prendre l’aigua, ja que tindrà molta vitamina C.

Per què els cítrics van bé per a la salut si els acompanyem d’aliments rics en ferro no hemo?

Perquè el ferro no hemo, present en els vegetals, és poc biodisponible –costa d’absorbir–, i la presència de la vitamina C i l’àcid ascòrbic dels cítrics n’afavoreix l’absorció. Una bona combinació seria fer sucs o batuts verds en dejú amb algun tipus de cítric i verdures de fulla verda. (Vegeu aquest vídeo)

Hi ha cap combinació d’aliments inapropiada pel que fa als cítrics?

No s’haurien de barrejar ni amb fruites dolces (plàtan, dàtils, fruita seca, figues, albercocs, papaies, xirimoies) ni amb cap tipus d’hidrat de carboni, midó o fècula (patates, pa, cereals, llegums) perquè l’àcid talla la producció de l’enzim que necessitem per digerir els hidrats de carboni (la ptialina). Si barregem aquests aliments, la digestió dels midons quedarà alterada i incompleta, i hi haurà fermentacions anormals al duodè.

Quina és la millor manera i hora de consumir els cítrics?

Sens dubte, el matí, en dejú, sols o barrejats entre si, amb verdures de fulla verda en un suc o batut verd i com a màxim en plats de verdura o amanida sense midó. Un suc de pastanaga i taronja pot ser bo de gust, però no és una combinació d’aliments per prendre cada dia ja que la pastanaga té midó.

Tee

Són aconsellables els sucs envasats de taronja o altres cítrics?

El millor suc de taronja que podem prendre és el natural acabat d’esprémer, sense sucre ni edulcorant afegit i que sabem que no ha estat sotmès a la calor o a temperatures elevades que n’han pogut malmetre les vitamines. Els sucs envasats que es poden comprar als supermercats tenen ingredients afegits poc recomanables, com sucres, i moltes vegades no sabem amb quin procediment d’extracció s’han obtingut. Si volem portar cítrics a l’escola, a la feina o d’excursió val més dur la peça de fruita sencera, pelar-la al moment i consumir-la. Així ens assegurem que no prenem sucres afegits, que no s’ha sotmès a temperatura i que n’obtenim totes les vitamines. Us proposo que llegiu les etiquetes dels sucs envasats que resen que són “sense sucres afegits”. Us sorprendreu de veure-hi l’aspartam i altres edulcorants sintètics molt perjudicials per a la salut.

Quines propietats terapèutiques té l’extracte de llavors d’aranja?

És un remei molt eficaç per eliminar paràsits, bacteris, fongs, llevats patògens, virus i augmentar les defenses del sistema immunitari. És un aliat per combatre l’Escherchia coli, l’Aerobacter, la Salmonella, l’Helicobacter pylori, la Candida albicans, i l’Aspergillus, entre altres bacteris, fongs i microorganismes. També és útil com a antiinflamatori, antioxidant, per frenar infeccions i gastroenteritis.

Freshly harvested grapefruit on wooden background

Quins beneficis principals té consumir cítrics?

Són una font natural de vitamines (A, B1, B2, C), minerals (potassi, coure, sofre) i fibra; protegeixen el sistema digestiu perquè dissolen els aliments, alleugen l’acidesa estomacal i afavoreixen la cicatrització de les úlceres del duodè i l’estómac; van bé per fer baixar els nivells de colesterol i àcid úric; ajuden a regular els nivells de sucre a la sang i a controlar les hipoglucèmies; són aliats en el tractament o prevenció de la diabetis; ajuden a mantenir sa el sistema immunològic; depuren els òrgans, regeneren els teixits i eliminen les substàncies nocives i tòxiques del cos; tenen propietats laxants i diürètiques que ajuden a perdre pes; i són uns bons aliats per lluir cutis, pell i ungles sans i forts.

Receptes

Núria Roura
Núria Roura

Coach de salut per l’Institute for Integrative Nutrition de Nova York. És autora del llibre Detox SEN. Acompanya les persones a fer canvis d’hàbits profunds i progressius a través de retirs, acompanyament individual, programes en línia, formació i conferències. Comparteix el seu camí de sanació per inspirar a viure i menjar sense culpa, ansietat, culpabilitat ni etiquetes. www.nuriaroura.com