Si volem que la nostra empresa progressi i creixi hem de començar per les bases: nodrir les cèl·lules. Però cal fer-ho bé. Així doncs, totes les empreses haurien d’incloure un programa de formació o d’assessoria personal alimentària per als treballadors.

El com i on mengem també és important. S’hauria de prohibir menjar davant de l’ordinador, encara que hi hagi molta feina. Tampoc és sa passar-se el matí picant fruits secs de la carmanyola que deixem al costat del teclat: no ens fixem en el que mengem ni ho fem en condicions de digestibilitat.

Les sales de menjador haurien d’estar ventilades, amb llum exterior, finestres i, si pot ser, amb un espai exterior (balcó, terrassa, pati). Detalls tan petits com la localització del menjador poden canviar el dia del treballador i fer que comenci la tarda més relaxat i de gust.

Eating a pasta salad in the office

Els empresaris i caps també haurien d’incloure un descans obligatori a mig matí i al migdia, de mínim 30-60 minuts per poder fer un mos saludable, informar els treballadors d’establiments per comprar i menjar de manera sana, posar màquines de venda automàtica de productes saludables, o incorporar productes més saludables a les seves cafeteries i restaurants.

Si volem més ingressos, hem d’invertir en personal de qualitat, no només pel que fa al sou, sinó també al “manteniment”. Menys absentisme, treballadors més contents, més energètics, més tranquils, més oberts als companys, més concentrats, que treballen més en menys temps, sense tant de risc d’accidents i amb capacitat per gestionar millor l’estrès i el contacte amb el client.

Menjar ràpid pot alterar la digestió i provocar una mala assimilació de nutrients (perquè el cos no té temps per fer-ho, ja que li demanem que faci altres coses…). L’estrès associat amb el menjar és una de les causes de meteorisme, dolor i distensió abdominal, cansament, mal humor, Crohn i còlon irritable.

Nutrició cerebral: la glucosa és el combustible del cervell i del sistema nerviós

El pitjor dels errors que cometen els treballadors segons Laura Gutiérrez de Wellness Lab (solucions per al benestar laboral de coaching i nutrició a la empresa) és saltar-se un àpat: per exemple, perquè surten a les 4-5 de la tarda d’una reunió i ja no tenen ni gana. El cervell funciona bàsicament a partir de glucosa. Saltar-se un àpat o fer una dieta sense hidrats de carboni genera hipoglucèmies i baixades de tensió (cansament, somnolència, falta de concentració, lentitud, poca agilitat mental, malestar, apatia, irritabilitat, etc.). Si no aportem glucosa al matí i al migdia, no hi ha prou energia per a les neurones, que no poden mantenir la seva estructura ni funcionalitat. No heu notat mai que teniu una gana voraç i que esteu de molt mal geni?

Saltar-se un àpat o fer una dieta sense hidrats de carboni genera hipoglucèmies i baixades de tensió

Els cereals (sobretot els integrals) són rics en glucosa i milloren el temps de reacció i atenció. Ens sacien, i ens equilibren emocionalment.

Si us preocupa engreixar-vos per culpa dels cereals, heu de saber que n’heu de prendre segons l’exercici que practiqueu: una persona sedentària (menys de tres hores d’exercici setmanal) ha de menjar un màxim de 60 g crus de cereal al matí i per dinar. Si no teniu irritabilitat intestinal o meteorisme, opteu sempre pels integrals i d’índex glucèmic baix.

L’aliment que provoca tot el contrari és el sucre, que apareix a tot arreu: cafè, pernil dolç, sucs de fruita, galetes (encara que siguin integrals), cereals d’esmorzar, alguns pans i, òbviament brioixeria i pastisseria.

El sucre no només engreixa, intoxica el cos i desmineralitza els ossos, sinó que també desconcentra ràpidament i fa que en poc temps tinguem gana i estiguem de mal humor. Si teniu una reunió, un rodatge, un examen o una tasca que us requereix molta atenció, no mengeu res amb sucre.

Dollarphotoclub_50646583

Què més necessita el cervell per funcionar? Àcid fòlic (vitamina B9) i piridoxina (vitamina B6); potencien el reg sanguini i, per tant, l’oxigenació del cervell. Una bona font d’aquestes vitamines són els cereals integrals, perquè la majoria de vitamines es troben a la closca.

El sucre no només engreixa, intoxica el cos i desmineralitza els ossos, sinó que també desconcentra ràpidament i fa que en poc temps tinguem gana i estiguem de mal humor

El dèficit de ferro és preocupant en les dones. Si n’heu tingut gairebé tota la vida, heu de saber que hi ha solucions per fer-lo pujar. El ferro ajuda a la capacitat física i mental, a sentir-nos més forts, menys cansats i més coordinats.

Aminoàcids clau per a l’ànim

La xarxa de neurones i connexions funcionen gràcies als neurotransmissors, que són proteïnes. La tirosina és un dels aminoàcids que formen les proteïnes i és clau per estar alerta, motivat, atent i alegre.

El triptòfan és un altre aminoàcid precursor de la serotonina, l’hormona de la felicitat, la calma i la serenitat. Una dieta rica en triptòfan, que en faciliti la digestió i el pas a través de la barrera hematoencefàlica, és clau quan hi ha tendència al negativisme, depressió o estat d’ànim baix.

Però no només fa falta prendre aliments més rics en tirosina o triptòfan (carn, peix, ous, lactis, llavors de gira-sol, sèsam, cigrons) sinó també millorar la flora i mucosa intestinal per fer-los més disponibles. El sucre, el cafè i l’alcohol (encara que sigui una copeta de vi) interfereixen en l’absorció d’aquests aminoàcids.

Una dieta baixa en greixos ens dificulta pensar millor

Ja tenim un altre motiu per fer dieta sense oblidar-nos ni dels cereals ni dels greixos.

Les neurones contenen una beina de mielina que bàsicament està formada per una capa lipídica que li permet flexibilitat a l’hora d’efectuar la comunicació neurològica. Sense greixos, el cervell no pot produir ni transmetre impulsos elèctrics. Compte, però, perquè no parlem de tots els tipus de greixos!

L’excés de greix i de menjar dels restaurants ens genera somnolència. Ja tenim, doncs, dues hores perdudes més; perquè això ens fa treballar més a poc a poc. A la llarga, fer un menú tradicional per dinar de manera sistemàtica es relaciona amb l’excés de pes i més absentisme laboral.

Esport a la feina?

Si hi ha hores d’esport a les escoles, per què no a la feina? Per què no podem incloure a l’empresa activitats d’esport com sortides a córrer, classes de Pilates o ioga, sala de gimnàs, etc.?

El cos no està fet per estar tantes hores assegut. Conseqüències? Mals d’esquena, dificultat per pair (per la pressió que fem sobre els òrgans del sistema digestiu), i tancament corporal (tancament social i ansietat).

A més, estar en baixa forma o pesar més del compte (mals hàbits) genera dolors i dificultats de mobilitat; per tant la sensació d’agilitat, activitat i dinamisme no és la mateixa que si mantenim totes les capacitats físiques.

Neus Elcacho

Dietista integrativa i coach nutricional

Neus Elcacho

Ara pots demanar cita amb la
Neus Elcacho a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic