El nou curs escolar, que deixa enrere la piscina, la platja, la fi de la dictadura del despertador i les llargues hores de sol, ens fa reprendre les relacions escolars, les motxilles, els quaderns i el pupitre.

tornada a l'escola

Deixem la descurança de tot un estiu d’esbarjo i tornem a entrar en l’estructura dels hàbits escolars. En aquest punt, les famílies hem de cuidar al màxim l’alimentació, no només perquè els fills creixin bé en general, sinó també per garantir-los un desenvolupament cognitiu que els permeti ser capaços de superar els reptes intel·lectuals d’aquest nou curs escolar.

En aquest sentit, triar una alimentació adient que, d’una banda, potenciï les funcions cerebrals i, per tant, ajudi a l’aprenentatge i, d’altra, asseguri un bon creixement esquelètic i salut òssia, és una tasca que hem de dur a terme les famílies, que hem de saber quins són els nutrients principals que intervenen en el coeficient intel·lectual per tal de preservar la capacitat d’aprenentatge i memòria dels més petits. Així doncs, us parlarem de dos nutrients indispensables: l’omega-3 i la vitamina D.

Omega per al cervell i la vista

Els àcids grassos omega-3 són imprescindibles per a un bon creixement del cervell, del sistema nerviós i de la vista.

Les recerques demostren que milloren la capacitat intel·lectual dels infants i protegeixen la bona salut mental. Afavoreixen l’aprenentatge, redueixen l’ansietat, combaten la depressió, milloren la memòria, la vista i la concentració.

Els principals àcids grassos omega-3 són el poliinsaturat eicosanpentaenoic (EPA) i l’àcid docosahexaenoic (DHA). El DHA té un paper important en el desenvolupament del cervell des del període perinatal –és a dir, el tercer trimestre de gestació– fins a l’adolescència.

Estudis de neuroimatgeria (tècniques per obtenir imatges del sistema nerviós central) han demostrat que, durant la infància i l’adolescència, les regions frontals corticals desenvolupen la funció de l’atenció i l’execució. A més, les regions frontals maduren la connectivitat amb les estructures límbiques com l’amígdala, que modulen l’estat de l’humor. Per això, la deficiència de DHA durant les diferents fases del creixement del cervell té conseqüències sobre la seva estructura i augmenta les probabilitats de desenvolupar disfuncions cognitives i símptomes psiquiàtrics al llarg de la vida.

Vitamina D, ossos forts i sistema immunitari en forma

La vitamina D, juntament amb el calci, permet construir uns ossos forts i també exerceix un paper important en la salut del cor i a l’hora de combatre infeccions. Els nens necessiten vitamina D per desenvolupar el seu sistema esquelètic. La vitamina D també ajuda els ossos a curar-se després d’una lesió o d’una operació.

Si tenim prou vitamina D, absorbim un 30% de calci net via intestinal, encara que la xifra pot arribar al 60-80% durant els períodes de creixement actiu. Com sabem, la vitamina D és una prohormona essencial per absorbir el calci a l’intestí de manera correcta.

La vitamina D, a més, afecta les cèl·lules del sistema immunològic; això podria explicar com la vitamina D regula les reaccions immunitàries que s’han implicat en malalties autoimmunes. De quina manera? Doncs la vitamina D afecta un mecanisme en el sistema immunològic del cos: la capacitat de les cèl·lules dendrítiques per activar les cèl·lules T. En les persones sanes, les cèl·lules T exerceixen un paper crucial per ajudar a combatre les infeccions. Les cèl·lules T s’activen gràcies a la vitamina D; si hi ha un dèficit, poden seguir adormides i no defensar adequadament el cos dels patògens invasors.

Per altra banda, els nivells de vitamina D repercuteixen en l’estat d’ànim i la conducta. En un estudi fet per científics de la Universitat d’Oakland, es va descobrir que la vitamina D regula la conversió de l’aminoàcid essencial triptòfan en serotonina, i es va estudiar com pot influir això en el desenvolupament de l’autisme, sobretot en infants amb dèficit de vitamina D.

Molts trastorns clínics, com el d’hiperactivitat amb dèficit d’atenció, el bipolar o la depressió, comparteixen nivells baixos de serotonina en el cervell. Aquest estudi de la Universitat d’Oakland explica que la serotonina és un modulador important de la funció executiva, el control d’impulsos, l’entrada sensorial i el comportament prosocial i vincula la producció i funció de la serotonina a la vitamina D i els omega-3. Així doncs, suggereix que aquests nutrients tan importants donen suport a la funció cerebral i afecten la manera com ens comportem.

L’Associació Espanyola de Pediatria (AEP) adverteix que avui dia no es pren prou omega-3 i vitamina D. Afegir un complement d’omega-3 a la dieta dels més petits pot ser una estratègia per moderar els efectes adversos d’un dèficit, sobretot a causa del desequilibri entre els àcids omega-3 i omega-6 de les dietes actuals, que són riques en l’últim i deficients en el primer.

Les alternatives nutricionals

Incorporar aliments amb prou quantitat d’aquests nutrients és necessari perquè els infants afrontin el curs amb seguretat.

Podem trobar àcids grassos omega-3 en l’oli de lli, el peix blau, els fruits secs (nous), el marisc i llavors com la chía i la de lli.

Pel que fa a la vitamina D, és important prendre el sol a diari –de manera moderada durant les hores més intenses– i reforçar la dieta amb aliments com peix blau, marisc, fetge de pollastre o vedella, ous, bolets, germen de blat i alvocats.

En resum, podríem dir que la salut i el creixement dels més petits són una de les preocupacions principals de les famílies. Els aliments que prenguin ara influiran a llarg termini en la seva salut. Els àcids grassos omega-3 i la vitamina D són essencials per millorar la funció cognitiva i el comportament quan hi ha certs trastorns cerebrals.

La marca Möller’s té un producte anomenat Möller’s Omega-3 Gominolas que conté els mateixos àcids grassos omega-3 i vitamina D que l’oli de fetge de bacallà; és a dir, components nutricionals saludables essencials sense colorants ni edulcorants artificials perquè els infants creixin i es desenvolupin de manera correcta.