Hi ha vitamines que resulten indispensables per estar sans. No obstant això, segons el tipus d’alimentació que fem, potser tindrem els nivells d’alguna una mica baixos. Per això, és imprescindible aportar-ne una bona dosi.

Dèficit de Vitamina D i B12

Hi ha dues vitamines que és fàcil que gran part de la població tingui en menys quantitat de la recomanable. Estem parlant, en concret, de la vitamina D i la vitamina B12.

Quan hi ha un dèficit d’alguna de les dues, és probable que apareguin símptomes com fatiga, debilitat general, mareig, esgotament o depressió incipient, entre d’altres. I sovint les persones no entenen per què es troben malament. Però per què són imprescindibles aquestes vitamines?

La vitamina D, la vitamina del sol

Encara que visquem en un país assolellat la major part de l’any, us sorprendria saber la quantitat de gent que té dèficit d’aquesta vitamina (o, més ben dit, hormona). Això és per què, tot i ser reconeguts pel nostre bon clima, ens passem la major part del temps tancats sota sostre i, per tant, no ens exposem al sol tant com ho hauríem de fer.

L’exposició al sol és vital, ja que, gràcies al contacte dels rajos UV-B amb la pell, podem fabricar aquesta vitamina. El problema principal és que, per poder absorbir-la de forma adequada, cal exposar-nos al sol cada dia i sense protecció durant un cert període de temps. Aquest període variarà segons el color de la pell que tinguem, encara que sempre hem de vigilar de no cremar-nos.

La vitamina D reforça el sistema immune (s’han associat patologies autoimmunes i nivells baixos de vitamina D) i també afavoreix la producció de cèl·lules sanguínies que inhibeixen les reaccions inflamatòries de el cos. A més, és bona per normalitzar la funció muscular i el nivell de calci en la sang, mantenir els ossos en condicions normals i assimilar bé el fòsfor. 

Quins són els símptomes d’uns nivells baixos de vitamina D? 

Els símptomes del dèficit de vitamina D són molt variats i poden anar des d’un augment d’infeccions, asma, malalties inflamatòries de l’intestí, artritis, pèrdua de cabells o dermatitis atòpica, entre d’altres.

La vitamina B12, imprescindible en la dieta vegana

La vitamina B12 és imprescindible per a tota la població. No obstant això, les persones que mengen proteïna animal de forma habitual, tret que tinguin algun tipus de patologia, probablement tindran nivells adequats en sang. Però, si parlem de dietes veganes o vegetarianes, l’administració d’aquesta vitamina és indispensable. De la mateixa manera, pot arribar a ser molt necessària per a les persones amb problemes d’absorció.

La vitamina B12 s’absorbeix a l’intestí. El problema és que, quan hi ha problemes d’absorció, aquest pas no es fa de manera correcta i això pot provocar un dèficit.

La vitamina B12 és essencial per a la síntesi d’ADN i la divisió cel·lular; la producció de sang i el funcionament de sistema nerviós i immune; la normalització del metabolisme energètic i de l’homocisteïna, la producció de glòbuls vermells i la funció psicològica i la reducció del cansament i la fatiga.

Quins símptomes provoquen els nivells baixos de B12?

Els símptomes poden ser realment greus i afectar neurològicament o neuropsiquiàtricament (somnolència durant el dia, insomni, cames cansades, problemes de sensibilitat o de concentració) i una sèrie de molèsties difuses.

Com podem assegurar una bona absorció de la B12?

Una bona forma és assimilar la vitamina B12 a través de la mucosa bucal. Per això és una bona idea optar per preparats sublinguals (pastilles per xuclar), que permeten absorbir-la tant a través de l’intestí com a través de la boca, cosa que augmenta les probabilitats d’absorció.

Així doncs, una bona opció la trobem en les pastilles per xuclar de Raab, ja que, com que són sublinguals, s’absorbeixen de manera més eficaç. A més, són veganes, no tenen gluten, combinen totes dues vitamines i fan servir el xilitol com a única forma d’edulcorant. Tot un dos en un.