El lli, també conegut com a Linum usitatissimum, és una planta herbàcia de la família de les linàcies. Fa uns deu mil anys es conreava a Egipte com a planta tèxtil i per aprofitar-ne les llavors i extreure’n farina i oli. Per sort, avui dia es conrea en gairebé tots els climes i és fàcil aconseguir-ne.

Aquesta llavor té un sabor agradable que recorda a la nou i podem trobar-la al mercat tant de color marró com de color daurat o groc clar. Aquest canvi de pigmentació no repercuteix en la valoració nutricional, tot i que sí que en canvia lleugerament el sabor, ja que el lli daurat és una mica més intens que el marró.

Aquestes llavors, a més, de ser útils per millorar problemes digestius i el trànsit gastrointestinal destaquen per molts altres beneficis. Però quins són?

Les propietats del lli

El lli té una sèrie de propietats molt interessants. Entre altres virtuts, destaca perquè:

  • acció antiinflamatòria i antioxidant gràcies al seu contingut en lignans vegetals i en àcid alfa-linolènic, un àcid gras poliinsaturat de la sèrie omega-3. Aquestes propietats el converteixen en un aliment útil per a pacients amb artritis reumatoide.
  • És útil per protegir la salut cardiovascular. L’omega-3 i els lignans també ajuden a prevenir altres problemes com l’aterosclerosi, ja que són hipolipemiants.
  • acció S’ha vist que els pacients amb diabetis tipus II, en consumir lli, milloren els nivells de glucosa en dejú, redueixen el colesterol total i perden pes més fàcilment. Així doncs, disminueix el risc de complicacions de la diabetis.
  • És ric en vitamines (E, K, C i grup B) i minerals (calci, potassi, fòsfor, magnesi, manganès, ferro, seleni i zinc).
  • És alt en mucílags i fibra insoluble i és útil per regular el trànsit intestinal, reduir l’absorció intestinal dels hidrats de carboni, protegir la mucosa gastrointestinal i tractar problemes digestius com el restrenyiment.
  • Ajuda a reduir la pressió arterial de manera significativa en pacients hipertensos.
  • efectes positius sobre el sistema nerviós, ja que produeix una disminució eficaç de la tensió nerviosa.

Com cal prendre el lli?

Molta gent es pregunta si és més saludable prendre la llavor de lli sencera o mòlta. I és que no tindrem els mateixos beneficis si prenem la llavor d’una manera o altra. Tot depèn de l’objectiu. Si el problema principal té relació amb el restrenyiment, deixar les llavors en remull tota la nit perquè treguin el mucílag (una capa gelatinosa i viscosa que s’hi forma al voltant) i prendre’l en dejú l’endemà serà una bona alternativa. Però si se’n volen aprofitar tots els beneficis, el millor serà moldre-les, ja que, en cas contrari, les llavors passaran pel sistema digestiu com si res.

Com es fa una beguda de lli casolana?

Ja hem dit més d’una vegada que preparar begudes vegetals casolanes és bufar i fer ampolles. I la beguda de lli no és cap excepció. Com es fa?

Ingredients:

  • 50 g de llavors de lli
  • 50 g de panela o edulcorant al gust
  • 2 l d’aigua

Recepta:

  1. Deixeu les llavors de lli en remull durant tota la nit.
  2. L’endemà renteu-les amb bé amb aigua.
  3. Afegiu-les en un robot o batedora potent amb 500 ml d’aigua.
  4. Moleu les llavors durant 1 minut aproximadament (si feu servir un robot com Thermomix, programeu velocitat 8).
  5. Afegiu-hi 1.500 ml d’aigua més i torneu-ho a moldre (un cop més, a velocitat 8 si ho feu amb robot).
  6. Filtreu la mescla amb una malla o colador fi.
  7. Afegiu-hi panela o edulcorant i remeneu fins que es dissolgui del tot.

Encara que sigui senzill de preparar, és cert que no tothom té prou temps. Per sort i en exclusiva, Soria Natural ha tret la primera beguda elaborada amb llavors de lli cent per cent ecològica al mercat. No porta sucres afegits, no conté lactosa ni gluten i té 24 kcal i prou per cada 100 ml. Així que, si no tenim temps de fer-la a casa, aquesta opció pot ser molt interessant.