Encara que no sigui un tema que se solgui comentar amb els companys, gran part de la població té problemes relacionats amb el restrenyiment. Algunes persones van menys de 3 vegades de ventre per setmana; a unes altres els costa defecar; n’hi ha que tenen sensació d’evacuació incompleta, unes altres pateixen de restrenyiment de manera ocasional o necessiten fer molt d’esforç per anar al bany i fins i tot algun cop poden arribar a sentir dolor.

com combatre el restrenyiment

Però, què causa el restrenyiment?

És complicat referir-se a una única causa quan parlem de restrenyiment, ja que sol haver-hi diversos factors implicats. Les més habituals són:

  • Fer una alimentació poc adequada i baixa en fibra. Una alimentació incorrecta pot afectar el trànsit intestinal i arribar a ocasionar restrenyiment crònic.
  • No mantenir una hidratació correcta, un aspecte molt habitual en persones amb restrenyiment. És important prendre líquids com aigua, infusions, brous, però també aliments rics en aigua.
  • Tenir una vida sedentària o tenir algun problema de mobilitat que impedeixi fer exercici físic. El moviment és molt útil per augmentar la motilitat del tracte digestiu.

A més d’aquestes tres bàsiques se n’hi sumen unes altres, com les malalties (algunes poden agreujar la situació del restrenyiment), els efectes secundaris d’alguns medicaments, la microbiota intestinal, l’estrès o els canvis d’hàbits.

Com soluciono el restrenyiment?

El restrenyiment pot arribar a ser realment molest i fins i tot comprometre la qualitat de vida de moltes persones. Avui volem compartir alguna de les claus per ajudar-vos a solucionar aquesta situació.

  • Canviar l’alimentació. Incloure fibra, tant soluble com insoluble, en l’alimentació és indispensable, encara que és cert que en alguns casos de restrenyiment crònic no és recomanable incloure grans quantitats de fibra. Així que, en qualsevol cas, s’ha de prendre amb moderació: hortalisses, tubercles, fruites, llavors, cereals i llegums. Sense oblidar els greixos saludables, imprescindibles per millorar la mucosa intestinal i ajudar la vesícula biliar a funcionar de manera correcta.
  • Eliminar aliments refinats, sucres, olis de mala qualitat, gluten i edulcorants.
  • Hidratar-se. És imprescindible prendre aigua, infusions, brous al llarg del dia. Si no us agrada gaire l’aigua, sempre podeu incorporar fruites o herbes fresques per fer-la més atractiva.
  • Fer exercici físic. L’exercici físic té un paper molt important a l’hora d’augmentar els moviments peristàltics i facilita el trànsit intestinal.
  • Començar el dia amb un gran got d’aigua tèbia. Si voleu que sigui encara més digestiva, afegiu-hi el suc de 1/2 llimona. Una altra bona alternativa és prendre llavors de lli en remull (es poden deixar la nit anterior preparades i beure en dejú) o un kiwi.
  • Acabar el dia amb unes postres preparades a partir de fibra soluble com l’agar-agar o un púding de xia.
  • Vigilar la posició a l’hora d’anar de ventre. La postura ideal és a la gatzoneta. Per aconseguir-ho, podeu recolzar els peus en un alçador o un tamboret i inclinar el cos cap endavant.
  • Incloure espècies en les receptes. Algunes poden ajudar a estimular el peristaltisme: ras el-hanout, garam masala, curri, cúrcuma, gingebre
  • Fer massatges a l’abdomen. Comenceu amb els dits, fent voltes al melic i seguint les agulles del rellotge i acabeu amb la mà sencera. Podeu fer servir algun oli, com el d’ametlles, ja que facilitarà el moviment.
  • Prendre aliments prebiòtics, per alimentar els nostres bacteris i que siguin més variats. Hem d’incloure fibra soluble, fermentable i midó resistent (la famosa patata refredada).

Si, malgrat tot, la situació no millora i el restrenyiment ocasional perdura, podem recórrer a laxants naturals. És important triar els que alliberin l’intestí, però no causin irritació. Us proposem Vilardell Digest Melax, ja que és una bona alternativa que proporciona una acció evacuant adequada i, al mateix temps, una acció emol·lient.

Aquest producte s’obté gràcies a una mescla d’aigua purificada, glicerol i ingredients d’origen natural (mel, camamilla, malva, i àcid hialurònic d’origen vegetal) i és ideal per tractar el restrenyiment ocasional. Entre els seus ingredients, hi ha àcid hialurònic i mel, que actuen de manera natural com a lubrificants.