Apiguaca

Apiguaca. Foto i recepta: Cristina Arroyo

En aquesta recepta he buscat un ingredient estrella com l’api, que destaqués en l’aportació de potassi, ja que  generalment aquest mineral és deficitari en la majoria de les dietes d’avui en dia. És un mineral que ens ajudarà a equilibrar-nos per dins i per fora, ja que alcalinitza cèl·lules i líquids. És el moment ideal per fer una neteja de l’organisme i energia i per preparar-nos per sortir a l’exterior amb llum pròpia alliberats d’excessos i de tensions.

L’api pertany a la família de les umbel·líferes, també denominada Apiaceae, que comprèn uns 250 gèneres i més de 2.500 espècies. Les fulles tenen un sabor molt intens, acre i lleugerament amarg i el sabor de la tija és més suau i lleugerament anisat i una textura cruixent. Molt conegut i utilitzat per egipcis, grecs i romans, era considerat originalment una simple planta aromàtica, que no tenia aplicació culinària ni medicinal, fins que Hipòcrates el va elogiar com a diürètic potent. La seva riquesa mineral se centra en l’abundància de potassi, mineral necessari per a la transmissió i generació de l’impuls nerviós i per a l’activitat muscular normal. A més, intervé en l’equilibri aquós dins i fora de la cèl·lula.

La majoria de propietats terapèutiques que s’atribueixen a l’api són degudes al seu oli essencial, que conté, entre altres compostos, apiol, limonè, psoralens o apiïna, que exerceixen un efecte dilatador sobre els capil·lars renals i afavoreixen així l’eliminació de substàncies tòxiques a través de l’orina, per la qual cosa resulta hipotensor malgrat el sodi que conté. Per això, resulta un magnífic depuratiu per a l’organisme, eficaç contra hiperuricèmia, gota, afeccions articulars o diversos reumatismes, ja que elimina substàncies de rebuig amb l’orina, com l’àcid úric i la urea. Podem considerar l’api com un aliment regulador per excel·lència!

Crema apiguaca

Com que gairebé no té calories, a més, és molt recomanable per a dietes d’aprimament. Menjar les penques d’api entre hores és un pica-pica molt saludable i gens calòric, ja que l’abundància en fibra obliga a mastegar-les bé i proporciona sensació de sacietat. Es pot incloure cru en amanides, en caldos o batuts depuratius, en forma de crema o com a ingredient de saltats.

Pensant en combinacions per a aquesta crema, he pensat en l’alvocat, perquè crec que és el company perfecte. Combina bé en multitud de receptes saludables amb aliments de natura molt diferent –glúcids, lípids, fruites o verdures– i a més és un bon substitut de mantegues, maioneses o nates. Malgrat la mala fama d’aliment greixós, és considerat un dels aliments més saludables del planeta. Conté greixos saludables (omega-9) que resulten imprescindibles per al bon funcionament del cervell, la lluminositat de la pell i l’equilibri corporal. Destaca també pel seu contingut en vitamina E, protectora de moltes malalties, i destaca també l’àcid fòlic i el potassi. De fet, per obtenir el potassi d’un sol alvocat, caldria menjar dues o tres plàtans.

Els asteques ja el feien servir com a crema de bellesa, així que aquí us deixo una recepta molt fàcil de màscara facial: aixafeu un alvocat i barregeu-lo amb una cullerada d’oli d’ametlles fins a obtenir una crema. Apliqueu sobre la cara i deixeu actuar uns 15 minuts. Esbandiu amb força aigua i, voilà, ja teniu la pell suau i hidratada.

Tenint en compte que quan fem una dieta netejadora necessitem també alegrar l’esperit, he buscat a l’api i a l’alvocat uns companys de viatge que aportin a aquesta crema dolçor i un punt d’emoció: poma, all i llimona, una combinació que espero us alegri l’esperit.

Ingredients crema apiguaca

 

La recepta

Ingredients per a 2 racions:

  • 1 alvocat petit
  • 2 o 3 branques d’api
  • 1 poma verda
  • 1 gra d’all
  • suc d’1 llimona bio i una mica de ratlladura
  • aigua mineral o aigua de coco (1 tassa i mitja)
  • sal i pebre al gust

Per als tòpings:

  • germinats de ravenets
  • ceba tendra
  • pebrot groc i vermell
  • sèsam torrat

Preparació en 1 sol pas:

  1. Poseu a la batedora/liquadora tots els ingredients trossejats i tritureu-los fins a obtenir la textura desitjada (es pot modificar afegint més aigua de coco o més poma). Serviu en bols individuals i decoreu amb tòpings al gust.

Que la gaudiu. Molta salut!

 

Cristina Arroyo

Cristina Arroyo
Tècnica en dietètica i nutrició, naturòpata, assessora nutricional i cuinera saludable