El kitchari proporciona molts nutrients i, alhora, ajuda a eliminar toxines de manera respectuosa. La base d’aquest guisat mil·lenari és proteïna en forma de lleguminosa, més un cereal, verdures de temporada, ghee i espècies. És una recepta que escalfa, és energitzant i recomanada molt especialment per ajudar a recuperar l’equilibri mental i físic.

Als inquiets vata, el kitchari calent els connecta a la terra; per als fogosos pitta, les seves espècies són calmants, i per al fred kapha, proporciona una calor sanadora. La composició i l’estructura del kitchari és tan flexible com la gran varietat d’ingredients que tenim a l’abast; es pot adaptar a totes les necessitats i gustos. Jo he triat el mill i la llentia vermella i verdures de temporada com la mongeta verda, xampinyons portobello, col, carbassa… però podeu posar-hi les que tingueu. Resulta interessant preparar-ne molta quantitat per menjar-ne durant diversos dies; com a plat únic o combinat amb d’altres. La clau és fer servir el que tenim disponible localment, ja que l’ayurveda es vincula a la transició natural de les estacions.

En realitat, el dejuni amb kitchari és una monodieta, en la qual el cos rep una limitada varietat d’aliments, de manera que només necessita produir un nombre limitat d’enzims digestius. Així, la feina del sistema digestiu es redueix, i això permet una curació i neteja de l’organisme més grans. De tots els cereals, el mill és el més alcalinitzant; molt ric en proteïnes, minerals (especialment magnesi i ferro) i lecitina. És molt digestiu i beneficia l’estómac-pàncrees. Conté àcid silícic, necessari per mantenir la pell, les ungles i els cabells en bones condicions. Adequat per a problemes digestius, vòmits, diarrees, mal alè, genives sagnants, paràsits intestinals, flegmes, cansament o anèmia. De les llenties vermelles o coral us en vaig parlar en la meva recepta de harissa-hummus, però són ideals per aportar proteïna saludable molt fàcil de pair.

El ghee o també anomenat “or líquid”, tan famós a l’Índia per les seves qualitats terapèutiques, forma part de l’alimentació del poble hindú des de temps immemorials. Facilita les digestions i té un efecte de lubricació sobre les articulacions i el sistema nerviós. El ghee o mantega clarificada és un greix perfecte per a les persones que no vulguin o que no puguin consumir lactosa o caseïna. Un altre avantatge del ghee és que es pot fer servir per cuinar a temperatures més altes, ja que es manté estable fins als 250 ºC. Té un sabor deliciós que recorda a les nous i que combina a la perfecció amb pràcticament qualsevol plat. Al kitchari li proporciona un sabor molt més bo, amb un toc una mica fumat, gairebé dolç.

Segons la medicina xinesa, les espècies preparen el foc digestiu i faciliten, així, el procés d’assimilació de nutrients i l’eliminació de residus. Podeu incloure gran varietat d’espècies: des de les més clàssiques, com el pebre negre, el comí, la cúrcuma, el cardamom o la canyella, fins a les més exòtiques, com el fenigrec, l’asafètida o les fulles de curri (no les heu de confondre amb el curri en pols). Les espècies no només afegeixen un sabor meravellós al plat, sinó que també hi contribueixen amb molts beneficis per a la salut. La majoria de les que he inclòs són carminatives, és a dir ajuden a calmar la digestió afavorint l’expulsió de gasos o prevenint-los. A més d’altres amb propietats antiinflamatòries, com la cúrcuma i el gingebre. El meu consell és que experimenteu amb diferents mescles segons els vostres gustos o, millor encara, que esbrineu quin és el vostre dosha i busqueu una barreja que us equilibri. Una neteja amb kitchari abans dels excessos de les festes de Nadal pot ser una forma de desintoxicació relaxant i agradable.

La recepta

Ingredients (3-4 racions)

  • 1 got de mill rentat
  • 1 got de llenties vermelles
  • 6 gots d’aigua mineral
  • Mongetes verdes
  • Un tros de col
  • Xampinyons
  • Un tros de carbassa
  • Fulles fresques de coriandre (per decorar)
  • Ghee (alternativa: oli de coco)

Espècies (1 c.p. de cada)

  • Comí en gra
  • Llavors de coriandre
  • Anís verd en gra
  • Llavors de fonoll
  • Grans de mostassa
  • Gingebre en pols
  • Cúrcuma en pols
  • Pebre en pols
  • All en pols
  • Sal marina

Preparació

  1. Tritureu una mica en un morter (o molinet) les espècies en gra i salteu-les fins que desprenguin aroma en una mica de mantega ghee. Afegiu la resta d’espècies en pols i la sal marina i barregeu.
  2. Afegiu a les espècies el mill rentat i les llenties i torreu-ho fins que es dauri. Afegiu l’aigua mineral per portar a ebullició. Deixeu-ho bullint a foc suau durant uns 20 minuts (corregiu d’aigua si cal).
  3. Afegiu-hi les verdures tallades a daus i deixeu coure 10 minuts més. Si el voleu més caldós, afegiu-hi més aigua. Apagueu el foc quan el mill i les llenties s’hagin cuit.
  4. Serviu el kitchari en bols amb una mica de coriandre fresc per sobre.

Que en gaudiu,

Molta salut!

Cristina Arroyo
Cristina Arroyo

Tècnica en dietètica i nutrició, naturòpata, assessora nutricional i cuinera saludable