Aquest esmorzar del mes va dedicat a les persones que no esmorzen –perquè no tenen gana a primera hora–, a les que esmorzen més tard –potser després d’entrenar o de fer algun tipus d’activitat física– i a les que prefereixen dormir una estona més i endur-se l’esmorzar. Per això va… de barretes! Pràctiques i boníssimes.

Foto: Becky Lawton

Hi ha moltíssimes ofertes de barretes al mercat –de tot tipus–, però la gran majoria tenen sucre o algun tipus d’edulcorant i/o ingredients que fan pujar el sucre en sang. Aquestes que us presento no contenen res de tot això i són molt bones!

La base és el coco: tant la farina com l’oli. Com ja he comentat més cops, l’oli de coco és un àcid gras de cadena mitjana el greix del qual el cos fa servir com a energia de ràpida disponibilitat.

Fa no gaire, es va publicar un article en el qual la professora Karin Mitchels de la Universitat de Harvard posava en dubte l’oli de coco, i el titllava de “verí”, i va crear una onada d’incertesa i dubtes sobre el que tantes vegades hem dit que era tan bo. La veritat és que, arran d’això, han sortit diferents professionals del sector a ratificar el que ja es deia: hi ha moltíssims estudis que confirmen els beneficis de l’oli de coco per a la salut. Sense anar més lluny, el nostre nutricionista de referència a Etselquemenges, en Marc Vergés, ho va dir ben clar al Cómo Como Festival: seguim defensant el consum d’oli de coco verge extra.

Seguint amb els ingredients, per endolcir he tingut en compte que la farina de coco ja té un punt dolç, per la qual cosa només calen unes gotes d’un edulcorant com l’estèvia per arrodonir la recepta. No obstant això, les quantitats són orientatives; si ja fa temps que aneu rebaixant el llindar de dolçor, amb poques gotes en tindreu prou; però si encara trobeu a faltar el sabor més dolç, haureu d’afegir-n’hi algunes més. La meva recomanació és comprar estèvia líquida en una botiga o herbolari de confiança per assegurar-se que no ha estat manipulada i que no contingui cap additiu. L’important és que sigui 100% glucòsids d’esteviol amb alt percentatge de rebaudiòsids. Aquests noms tan estranys són els seus principis actius, és a dir, el seu poder edulcorant natural.

Finalment, banyarem les barretes amb xocolata. La qüestió és quin tipus de xocolata, amb quin percentatge de cacau… Com més cacau, menys grams de sucre (molts porten sucre de coco o, si més no, de canya integral). Si el voleu sense gens ni mica de sucre de cap tipus, podeu fer una barreja amb cacau en pols sense sucre i oli de coco, fins a aconseguir una barreja fluida, però espessa, per fer el bany. També hi podeu afegir unes gotes d’estèvia al gust; d’aquesta manera serà 100% apta per a persones diabètiques o que estiguin controlant els seus nivells de glucosa en sang.

Per a un plus aromàtic de sabor hi he posat –el meu estimat– oli essencial de llimona; encara que amb oli essencial de taronja també queda deliciós. No obstant això, no és imprescindible: es poden fer les barretes bàsiques i seran igual de bones.

Espero que us agradin, família!

 

La recepta

Foto: Becky Lawton

Per a unes 10 unitats

  • 320 ml de llet de coco de llauna*
  • 200 g de farina de coco (són aproximadament unes 2 tasses mesuradores)
  • 4 cullerades d’oli de coco
  • 10 gotes d’estèvia líquida
  • 6 gotes d’oli essencial de llimona o de taronja (opcional)
  • 250-300 g de xocolata (amb el màxim percentatge de cacau)

* La llet de coco de llauna conserva la part greixosa del coco, que és el que interessa. Per això no serveix una llet de coco de bric: és molt líquida i té poc greix. Cal assegurar-se que no porti cap additiu!

  1. Poseu la llauna de llet de coco a la nevera fins que no sigui el moment de fer-la servir. Llavors, obriu-la amb cura, sense sacsejar, i traieu tota la part sòlida amb cura. Reserveu la resta de líquid.
  2. Poseu la farina de coco al got d’una màquina per triturar i afegir l’oli, l’estèvia, l’oli essencial de llimona (si n’hi poseu), la crema de coco i unes cullerades de la part líquida de llet de coco reservada; tritureu tot el conjunt fins a obtenir una massa compacta i llisa.
  3. Aboqueu-la en un motlle rectangular d’uns 30 cm x 10 cm, aplaneu-la bé i poseu-la al congelador una estona.
  4. Retireu el motlle del congelador i talleu barretes d’uns 3 cm.
  5. Trenqueu la xocolata a trossos i foneu al bany maria. Aboqueu-la en una safata rectangular i passeu les barretes una per una per la xocolata fosa cobrint-les per totes les cares.

Nota: Abans que la xocolata es prengui, afegiu-hi algun guarniment, com fruits vermells liofilitzats, pols de matcha, escates de coco, nibs de cacau…

Adriana Ortemberg
Adriana Ortemberg

Naturòpata, escriptora de llibres d’alimentació i vida saludable i instructora de cuina vegetariana