Fotos: Becky Lawton

A aquestes alçades, ja hem tornat a la normalitat, a la rutina, i potser amb nous propòsits o metes. Conec persones que s’han proposat prendre cada dia un suc o batut saludable, però em temo que amb aquest temps fred pocs ho compliran; amb temperatures baixes el cos ens demana coses calentes.

També m’he trobat amb persones que prefereixen esmorzars no tan dolços, sinó que els ve de gust alguna cosa salada. Això m’ha fet pensar en aquest gust, que és, des del punt de vista de la medicina tradicional xinesa, el que regeix a l’hivern i el que correspon a l’element aigua, el que dóna energia als ronyons i la bufeta, el qual suavitza i hidrata els intestins. Emocionalment, aquest element es relaciona amb la por i l’ansietat, de manera que, si es tenen aquestes emocions a flor de pell, és interessant imprimir energia a aquests òrgans.

Així doncs, relacionant-ho tot, em va sorgir una aliança estupenda: un batut d’hortalisses amb aliments que aporten sal com el miso i les algues, que va resultar ser una sopa matinera que dóna calor interna i energia per afrontar qualsevol dia d’hivern.

El vehicle líquid és el brou de miso, omnipresent en cultures com la japonesa, que el beuen per esmorzar habitualment. Hi podem afegir gingebre i all negre -que a més de donar gust, ajuden a enfortir el sistema immunitari- i també algun tipus de proteïna. En aquest cas, he triat tempeh, que es pot deixar macerant tota la nit amb tamari, o es pot tallar a daus i saltar uns minuts, o, si no hi ha temps, afegir tal qual de l’envàs.

L’all negre, cada cop més fàcil de trobar, és un all comú que se sotmet a un procés de fermentació natural. Gràcies a aquest procés, té més poders terapèutics que l’all blanc: més poder antioxidant (molt ric en polifenols i vitamina C) antibacterià, antifúngic, millora la circulació sanguínia, disminueix l’agregació de plaquetes i augmenta els limfòcits (cèl·lules del sistema immunitari). El seu sabor és molt especial: suau i dolç Ideal per prendre al matí!

De veritat que us sorprendrà aquest esmorzar, família. Proveu de fer-lo!

Ingredients per al brou vermell amb wakame, tempeh i all negre

La recepta

Ingredients (per a 2-3 racions)

  • 2 cullerades d’alga wakame deshidratada
  • 2 pastanagues
  • Mitjana remolatxa crua
  • 1 rodanxa de gingebre d’1 cm
  • 200 g de tempeh
  • 500 ml de brou genmai miso

Preparació

  1. Poseu l’alga wakame en bol amb aigua perquè s’hidrati.
  2. Renteu les pastanagues i talleu-les a rodanxes. Peleu la remolatxa i talleu-la a trossos petits.
  3. Talleu el tempeh a trossets.
  4. Poseu al got de la batedora la pastanaga, la remolatxa, el gingebre i el brou de miso. Tritureu a velocitat màxima.
  5. Escalfeu la sopa i afegiu-hi l’alga wakame ben escorreguda, l’all negre a trossets i el tempeh.
Adriana Ortemberg
Adriana Ortemberg

Naturòpata, escriptora de llibres d’alimentació i vida saludable i instructora de cuina vegetariana