Crema cogombre, alvocat i pebrot vermell

El pebrot vermell és molt ric en antioxidants i vitamina C, fins i tot té tres vegades més d’aquesta vitamina que la taronja, però l’hauríem de consumir amb moderació perquè és un tipus de verdura que, juntament amb les patates, els tomàquets i les albergínies, pertany a la família de les solanàcies i és ric en solanines, unes substàncies que són tòxiques si són ingerides en quantitats de 2 a 5 mg per kilogram de pes corporal. La solanina s’emmagatzema sobretot a sota la pell d’aquestes verdures, així que normalment el millor que podem fer és pelar-les o escalivar-les. En aquest cas no ho hem fet perquè volem beneficiar-nos de la vitamina C, que la matem si sotmetem el pebrot al foc. Aquesta vitamina es torna més potent si la combinem amb aliments rics en vitamina E, com és el cas de l’oli d’oliva usat en aquesta recepta. Moltes persones quan mengen pebrot noten que els repeteix, però menjat cru i en poca quantitat possiblement el digereixin bé.

El cogombre conté un 96 % d’aigua i només unes 20 calories, així que és un aliment clau si volem perdre pes. S’utilitza també en menús depuratius perquè ajuda a eliminar àcid úric i a evitar la retenció de líquids, perquè té propietats laxants i perquè neteja els intestins de residus fecals.

El cibulet és la nostra planta aliada si volem eliminar toxines, millorar les digestions, guanyar energia, eliminar paràsits intestinals, combatre infeccions bacterianes i de fongs, estimular el sistema immunològic, aportar clorofil·la a la dieta fàcilment i amb un sabor agradable, abaixar els nivells de colesterol o prevenir l’envelliment cel·lular. És important comprar-lo fresc i trossejar-lo en el moment de consumir-lo, ja que si no es perden una mica les propietats nutritives que té.

El julivert és un superaliment que hauria d’estar més present a l’alimentació, ja que ens aporta una concentració de nutrients elevadíssima i és local, de kilòmetre 0. Té molta vitamina K, antioxidants, minerals, vitamina A i C. De fet, quatre cullerades de julivert aporten la quantitat diària recomanada de vitamina C, i quatre grams aporten la dosi necessària de vitamina K. Ara bé, com que també conté molts oxalats, s’ha de prendre amb moderació i evitar-ne el consum les persones amb tendència a fer pedres al ronyó.

Dels alvocats ja n’hem parlat en altres receptes; són una font de greixos saludables ideals, sacien però a la vegada es digereixen amb facilitat, ajuden a depurar i eliminar toxines, es poden menjar en receptes dolces o salades i tenen una textura ideal per aportar cremositat a l’alimentació. En aquesta recepta t’explico 10 motius pels quals nutricionalment és recomanable menjar alvocat.

L’oli d’oliva és important que sigui ecològic i de primera premsada en fred. Dels diferents olis vegetals que podem consumir en una alimentació saludable (sèsam, lli, coco, alvocat, cànem, gira-sol, carbassa, nou) és el que té més contingut en omega-9, un àcid gras essencial que ajuda a disminuir el risc de malalties cardiovasculars i accidents cerebrovasculars, augmentar el nivell de colesterol HDL (“bo”) i disminuir el nivell de colesterol LDL (“dolent”), i també a facilitar l’eliminació de plaques acumulades a les parets arterials, que poden ser la causa d’un atac de cor o accident cardiovascular.

L’all és un “aliment-medicament”, gràcies a les seves propietats antibacterianes, antisèptiques, antibiòtiques, antiinflamatòries i vasodilatadores. A més, té vitamines C, A i del grup B, és un antioxidant i ajuda a eliminar toxines. El fem servir per tractar infeccions i trastorns metabòlics, tot i que hi ha persones que no el toleren massa si la seva salut intestinal no funciona prou bé. Utilitzar all a la dieta ajuda a reforçar el sistema immunitari i apujar les defenses.

La llimona és molt coneguda per ser una gran depuradora, netejadora i a la vegada per ser rica en vitamina C. Tot i que té un sabor àcid, té un efecte alcalí en el nostre organisme i, a més, ajuda a millorar les funciones d’eliminació de toxines del fetge. En aquesta recepta ens aportarà frescor i un sabor molt agradable.

El pebre negre també és un aliment ric en vitamina C i conté molts antioxidants. Ajuda a prevenir l’oxidació de les cèl·lules, inhibeix la proliferació de cèl·lules anticancerígenes i és antiinflamatori, antisèptic i antibactericida. A més, les seves propietats pungents van bé per estimular el metabolisme, activar la circulació d’energia al cos i perdre pes.

Ingredients per a dues racions

  • 1 alvocat madur
  • 1 cogombre
  • ½ dent d’all sense el cor perquè no repeteixi (opcional)
  • 2 cullerades d’oli d’oliva verge de primera premsada en fred
  • Suc de mitja llimona
  • Sal marina sense refinar
  • Pebre negre
  • 300 ml d’aigua de qualitat
  • ½ tassa de pebrot vermell trossejat
  • Julivert
  • Cibulet

Ingredients i elavoració crema cogombre, alvocat i pebrot vermell

Preparació

1. Posar l’aigua a la batedora.

2. Pelar el cogombre, trossejar-lo i afegir-lo dins la batedora.

3. Amb l’ajuda d’un ganivet, tallar l’alvocat per la meitat longitudinal, retirar l’os, trossejar-lo i també posar-lo dins la batedora, on hi ha el cogombre.

4. Pelar l’all, treure-li el cor i aprofitar-ne la meitat en cas que el tolerem bé, si no en prescindirem.

5. Afegir el suc de mitja llimona, una miqueta de pebre negre, sal marina sense refinar i l’oli d’oliva.

6. Triturar tots els ingredients fins a tenir la consistència suau i homogènia que desitgem.

7. Deixa-ho refredar a la nevera.

8. Servir-ho amb una mica de pebrot vermell, julivert i cibulet.

9. Reservar el pebrot vermell que queda per anar-ne afegint mentre mengem la crema.

Núria Roura
Núria Roura

Coach de salut per l’Institute for Integrative Nutrition de Nova York. És autora del llibre Detox SEN. Acompanya les persones a fer canvis d'hàbits profunds i progressius a través de retirs, acompanyament individual, programes en línia, formació i conferències. Comparteix el seu camí de sanació per inspirar a viure i menjar sense culpa, ansietat, culpabilitat ni etiquetes. www.nuriaroura.com

    @nuriarourasen