Moltes famílies afronten aquests dies la seva “nova normalitat”, que no només implica respectar la distància social, dur la mascareta i rentar-se les mans sovint, sinó també aprendre a gestionar els pocs ingressos que ara tenen per cobrir les necessitats bàsiques com l’habitatge o l’alimentació a causa de l’impacte econòmic de la COVID-19.

Guia alimentació saludable i econòmica

El dret a una alimentació adequada, autònoma i digna i no només poder menjar és un dels drets establerts en la Declaració dels Drets Humans de 1948. Diu: “Tota persona té dret a un nivell de vida que asseguri, per a ella i la seva família, la salut i el benestar, especialment pel que fa a alimentació, vestir, habitatge, assistència medica i serveis socials necessaris”.

Cuidem la salut del nostre futur

Dins d’aquest marc, on la crisi econòmica afecta una gran part de la nostra societat, els infants tenen dret a una protecció especial, ja que es troben en una etapa crucial i hem de garantir que es puguin convertir en adults plenament desenvolupats i sans.

Hi ha una relació directa entre el nivell econòmic i l’obesitat. Com menys recursos, més obesa és la població, ja que s’acaba consumint habitualment aliments ultraprocessats rics en sucres, greixos no saludables i un excés de snacks, refrescos, brioixeria, pasta… que poden comprar a preus molt reduïts. Això va en detriment d’un consum freqüent de fruites, verdures i productes integrals.

En aquests casos, l’obesitat va associada a una malnutrició oculta, una manca de vitamines i minerals que deriva d’aquesta alimentació desequilibrada i sense aliments frescos. En la crisis econòmica del 2008 ja es va observar un increment en la malnutrició infantil perquè va créixer el nombre d’infants que no tenien accés a una alimentació prou equilibrada i rica.

I és que l’obesitat en la infància i l’adolescència té conseqüències greus tant a curt termini com a llarg. Els infants obesos tenen moltes probabilitat de desenvolupar diabetis de tipus 2, hipertensió i dificultats per dormir i, a llarg termini, esdevenen adults amb més risc de tenir afectacions cardiovasculars, problemes articulars i, fins i tot, de mort prematura.

L’alimentació saludable no és cara

Des de l’Ajuntament de Barcelona s’ha elaborat un material pràctic adreçat a famílies amb infants de 18 mesos a 18 anys, especialment amb dificultats econòmiques, que orienta i fa recomanacions per preparar amb autonomia àpats diaris saludables i econòmics.

L’objectiu final de la Guia d’alimentació saludable i econòmica per a les famílies amb infants és esdevenir una eina útil perquè les famílies puguin gestionar d’una manera àgil i fàcil el dret a una alimentació adequada amb un pressupost reduït.

Conté consells generals sobre alimentació, propostes de menús variats, equilibrats, a bon preu i per a tot l’any, la llista de la compra segons els membres de la unitat familiar i algunes receptes. Tot sota la premissa: “Seguir una dieta saludable no és sinònim de gastar gaires diners.”

Guia alimentació saludable i econòmica per a families amb infants

Les bases de la dieta saludable

Les bases generals d’aquesta guia i que s’han tingut en compte per elaborar aquests menús són:

  • Potenciar el consum de fruites, verdures, llegums i fruits secs. Si pot ser fruites i verdures de temporada, ja que solen ser més econòmiques.
  • Comprar a granel per poder ajustar les quantitats i evitar que es facin malbé aliments.
  • Apostar per aliments proteics com els ous i els llegums.
  • Reduir el consum de carn vermella processada.
  • Reduir el consum de sal i sucres afegits.
  • Reduir el consum d’aliments processats.
  • Aprendre trucs i hàbits de compra per estalviar i adaptar els àpats a cada temporada.

Potenciar la cuina de reaprofitament

A part dels dos tipus de menús diferenciats per edats –per a infants de 18 mesos a 3 anys i de 3 anys en endavant–, que són una molt bona base per organitzar menús saludables de temporada a bon preu, la guia aporta idees per potenciar la cuina de reaprofitament.

Aquest tipus de recursos i hàbits no només ens ajuden a reduir la despesa en alimentació sinó que també tenen un impacte mediambiental a l’hora de reduir residus. Alguns exemples són preparar caldos a partir de restes de carn, peix i verdures, aprofitar la carn dels brous per fer-ne croquetes, fer torrades o crostonets amb les restes de pa dur, aprofitar les restes vegetals de fruites i verdures per fer salses i cremes, per exemple.

Heu tastat el gaspatxo de mongetes seques? O sabeu fer una coca de recapte? Aquestes són les receptes que trobareu a la guia: plats sans, equilibrats i a bon preu que seran la delícia de petits i grans.

Carlota Gurri
Carlota Gurri

Dietista