Arriba l’època de grip i refredats i, aquest any més que mai volem tenir el sistema immunitari fort. Hem de diferenciar la immunitat innata i la immunitat adquirida.

La immunitat innata és una resposta ràpida i general. Es tracta de la primera línia de defensa que involucra barreres químiques i barreres físiques, com la pell i les mucoses. Les primeres hores d’exposició a un patogen són molt importants perquè és quan el sistema immunològic activa la resposta inflamatòria, envia glòbuls blancs per començar el procés de destrucció dels bacteris i també activa el sistema adaptatiu.

Fitonutrients per pujar les defenses

La immunitat adquirida o adaptativa, per part seva, és l’encarregada de proporcionar una acció immune més especialitzada i específica. És més lenta, però genera memòria immunitària en l’organisme mitjançant la síntesi d’anticossos.

Bases per tenir un sistema immunitari fort

El primer que hem de tenir en compte és que, perquè el sistema immunològic funcioni bé, cal tenir molt en compte els hàbits de vida: una bona alimentació és important, però també un descans adequat a l’activitat diürna que afavoreixi un son reparador, exercici físic i una bona gestió de les emocions.

És habitual que, en situacions d’esgotament, estrès o èpoques en què mengem pitjor, ens baixin les defenses. En aquests casos, podem recórrer a la complementació per ajudar a modular el sistema immunitari.

No és el primer cop que parlem de la importància de certes vitamines i minerals per aconseguir aquest objectiu. És el cas de la vitamina C, que protegeix les cèl·lules dels radicals lliures, i la vitamina D, nutrient clau per a les defenses de l’organisme. A més del zinc i el coure, dos minerals que ajuden el sistema immunitari.

Addicionalment, alguns fitonutrients (extractes de plantes), usats des de l’antiguitat, donen suport a les defenses de formes diferents. Us els presentem.

6 fitonutrients que poden ajudar el sistema immunitari

  1. Andrographis (Andrographis paniculata): coneguda com a “equinàcia índia”, ajuda a disminuir l’aparició de refredats recurrents i també és efectiva contra infeccions del tracte respiratori superior, sinusitis i en el refredat comú durant els mesos d’hivern. Ajuda a suavitzar la tos.
  2. Saüc negre (Sambucus nigra): Segons l’evidència científica, les seves baies, riques en antocianines, mostren activitat antiviral, antibacteriana i immunoestimulant.
  3. Alga espirulina (Spirulina platensis): Els estudis clínics suggereixen que actua sobre la resposta innata i adquirida, i incrementa el nombre de cèl·lules esplèniques a la melsa productores d’anticossos i estimula la funció de macròfags, la fagocitosi i la producció d’interleucines.
  4. Astràgal (Astragalus membranaceus): En diferents estudis s’ha vist la seva acció immunoestimulant en complicacions respiratòries agudes.
  5. All (Allium sativa): És ric en compostos organosulfurats, i polifenols amb activitat antioxidant, antimicrobiana, antiinflamatòria, immunomoduladora i immunoestimulant.
  6. Lligabosc (Lonicera japonica): En la medicina tradicional xinesa s’ha utilitzat com a agent inflamatori i per tractar infeccions del tracte respiratori superior.

Cadascun dels nutrients descrits exerceix un rol diferent i sinèrgic si són combinats conjuntament, la qual cosa permet a les defenses estar preparades davant de qualsevol repte immunitari.

Quan a través de la dieta no és possible obtenir la quantitat adequada d’aquests nutrients, és possible recórrer a certs complements alimentosos que trobem al mercat, com Immunity de Douglas Laboratories®, que conté tots aquests ingredients.

Referències bibliogràfiques

  • Tiralongo E, et al. Elderberry Supplementation Reduces Cold Duration and Symptoms in Air-Travellers: A Randomized, Double-Blind Placebo-Controlled Clinical Trial. Nutrients. 2016 Mar 24;8(4):182.
  • Okhuarobo A, et al. Harnessing the medicinal properties of Andrographis paniculata for diseases and beyond: a review of its phytochemistry and pharmacology. Asian Pac J Trop Dis 2014;4(3):213-222.
  • Huang C, et al. The Immunopharmaceutical Effects and Mechanisms of Herb Medicine. Cell Mol Immunol 2008;5:23–31