Crema de patata, api-rave i pèsols

És una manera molt saludable de consumir la humil patata i vull aprofitar per reivindicar-la perquè té molt mala fama. Als meus pacients els canvia la cara quan els dic que en poden menjar; que cuinada saludablement pot rebaixar la pressió arterial i no engreixa. A més, per aquí tenim molt bones patates i, important, és un producte econòmic. En concret n’hi ha de cinc tipus que són molt populars i que podem trobar fàcilment en supermercats i fruiteries. La que he escollit és la varietat kennebec, la típica patata de pell terrosa, gran i de formes irregulars. Aquesta patata, sensible a la llum (sempre es recomana conservar-la en llocs foscos i frescos), és la varietat més popular a la cuina europea per la seva textura i sabor. És molt important, si es couen soles, deixar-les amb la pell perquè conservin tot el sabor i els components nutricionals i afegir-hi una bona dosi de sal, que ajuda a mantenir-les íntegres.

Si voleu consumir les patates amb pell (que conté vitamina C), com “les papas arrugás”, és molt important que siguin ecològiques. També tenen vitamina A, B1, B2, B6, molt potassi i fòsfor, magnesi, ferro, calci i sodi. Són diürètiques i molt recomanables per als problemes estomacals, ja que combaten l’acidesa. Un remei molt bo per calmar el dolor de les úlceres d’estómac és el suc de la patata crua.

Crema de patata, api-rave , pèsols i nou de brasil

Normalment m’agrada aromatitzar el puré de patates amb fonoll cru ratllat i all; queda deliciós i sempre té èxit, però aquesta vegada he escollit l’api-rave. En realitat més que triar-lo jo, era al cistell ecològic que em preparen a Els bandolers de Gràcia, una botiga molt especial del carrer Verdi al barri de Gràcia. És com viatjar en el temps a la típica botiga de queviures de barri, m’encanta! Tota la fruita i verdura és ecològica i la resta té una qualitat extraordinària i de proximitat.

Per completar aquesta recepta he inclòs un ingredient que dóna la benvinguda a la primavera i que és un dels productes que més m’agraden d’aquesta temporada: els pèsols frescos, que només poden consumir-se als mesos de primavera, per la qual cosa cal aprofitar ara per poder gaudir del seu sabor tan dolç al màxim. Gràcies a la protecció de la beina, els pèsols són una de les hortalisses amb menys productes químics i uns dels pocs llegums que podem menjar crus.

Pèsols

Cada petitíssim i minúscul pèsol aporta una gran varietat en vitamines, minerals, proteïnes, fibra, i fins i tot lecitina. Tenen un alt contingut en vitamines –A, C, àcid fòlic i tiamina– i en minerals –sobretot ferro, potassi i fòsfor–, i també fibra, molt útil per regularitzar el trànsit intestinal i ajudar a reduir els nivells de colesterol. Són especialment rics en vitamina B1, per la qual cosa combaten la fatiga i ens omplen d’energia.

A més, són llegums amb propietats proteiques excel·lents, i en els últims temps l’aïllat de proteïna de pèsol ha agafat gran protagonisme en el món de la complementació. És una proteïna que ajuda a mantenir i a millorar la massa muscular mentre es perd pes, motiu pel qual és apropiada per a esportistes, però també per als que, per ritme de vida, no fan una dieta equilibrada, o fins i tot per a persones convalescents. La proteïna de pèsol està considerada una de les millors gràcies al seu gran contingut en aminoàcids essencials, dels quals una proporció important són aminoàcids ramificats, com la L-arginina, que intervé en el procés de creixement i al qual també s’atribueixen propietats antienvelliment i reparadores dels teixits. A més, augmenta la producció de col·lagen i la massa muscular, alhora que disminueix els dipòsits de greix corporal.

Bé, doncs, aquí us deixo la recepta del meu “Amor entre patata i api-rave en primavera de pèsols”, que és molt fàcil, amorosa i saludable, i que espero que us agradi.

Ingredients crema de patata, api-rave i pèsols

La recepta

Ingredients (per a 2-3 p.)

  • 3-4 patates mitjanes
  • mig api-rave (la resta ratllat en cru en una amanida queda fantàstic)
  • 2 tasses de pèsols
  • 1 tassa de beguda d’arròs
  • 1 gra d’all

Per als tòpings:

  • pol·len
  • germinats
  • nous de Brasil picades i lleugerament torrades
  • flocs de nori
  • sal de sèsam

Preparació en 3 passos:

1.- Renteu bé les patates amb el fregall de verdures i coeu-les amb pell en molta aigua amb sal marina durant 20 m. Escorreu, peleu i poseu a la batedora. Afegiu-hi mig api-rave pelat ratllat, un gra d’all, la beguda d’arròs i bateu-ho fins a obtenir un puré cremós. Podeu modificar la textura amb la beguda d’arròs.

  1. Coeu els pèsols durant 5 minuts.
  2. Munteu el plat fent un niu amb el puré de patates i poseu els pèsols al centre. Afegiu els tòpings al gust.

Gaudiu-lo.

Salut!

 

Cristina Arroyo
Cristina Arroyo

Tècnica en dietètica i nutrició, naturòpata, assessora nutricional i cuinera saludable