M’encanta la fruita estacional, la que arriba amb els dies comptats, ens omple de goig i se’n va… fins l’any que ve. Passa com amb certes coses a la vida que, tot i que vulguem retenir, no podem perquè tenen aquest esperit fugaç, de les quals només podem gaudir quan elles volen, o quan el seu cicle els ho permet.

Foto: Becky Lawton

És el cas de melons, síndries, taronges, magranes, algunes varietats de pera… i, evidentment, de les figues! Probablement en deuen quedar ja ben poques al mercat i per això les he fet servir en aquesta recepta (a banda del fet que m’encanten i els consumeixo fins al final). Si no en trobeu, feu servir una altra fruita; l’única condició és que sigui tendra, sucosa.

L’esmorzar que proposo és molt fàcil, ric, nutritiu i saciant: figues fresques amb migas de coco; diguem que és la versió exprés d’un crumble. Sense coure la fruita i sense encendre el forn; què us sembla? Les migas requereixen una miqueta de temps previ, però es poden preparar qualsevol dia i guardar-les en un pot de vidre amb tapa hermètica. Després es poden fer servir com si fossin una granola: amb un iogurt, sobre una macedònia, en un bol, com un snack… El secret és el punt de llimona –que lliga la mar de bé amb el coco–, però en aquest cas, en lloc de fer servir el fruit, hi he posat oli essencial de llimona. Per què? Bé, sempre en tinc una ampolleta a mà, perquè també el faig servir per a ús terapèutic: en època de problemes amb el sistema respiratori, o per problemes digestius, per l’estrès… I a la cuina hi recorro molt també: poques gotes en un batut fan meravelles! Dos apunts sobre els olis essencials: compreu-los ecològics i diluïu unes quantes gotes (no gaires!) en un medi gras (com oli) o en algun endolcidor natural (com mel o un xarop). Comenceu sempre per dosis molt baixes (com 1-2 gotes en una cullerada) i aneu provant. No oblideu que és un producte molt concentrat. No obstant això, per a aquesta recepta no és imprescindible; també es pot utilitzar ratlladura de llimona.

Pel que fa a la fruita, recomano menjar-tal qual, fresca i al punt, però si teniu problemes digestius, feu-la uns minuts al vapor o amb un dit d’aigua, tapada i a foc baix fins que estigui tendra. De totes les maneres, quedarà un esmorzar deliciós. Bon fi d’estiu i inici de tardor!

La recepta

  • 1 tassa de farina de coco
  • 1-2 cullerades de sucre de coco
  • 6 cullerades d’oli de coco
  • 3-4 gotes d’oli essencial de llimona (opcional)
  • Unes quantes nous del Brasil
  • Figues fresques

Elaboració

  1. Diluïu l’oli essencial en 1 cullerada d’oli de coco i reserveu.
  2. En un bol, barregeu la farina de coco amb el sucre i les nous del Brasil tallades a trossos grans. Mentre barregeu, aneu tirant l’oli de coco (sense la llimona).
  3. Barregeu amb les mans (es formaran boletes de mides diferents).
  4. Poseu-les en una paella i remeneu-les per torrar-les lleugerament.
  5. Un cop a punt, retireu-les del foc i afegiu-hi l’oli amb llimona reservat. Salteu-les una mica perquè es barregin i deixeu que es refredin.
  6. Per servir, peleu les figues, talleu-les a rodanxes i poseu-les en un plat.
  7. Escampeu les migas per sobre i serviu. Com a complement, hi podeu afegir també una mica de iogurt de coco i uns fruits vermells liofilitzats.
Adriana Ortemberg
Adriana Ortemberg

Naturòpata, escriptora de llibres d’alimentació i vida saludable i instructora de cuina vegetariana

    @adriana_ortemberg