El setembre (i principi d’octubre) és l’època que més m’agrada de l’any, sens dubte. El temps en general és més agradable, les temperatures són bones, podem gaudir una mica més del sol i de la seva tan preuada vitamina D.

Fotos: Becky Lawton

A l’hort orgànic on compro també noto el canvi. Cada vegada hi ha menys préssecs i més raïm, menys albercocs i més magranes, figues, peres… I com que alguns aliments tenen una vida molt curta, com les figues, per exemple, he volgut fer-ne servir en aquesta proposta d’esmorzar.

La recepta d’avui en realitat és de… galetes! Però no són dolces, ni porten farina; són de “formatge” vegà, ideals per endur com a snack si esmorzem més tard o per començar el dia amb energia i sense sucre.

Us explico el que porten:

  • Farina de coco: com molts ja sabeu, no conté gluten (no deriva de cereal) i resulta molt útil quan restringim cereals, ja que serveix per preparar pans o galetes.
  • Greix vegetal: una margarina bio rica en oli d’oliva permet aconseguir un bon resultat.
  • “Formatge” vegà: en proposo un a base de fruita seca d’alguna botiga bio. N’hi ha d’artesans molt bons! També n’hi ha amb base d’oli de coco i midó; més econòmics que els altres.
  • Llevat nutricional: accentua el gust, recorda el “formatge” i a més aporta vitamina B12. No s’ha de confondre amb el llevat de cervesa. El que farem servir avui és un cultiu que passa per diferents processos que el converteixen en inactiu (al revés del que passa amb el llevat de cervesa), una cosa que interessa si hi ha càndides, ja que no fomenta que creixin.
  • Crema vegetal: com la nata làctia, però amb base vegetal.

El resultat són uns crackers cruixents i amb gust de formatge. Si, per exemple, us agrada molt el formatge, però sou vegans o teniu intolerància a la lactosa, aquestes galetes són ideals.

Vist el llistat d’ingredients podem dir que aquestes galetes salades són compatibles amb:

  • dieta vegana, dieta vegetariana
  • dieta FODMAP
  • dieta cetogènica (només si fer servir “formatge” vegà sense midó i crema vegetal de fruits secs)
  • dieta sense gluten
  • dieta sense lactis
  • dieta anticàndides

Per acompanyar-les, podeu recórrer a les figues, que estan delicioses i són de temporada, o posar-hi una confitura de fruita natural sense sucre, o tahina. O simplement menjar-les tal qual amb un paté vegetal o amb alvocat. Estic segura que us encantaran!

La recepta

Per a unes 24-26 galetes

Elaboració:

  1. Poseu en un bol la farina de coco, la margarina, el “formatge” vegà ratllat i la crema. Tritureu amb una batedora fins a obtenir una pasta.
  2. Afegiu-hi el llevat i el romaní picat, i barregeu. Poseu la massa a la nevera una estona, fins que tingui més consistència (també es pot posar menys temps al congelador).
  3. Escalfeu el forn a 170 ºC.
  4. Esteneu la massa amb un corró sobre una làmina de paper per coure o –encara millor– sobre una tela de cocció (que es pot reutilitzar). Si la massa s’enganxa al corró, escampeu-hi una mica de farina de coco. L’objectiu és obtenir una massa rectangular. Marqueu tres talls verticals a la massa i tres talls horitzontals (aproximadament 5 cm x 6 cm). Seguidament amb una forquilla punxeu per fer els foradets.
  5. Coeu al forn durant uns 15 minuts o fins que la massa estigui daurada. A mitja cocció, intenteu desenganxar la massa pels talls i separeu les galetes salades perquè també es coguin bé les vores.
  6. Deixeu refredar.
  7. Per servir, unteu la base amb algun “formatge” vegà cremós, amb tahina o mantega d’ametlles, per exemple, i poseu-hi a sobre figa fresca a quarts i unes fulles verdes (ruca, créixens, canonges…).

 

Adriana Ortemberg
Adriana Ortemberg

Naturòpata, escriptora de llibres d’alimentació i vida saludable i instructora de cuina vegetariana

    @adriana_ortemberg