Hi ha qui considera el polen com una joia o tresor de la naturalesa i és que es tracta d’un aliment amb una gran concentració de nutrients. De fet, està considerat un dels aliments més complets i nutritius de la natura.

Propietats i beneficis per a la salut del pol.len

La part masculina de les flors produeixen una pols formada per cèl·lules germinals masculines, conegudes també com a pol·len de les flors.

Quan les abelles arriben a les flors, barregen aquest pol·len de les flors amb el nèctar de les plantes i formen uns grànuls de color groc-taronja, verd o marronós. Aquest és el pol·len d’abella que coneixem.

Les principals propietats nutricionals del pol.len

El pol·len està considerat un superaliment pel seu alt valor nutricional. Conté:

  • Hidrats de carboni: conté aproximadament un 30% de carbohidrats, que van des de polisacàrids fins a sucres simples com la fructosa, glucosa, sacarosa o galactosa, entre d’altres.
  • Proteïna: és un aliment molt ric en aminoàcids essencials i es considera que un 40% del seu contingut són proteïnes. El pol·len, per tant, pot ser un gran complement per a esportistes o persones vegetarianes que busquin una aportació extra d’aminoàcids.
  • Vitamines: el pol.len és ric en vitamines A, D, E, C, K, del grup B i colina, un nutrient que se sol agrupar dins les vitamines del grup B i que està implicat en moltes funcions de l’organisme. La colina ajuda el fetge a eliminar toxines de l’organisme i també resulta necessària per al bon desenvolupament del fetus.
  • Minerals: el pol·len és ric en una llarga llista de minerals i oligoelements com, per exemple, el potassi, magnesi, calci, zinc, manganès, silici, sofre, fòsfor, ferro o coure, entre d’altres. Tots formen una combinació que no trobem en cap altre aliment.
  • Enzims: conté enzims essencials per a l’organisme com l’amilasa, catalasa, fosfatasa, pepsina, tripsina i lipasa, entre d’altres. Per això el pol·len ens pot ajudar a millorar les digestions.
  • Flavonoides: el pol.len és especialment ric en betacarotens, un tipus de pigments naturals que ens ajuden a protegir la pell de l’envelliment prematur, ja que en frenen la degeneració i protegeixen el col·lagen de les agressions externes com el sol. A més, són precursors de la vitamina A, necessària per a la proliferació cel·lular, el manteniment de les mucoses, la pell i la visió i el funcionament normal del sistema immune. A més, es ric en rutina, un flavonoide que ajuda a millorar la fragilitat capil·lar.

El pol.len també conté quercetina, amb propietats antiinflamatòries i antibiòtiques i beneficiosa per evitar la permeabilitat intestinal.

Recepta d'esmorzar de chia amb melmelada de mores i pol.len, recepta de Elka Molker

Esmorzar de chia amb melmelada de mores i pol.len, recepta de Elka Molker

4 efectes beneficiosos del pol.len sobre l'organisme

1. Vigoritzant i reconstituent

Gràcies al seu altíssim contingut en nutrients, el pol·len té la capacitat d’actuar com un potent energitzant que ajuda a sentir-se més vigorós, amb més força i més vitalitat. Aporta energia ràpidament i és un gran regenerador per a les cèl·lules i teixits.

Pres amb regularitat, el pol.len és un complement excel·lent en casos de depressió, ansietat, irritabilitat i neurastènia. A banda, també pot ser un gran complement tant per a esportistes com per a estudiants amb esgotament, tant físic com mental. En èpoques d’exàmens, prendre pol·len pot resultar una ajuda per millorar el cansament i resistir l’esforç diari.

2. Regula les funcions digestives

El pol·len ajuda a regular el funcionament del sistema digestiu, tant si hi ha restrenyiment com diarrees. A més, conté enzims que ajuden a digerir millor els aliments.

També contribueix a mantenir saludable la flora intestinal i, per tant, ens ajuda a donar suport al sistema immunològic i a protegir l’organisme d’agents externs.

A més, el pol.len resulta útil per ajudar a pal·liar la manca de gana.

3. Millora la salut de la pell i la vista

El pol.len, gràcies als betacarotens i al seu alt contingut en oligoelements, com el zinc, el pol·len ens pot ajudar a millorar l’estat de la pell i a cuidar-la i també a millorar la vista i a prevenir l’aparició de malalties oculars.

4. Millora la salut prostàtica

El pol·len és ric en zinc i vitamina E, dos nutrients molt interessants per a la salut de la pròstata.

D’una banda, el zinc resulta eficaç per prevenir i tractar la hiperplàsia prostàtica benigna, ja que inhibeix la producció de dihidrotestosterona, un tipus d’androgen vinculat amb aquesta patologia. Per altra banda, la vitamina E és un antioxidant molt potent que ajuda a prevenir la inflamació de la pròstata.

Gràcies a la seva capacitat vigoritzant, el pol·len també pot resultar útil en casos de falta de desig sexual o impotència.

El pol.len segons la medicina tradicional xinesa

El pol·len està considerat un tònic energètic i nutritiu.

Es recomana prendre’l, sobretot, en èpoques de canvi d’estació, per preparar el cos i fer front a les noves condicions que l’organisme requereix davant els canvis de temps.

Què cal tenir en compte sobre el pol.len?

És important que el pol·len sigui ecològic, ja que, sovint, el que no ho és prové d’abelles que han estat mal tractades i alimentades amb xarop de blat de moro (alt en fructosa) en comptes de deixar-los la seva pròpia mel.

A més, per recol·lectar el pol·len fan servir tècniques com el fum per treure les abelles del rusc. Mètodes molt poc respectuosos. D’altra banda, també és possible que les plantes d’on es produeix el pol·len estiguin ruixades amb pesticides.

El pol·len que prové del cultiu ecològic sol venir d’una producció més respectuosa amb les abelles i se sol obtenir de forma més natural i sostenible.

Receta de smoothie bowl amb baies i superaliments por Elka Mocker

Smoothie bowl amb baies i superaliments por Elka Mocker

Cóm podem incloure el pol·len a la nostra dieta?

El pol·len es pot incorporar de maneres molt diverses:

  • Ens en podem posar una cullerada a la boca i anar-la dissolent amb la saliva.
  • El podem dissoldre en un got de beguda vegetal. Proveu de barrejar-lo en un got amb beguda de coco tèbia i canyella: Queda boníssim! Aporta un toc dolç que recorda molt a la mel.
  • El podem afegir el pol.len damunt d’un púding de chía, d’un quefir o d’un bol amb fruita.

3 Receptes delicioses amb pol.len

Us deixem algunes idees perquè pugueu fer servir el pol·len en el dia a dia:

  1. Smoothie bowl amb baies i superaliments
  2. Amor entre patata i api-rave en primavera de pèsols
  3. Esmorzar de chía amb melmelada de mores silvestres

Tot el que has d'oblidar sobre el pol.len

El pol·len és considerat un superaliment gràcies a l’alta concentració en nutrients que guarda dins seu. Ens aporta una gran quantitat de proteïna (amb un alt contingut en aminoàcids essencials), hidrats de carboni, àcids grassos, enzims, vitamines, minerals, fitoesterols, flavonoides i antioxidants.

El pol.len és un complement ideal per a persones que necessiten més energia.

Gina Estapé
Gina Estapé

Dietista i creadora de myhealthybitesblog.com

    @myhealthybites