El rebost

Inici / El rebost 26 de setembre 2011 per Montse Reus

Les bledes

Bledes1-e13169482809831

Si hi ha una verdura que ha amargat la nostra infància, aquesta ha estat, sense cap mena de dubte, la bleda: rebullida en litres i litres d’aigua, insípida, llefiscosa al tacte… La culpa, esclar, no la tenia la pobra verdura, sinó els escassos coneixements culinaris de les nostres mares a l’hora de cuinar-la. Ara que torna a ser-ne època, ha arribat l’hora de fer-li justícia.

És originària dels països europeus de la costa mediterrània i el nord de l’Àfrica. A segle I dC ja es consumia: en menjaven els grecs. I els romans i els àrabs, que van desenvolupar-ne el cultiu i en van descobrir les propietats medicinals. En trobareu tot l’any, però el millor moment per consumir-ne és a la tardor i a l’hivern. Sembla una verdura humil, però està carregada de nutrients fonamentals pel nostre organisme, sobretot minerals com el calci o el potassi i vitamines com la C o l’A. És ideal per a dietes depuratives, és diürètica, té molta fibra  i té molt poques calories.

Propietats nutricionals

Tenen vitamina C (24 g per cada 100 g de bledes), una vitamina antioxidant que intervé en moltes reaccions metabòliques i que ajuda a l’absorció del ferro. També tenen una quantitat no gens insignficant de vitamina A (1.950 unitats internacionals). La vitamina A ens ajuda a combatre infeccions i, entre d’altres coses, és essencial per a la pell, els cabells, les mucoses i els ulls.

100 g de bledes també cobreixen el 25% de les necessitats diàries de potassi, el 30% de les de calci, la meitat del ferro, gairebé la meitat del magnesi i el 20% de de la vitamina E, a més d’aportar iode, àcid fòlic –essencial per a les embarassades—, betacarotens i una petita quantitat de vitamines del grup B.

Efectes sobre l'organisme

Són molt riques en fibra, per tant, són ideals per combatre l’estrenyiment. Si heu de perdre pes, també us ajudaran: en aquest sentit no hi ha cap aliment màgic, però sacien, són força nutritives i tenen poques calories. També són calmants, si teniu problemes digestius o intestinals, i tenen un lleuger efecte diürètic i alleugen les irritacions de les vies urinàries. Tenen efecte alcalinitzant i ens ajuden a no perdre minerals i a millorar problemes de pell com l’acne.

Com hem dit abans, si patiu càlculs renals o litiasi renal, compte, perquè contenen una petita quantitat d’àcid oxàlic. Això no vol dir que no en mengeu, vol dir que no us n’atipeu

Canvis vitals

Fèiem broma amb els traumes infantils relacionats amb les bledes, però la cosa és força seriosa: la nostra relació amb el menjar també és emocional, i si de petits ens han atipat d’alguna menja en concret o ens han forçat de males maneres a menjar coses que no ens agradaven, el més probable és que desenvolupem aversió per determinats aliments. Si és el vostre cas, recordeu que ja no sou nens i que potser val la pena donar una segona oportunitat a determinats aliments. Per sort, la natura ens ofereix múltiples possibilitats per obtenir els nutrients que necessitem cada dia de molts aliments diferents, però ampliar el ventall d’aliments és essencial en una dieta sana: primer, perquè us ofereix més possibilitats nutritives i organolèptiques; i segon, perquè si mengeu molt variat la possibilitat de tenir intoleràncies alimentàries es redueix dràsticament.

Com es cuina

Compreu les que estiguin en bones condicions, sense taques ni forats, que tinguin un color verd intens i facin bon aspecte, ben trempades. Millor petites que grans, perquè són més saboroses, i, si podeu, compreu-les ecològiques, que acumulen menys pesticides i productes tòxics. S’han de rentar molt bé, perquè acostumen a portar molta sorra. A l’hora de menjar-la, s’aprofita tot.

Malgrat els nostres traumes infantils, bullir les bledes és una possibilitat que s’ha de tenir en compte, però fugiu cames ajudeu-me d’aquelles coccions llargues i a alta temperatura que torturaven la verdura i la despullaven completament de gust i de nutrients. A més, si es couen tanta estona alliberen àcid oxàlic, una substància nociva per als qui pateixen càlculs renals. Poca aigua, doncs, sal i en tres, quatre minuts, ja la teniu preparada. Estaria bé, però, que l’acompanyéssiu d’alguna salsa: un vas d’aigua, el suc de mitja llimona i una cullerada de tahina, per exemple, i n’obtindreu una salsa excel·lent per a aquesta i altres verdures. També es poden fer al vapor o saltades, i combinen bé amb la majoria de les espècies.

Sigueu generosos amb la quantitat, ja que les bledes, com els espinacs, són plenes d’aigua i se’n redueix molt la mida durant la cocció.

Com menys fresques, més amargues es tornen. Es conserven malament, fins i tot dins de la nevera, així que no espereu més de dos o tres dies a consumir-les després d’haver- les comprat.

Receptes bàsiques

Una recepta per menjar verdures escaldades amb bon gust! (del llibre ¡Revitalízate!, del Dr. Jorge Pérez-Calvo)

Per a 2 persones

Ingredients

  • Bledes i altres verdures al gust (mongeta tendra, bròquil, col…)
  • 1 cullera de tahina
  • 1 cullerada de vinagre d’arròs
  • ½ cullerada de mostassa sense sucre
  • ½ cullerada de pasta d’umeboshi (en herbolaris i botigues eco)
  • ½ vas d’aigua

Elaboració

  1. Poseu les verdures tallades i per separat en aigua bullent amb un pessic de sal, començant per les que donen poc gust a l’aigua. El temps de cocció dependrà del tipus de verdura i del tall, però han de quedar cruixents, mai desmaiades.
  2. Barregeu els ingredients per a la salsa i afegiu-la a les verdures quan encara siguin calentes.
  3. Aquesta recepta té un efecte relaxant. I la salsa és deliciosa!

 

Montse Reus

Montse Reus
Dietista i Ambientòloga
mreus@etselquemenges.cat

PUBLICITAT
Cercador

amunt

Tens el colesterol suposadament elevat? Doncs no et perdis la xerrada de divendres, 24 de març d'en Marc Vergés.