Les nous de Brasil, o també conegudes com a “coquitos de Brasil”, son les llavors comestibles del Bertholletia excelsa, un arbre natiu de Sud-Amèrica que podem trobar als boscos amazònics de països com Brasil, Bolívia, el sud-est de Colòmbia, Perú i el sud de Veneçuela.

Com a curiositat, cada arbre pot donar entre 200 i 400 fruits, que tarden uns 15 mesos a madurar i ho fan sota una càpsula llenyosa i gruixuda d’uns 8-15 cm de diàmetre. Quan els fruits maduren, poden alliberar entre 14 i 24 llavors del seu interior que venen envoltades d’una pela. Són aquestes les llavors de les quals, un cop en trenquem la pela, n’obtenim les nous de Brasil.

Aquest fruit sec és, junt amb el cautxú, el producte vegetal més important que s’extrau de la selva amazònica. Malgrat el seu nom però, Bolívia n’és el principal exportador mundial, seguit de Brasil i Perú.

Propietats nutricionals

Les nous de Brasil són un aliment energètic i nutritiu molt ric en àcids grassos essencials (65-70%) i proteïnes vegetals (14-17%). Així com també destaca el seu contingut en minerals, vitamines, flavonoides i fibra.

  • Minerals: amb una quantitat de 2.960 mcg per 100g, són l’aliment més ric en seleni en comparació amb qualsevol altre, tant d’origen vegetal com animal. Un mineral essencial per a la salut de la nostra glàndula tiroides i per moltes altres funcions del organisme: millora la funció del sistema immunitari, forma part de l’enzim glutatió peroxidasa i actua com antioxidant per evitar la formació de radicals lliures i prevenir l’envelliment prematur. Són també el fruit sec més ric en magnesi, un mineral essencial per moltes reaccions bioquímiques del nostre cos, incloent la contracció i relaxació muscular, la funció nerviosa, l’activitat cardíaca, la salut òssia, la producció hormonal o el metabolisme energètic.
  • A més també contenen altres minerals com: potassi, fòsfor, calci, ferro i zinc.
  • Vitamines: destaca el seu contingut en vitamina E, un gran antioxidant que ajuda a protegir les cèl·lules i els greixos del organisme davant l’acció dels radicals lliures i que té un paper protector en la salut de la vista i la pell. També contenen vitamines B1, B2, B3, B5 i B9 i, en menor quantitat, vitamina C.
  • Greixos saludables: contenen àcids grassos monoinsaturats i poliinsaturats. És un dels aliments més rics en àcid linoleic (omega 6) i conté una alta proporció d’àcid oleic (omega 9). A més, també conté lecitina, un lípid essencial per a la digestió dels greixos i per al bon funcionament del sistema nerviós, i fitoesterols vegetals que ens ajuden a reduir el colesterol.
  • Proteïna vegetal: són molt riques en aminoàcids. Una ració de 20 grams de nous de Brasil ens aportarien gaire bé uns 3 grams de proteïna.
  • Flavonoides: a la pell marró que sovint tenen enganxada és on hi trobem una major quantitat de flavonoides. Compostos fenòlics amb propietats antioxidants i antiinflamatòries.

Efectes sobre l'organisme

Milloren la salut de la glàndula tiroides

El seleni és un mineral que recolza la síntesis eficient d’hormones tiroidees i protegeix la tiroides davant els danys de l’excés de iode.

En cas de patir hipotiroïdisme, es recomana prendre’n entre 2 i 4 al dia, ja que la ingesta d’aliments rics en seleni influeix positivament en el metabolisme de les hormones tiroidees. Sovint es diu que amb dues ja n’hi ha prou, però la quantitat de seleni pot variar molt d’una nou de Brasil a una altre i per això prendran entre 2 i 4 ens assegura que realment assolim els nivells desitjats.

Ajuden a prevenir l’envelliment prematur

El seleni i la vitamina E tenen importants propietats antioxidants pel nostre cos. El primer actua com a cofactor del Glutatió peroxidasa (GPX), un enzim que té com a funció principal protegir l’organisme davant radicals lliures. El segon és una vitamina que protegeix l’oxidació dels greixos poliinsaturats del nostre cos i neutralitza els efectes dels radicals lliures. A més, també contenen compostos fenòlics amb un gran poder antioxidant.

Tot plegat ens pot ajudar a prevenir l’envelliment prematur, millorar l’aspecte de la nostre pell, protegir la salut de la vista o millorar la fragilitat capil·lar.

Ajuden a reduir el colesterol

La bilis que la nostra vesícula biliar allibera al duodè conté colesterol que, en part, serà reabsorbit més endavant. Els fitoesterols dels aliments actuen bloquejant aquesta reabsorció del colesterol a nivell intestinal i ens ajuden a disminuir-ne els nivells en sang.

Per tant, es tracta d’un efecte que ajuda a millorar la salut cardiovascular.

Ajuden a reduir la fatiga i dolors musculars

El nostre organisme utilitza el magnesi per a la generació d’energia. De manera que una deficiència pot fer que ens sentim més cansats i fatigats. A més, és un mineral implicat en la senyalització neuromuscular i col·labora en la regulació dels nivells de calci al cos, evitant-ne una alta acumulació que produeixi un funcionament anormal en la contracció muscular, aparició de dolor muscular o enrampades.

Equilibri del sistema nerviós i millora del son

El Magnesi també està involucrat en la síntesi de neurotransmissors i neuromoduladors i, per tant, ens ajuda a equilibrar el sistema nerviós central. Ens ajuda a millorar la qualitat del son i ens permet descansar millor.

L’estrès disminueix molt la quantitat de magnesi del nostre cos i actualment, per desgràcia, estrès en patim moltíssim. Per això, prendre aliments rics en magnesi com les nous de Brasil ens pot ajudar a garantir-ne uns bons nivells.

Canvis vitals

Hi ha estudis que suggereixen que persones que tenen nivells baixos de seleni solen tenir més incidència d’ansietat, depressió i cansament. Es per això que prendre nous de Brasil per augmentar-ne els nivells podria ajudar a millorar l’estat d’ànim.

A més, les nous de Brasil també contenen lecitina, un lípid format principalment per colina, àcids grassos i fosfolípids, que ajuda a enfortir i nodrir ell sistema nerviós.

Contraindicacions

  • No superar la dosis d’entre 2 i 4 al dia per evitar un excés de seleni. Un alt consum de seleni pot causar que les ungles i els cabells es tornin més fràgils.
  • Persones amb al·lèrgia a fruits secs (pistatxos, cacauets, anacards, nous…) podrien presentar al·lèrgia a les nous de Brasil degut a la contaminació creuada que existeix en moltes fàbriques.

Com es cuina

Les nous de Brasil les podem consumir com a snack saludable entre hores o també les podem afegir trossejades a l’esmorzar, per exemple, sobre un porridge de civada o un púding de chia.

Una altre idea és picar unes 3-4 nous de Brasil amb altres fruits secs i llavors (sèsam, llavors de carbassa, ametlles o avellanes…) i espècies (orenga, farigola, comí, garam masala…) per fer-ne una espècie de pols per condimentar els plats.

Receptes bàsiques

Resum

La nou de Brasil és un fruit sec energètic i nutritiu molt ric en àcids grassos essencials i proteïnes que destaca per ser l’aliment que conté més seleni, un mineral essencial per a la salut de la nostra glàndula tiroides i per moltes altres funcions del organisme. A més també conté altres minerals com el magnesi, vitamines, fibra i compostos fenòlics.

Prendre’n de 2 a 4 al dia ens pot ajudar a millorar el metabolisme de les hormones tiroidees, prevenir l’envelliment prematur, equilibrar el sistema nerviós i millorar l’estat d’ànim, reduir el colesterol i reduir la fatiga.

Gina Estapé

Dietista, creadora del blog myhealthybitesblog.com i graduada en Publicitat i relacions públiques

Gina Estapé

Ara pots demanar cita amb la
Gina Estapé a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic