Els tiberis de cap d’any generen pànic entre els que es cuiden. És difícil no sucumbir a les temptacions de la taula; tant, que és gairebé missió impossible no acabar l’any amb un parell de quilos de més. Avui m’agradaria proposar cinc consells molt pràctics perquè durant aquest Nadal eviteu engreixar-vos i sentir la típica pesadesa digestiva de principi d’any.

5 consells saludables per no engreixar-se aquest nadal

1. Avanceu-vos a la repartició de tasques culinàries

Als àpats de cap d’any gairebé sempre toca portar alguna cosa per compartir a taula.

Si el que més us atrauen són els aperitius, ocupeu-vos vosaltres mateixos d’oferir alguna recepta sana, que us ajudi a mantenir-vos en forma mentre gaudiu menjant. Que els primers mossos siguin saludables és una manera de començar amb el peu dret el tiberi i convida a continuar la trobada de la mateixa manera. A més, és una cosa que tothom agraeix: que hi hagi opcions diferents i lleugeres, que ajudin a no trobar-se fatal l’endemà.

La nostra col·laboradora Maria Llamas proposa aquestes receptes d’aperitius a base de vegetals: delicioses i alhora molt fàcils i festives.

Si, en canvi, la vostra perdició són les postres, doncs el mateix: feu-ne algunes amb ingredients de qualitat: trieu bé les farines, endolciu amb aliments (plàtan, poma, canyella o vainilla) i feu servir greixos sans, com l’oli verge d’oliva o de coco, que toleren bé la calor si les postres van al forn. No tingueu dubtes: és molt diferent l’efecte d’unes postres amb ingredients cuidats d’unes d’ultraprocessades.

Si necessiteu idees dolces festives i sanes, aquí us en deixo algunes de la nostra col·laboradora Consol Rodríguez, que m’encanten:

2. Serviu-vos tot el que vulgueu menjar i després seieu a gaudir

Aquesta és una manera molt senzilla de no perdre el compte del que es menja. I és tan simple com agafar un plat i servir-se tot el que es decideixi prendre com a aperitiu i després seure a gaudir. Es pot fer el mateix amb les postres, dolços o torrons.

Quan hi ha diverses opcions i tot és bo, és molt fàcil perdre el control del que es va menjant i picant, i el més probable és que ens passem.

3. No compenseu errors

Ni abans ni després. Arribeu a la festa havent menjat normalment i després torneu a la vostra rutina d’alimentació.

Si cometem alguna “relliscada”, és molt comú castigar-se per compensar la mala acció. Això ens porta a menjar sense mesura, perquè “després ja em desintoxicaré saltant-me àpats o amb algun producte màgic”. De fet, no és casual que després del nadal hi hagi una febre de depuració, ja que sentim la necessitat de revertir els errors comesos.

El gran problema d’això és que, a més de vincular-nos amb el menjar d’una manera poc saludable, fem un càlcul matemàtic que probablement està mal fet, ja que resulta en un saldo que difícilment serà favorable en termes de pes i de salut.

4. Poseu una bona ració de proteïna al plat principal

La proteïna atipa més que els hidrats de carboni i, a més, és menys calòrica. Això, en els tiberis de cap d’any és especialment interessant si ens cuidem.

Però no val qualsevol aliment proteic. Trieu els que són saludables i que podeu acompanyar amb verdures. L’ideal és potenciar els aliments de la mar o carns d’animals que han pastat, i deixar de banda els embotits comuns, que solen acompanyar-se amb pa i que no interessen gens per a la salut.

Controleu igualment les salses per acompanyar el peix, aviram o carn: eviteu les que no sabeu què contenen i elaboreu-ne vosaltres mateixos amb ingredients que controleu. Les maioneses, salses de tomàquet i salses blanques casolanes són sempre les millors.

5. No sumeu calories buides amb la beguda

Heus aquí un tema delicat. La realitat és que en el món de les begudes hi ha poca cosa interessant.

El meu consell és que, per començar, us oblideu dels refrescos, que només aporten calories buides, però també de les begudes light, que, a més de fer mal a la salut, enganyen el cervell, i li fan creure que esteu consumint calories que després us exigirà en forma de postres (si, així de tirà pot ser el cap).

En canvi, val la pena fer l’esforç de beure aigua o aigua amb gas durant l’àpat i després premiar-se amb una copa de cava o beguda preferida per al brindis, que podreu gaudir sense culpes, perquè ja ho haureu fet molt bé durant tota la trobada.

I, sobretot, busqueu la manera de gaudir, donant plaer als sentits i tranquil·litat a la consciència. Si us cuideu o esteu intentant aprimar-vos una mica, difícilment gaudireu si us afarteu. Si baseu el banquet en menjar real, si controleu els ingredients de les preparacions, potser us passareu una mica, però segurament no n’hi haurà per tant, i us evitareu la ressaca digestiva i els remordiments de l’endemà. Aposteu per unes festes que us permetin començar un 2019 amb bon peu, com us mereixeu.

Pilar Rodrigáñez Riccheri

Dietista

    @pilarrodriganez
Pilar Rodrigáñez Riccheri

Ara pots demanar cita amb la
Pilar Rodrigáñez Riccheri a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic