Per començar, reviseu el rebost. La quinoa, els llegums, les algues, les llavors, les espècies, la fruita i les verdures de temporada no hi poden faltar. Ni tampoc les infusions. “Preneu-ne tant a mig matí com a la tarda, que siguin digestives, que portin card marià, dent de lleó o boldo, que ajuden el fetge i fan cremar greixos”, explica el dietista-nutricionista Marc Vergés. Les infusions amb fonoll també fan cremar greixos perquè activen la tiroides.

Arroz amb esparrecsUna dieta vegetariana pot ajudar a reduir els quilos de més. El dietista-nutricionista aconsella plats amb proteïnes completes, que tenen tots els aminoàcids essencials que necessita l’organisme. Quins? Hummus (cigrons amb sèsam i oli d’oliva) o plats de cereals i llegums i algues. La combinació per aconseguir l’anomenada proteïna completa és tres parts de cereal, per una de llegum i algues. “Aquestes últimes completen els aminoàcids i, a més, si són salades activen la tiroide; per tant van bé per augmentar el metabolisme i la capacitat de cremar greixos”.

A l’hora de menjar fruita, recomana que sigui fora o abans dels àpats, perquè així no interfereix en la digestió dels plats que es mengen. Si es vol per després del dinar o del sopar, “el suggeriment és que sigui cuinada”. Cuinada pot voler dir senzillament saltada uns minuts a la paella. El cas és que la fruita, freda, debilita, per això val més cuinar-la, ni que sigui saltada, o bé afegir-hi per sobre gingebre o canyella. Si l’àpat tenia proteïna animal, la pera i la poma es poden menjar al final, fredes, perquè no intervenen en la digestió.

Cal recuperar les amanides amb fulles de temporada. L’escarola, els espinacs crus, l’endívia, la ruca, són fulles fàcils de pair, que van bé per al fetge pel punt amarg que tenen. Si s’hi afegeixen nous i poma i pera, obtenim una amanida completa.

Per sopar, és el moment de les cremes de verdures i de les hamburgueses vegetals, que es poden preparar a casa de manera senzilla. “Jo en faig amb arròs o mill, i hi afegeixo les verdures que tingui a l’abast, com ceba, porro o carbassó. Ho trituro tot només una mica, perquè ha de quedar gruixut, no com un puré, i l’ajunto amb farina de cigrons i espècies, com all i julivert, orenga o farigola”.

Segons Marc Vergés, cal recuperar les espècies, perquè fan que el menjar no sigui insípid i alhora tenen propietats beneficioses. “El romaní va bé per al fetge; la farigola, per al sistema respiratori; el clau i el pebre activen els sucs gàstrics”, enumera.

Per altra banda, el psiconeuroimmunòleg Xevi Verdaguer compara l’intestí com el segon cervell, per això si no el cuidem podem estar baixos d’ànims, tenir mals de cap o contractures. Així doncs, després d’una temporada de pocs miraments, toca parar-hi atenció.

Verdaguer proposa començar el dia, a l’hora d’esmorzar, amb un suc d’aranja amb llimona combinat amb cereals sense gluten, “que és més fàcil de pair per tothom, sigui intolerant o no”. Un dels cereals recomanats és el mill.

Els entrepans també són una bona opció, però de pa sense gluten i combinats amb paté de xiitake, gall dindi o alvocat amb olivada. “Sobretot, per a una alimentació sense greixos i desintoxicant, eviteu el porc (botifarra, fuet, pernil, etc.) o derivats de la vaca (formatges, Actimel, Cacaolat)”, diu. 

A mig matí i a mitja tarda (per berenar), opteu per infusions, com ara la infusió d’anís verd, fonoll, comí, gengibre amb una petita quantitat orellanes, panses o dàtils o bé una fruita com la pera o una aranja.

Abans dels àpats és important beure aigua amb suc de mitja llimona o bé un suc de llimona barrejat amb kudzú, ideal per als intestins sensibles.

Per sopar, Xevi Verdaguer aconsella evitar la carn, el pa i la pasta. Són ideals les cremes de verdura d’api, ceba, julivert i col amb suc de mitja llimona, i, en comptes de pasta, sèmola de tapioca, conclou.

Aliments imprescindibles al rebost per cremar greixos

Segons el dietitsta-nutricionista Marc Vergés:

  • Farines integrals. Imprescindibles, perquè substitueixin les pastes, pizzes i pans de farina blanca, amb índexs glucèmics alts.
  • Peres i pomes. Contenen pectina, que desintoxica l’organisme. La pera té calci, ferro i potassi mentre que la poma és diurètica, té fibra i aminoàcids.
  • Aranja. Està composta per un 90% d’aigua. A més de ser molt útil en les dietes d’aprimament, també va bé per curar els constipats. Es pot menjar a les amanides, a l’hora d’esmorzar, en batuts o bé cuita al forn.
  • Canyella. A part d’aportar gust a les infusions o als plats, 1/4 cullerada petita de canyella barrejada amb el menjar fa que s’acceleri el procés metabòlic, i per tant fa baixar els nivells de sucre en la sang.

Trinitat Gilbert
Trinitat Gilbert

Periodista