L’intestí humà té una superfície aproximada de 200 m2. Aquesta àrea tan enorme no només serveix per absorbir nutrients, sinó que, a més, hi habiten prop de cent bilions de bacteris, que coneixem amb el nom de flora intestinal o microbiota.

Probiòtics per millorar la flora intestinal

Els bacteris d’aquesta flora intestinal són essencials per fer la digestió i, a més, fan altres funcions importants. Per exemple, poden protegir-la de bacteris adversos mitjançant diferents mecanismes: competint pels nutrients i els punts d’unió a la paret intestinal, modificant el pH de l’intestí, produint substàncies antibacterianes i influint en senyalitzacions moleculars concretes. Els bacteris intestinals adversos poden formar metabòlits a l’intestí que, de vegades, poden resultar preocupants, com metà i sulfur d’hidrogen.

La composició de cada flora intestinal pot ser molt diferent, ja que depèn de factors diferents. Per exemple, una alimentació desequilibrada (alta en ultraprocessats ​​i refinats), l’estrès, el tabac, els antibiòtics i unes condicions ambientals desfavorables influeixen en la flora intestinal i en l’estat general.

Com podem alimentar la microbiota intestinal

 La fibra fermentable és la que la microbiota pot transformar en àcids grassos de cadena curta com el butirat, un menjar deliciós per als nostres bacteris. Es diferencia de la fibra poc fermentable, que pràcticament surt intacta a través de la femta.

Quins son els aliments més probiòtics?

Les fibres fermentables que serveixen d’aliment per als nostres bacteris són:

  • Midó resistent: especialment de la patata, però també el podem obtenir del moniato, arròs o llegums. El truc és cuinar aquests aliments i refrigerar-los tota la nit.
  • Mucílags de lli o chía. A més d’alimentar la microbiota ajuden a regular el trànsit intestinal.
  • Pectina: les millors fonts són la poma i la pastanaga cuita.
  • Fructans: porro, ceba, espàrrecs i carxofa.
  • Betaglucans: presents en la civada. També ajuden a reduir el colesterol.

Els fermentats, per altra banda, s’han convertit en una gran revolució, ja que tenen efecte probiòtic, cosa que augmenta la diversitat de bacteris sans.

  • Xucrut: col fermentada
  • Envinagrats: hortalisses com pastanaga, raves, ceba o cogombres
  • Quefir d’aigua: fet amb aigua, sucre i ferment
  • Kombutxa: te fermentat
  • Pruna o pasta d’umeboshi
  • Vinagre de poma no pasteuritzat: és ric en enzims que ajuden, sobretot, a pair els llegums
  • Hatcho miso no pasteuritzat
  • Shoyu

La importància dels probiòtics

És molt important mantenir un bon equilibri i una composició òptima dels microorganismes de la microbiota intestinal. Aquí entren en joc preparats especials (els coneguts probiòtics) amb bacteris viables presents de forma natural a l’intestí, com els cultius de lactobacils i bifidobacteris. En aquest sentit, la supervivència d’aquests cultius de bacteris quan passen per l’estómac i l’intestí prim és decisiva per a una possible colonització.

Certes fibres poden ajudar a fer que els cultius colonitzin l’intestí, ja que les fan servir com a aliment i, per tant, com a base de creixement. Els bacteris adversos gairebé no aprofiten aquestes fibres, de manera que ho tenen més complicat per reproduir-se. D’aquesta manera, es pot alterar l’equilibri de la flora intestinal.

És recomanable prendre probiòtics diàriament i no només quan prenem antibiòtics

Bio Lacto + Bifido és un complement de Raab Vitalfood que compleix aquestes dues premisses. Conté lactobacils i bifidobacteris actius, així com les fibres vegetals d’atzavara, baobab i nyàmera. Es tracta d’una formulació patentada de qualitat orgànica superior, fruit d’un projecte de recerca i desenvolupament de quatre anys. Conté sis cultius de bacteris especials que toleren bé el suc gàstric i l’àcid biliar i que s’adhereixen bé a les cèl·lules de la mucosa. De fet, el projecte també es va centrar a aconseguir una taxa de supervivència elevada a les condicions del sistema digestiu.

En moltes anàlisis de laboratori es va treballar per harmonitzar els bacteris de forma òptima entre si i a combinar-les amb les fibres d’atzavara, baobab i nyàmera, que són usades com a base de creixement constant, i així garantir aquesta supervivència. És recomanable prendre diàriament Bio Lacto + Bifido de Raab com a complement, i no només quan prenem antibiòtics o després de fer-ho.